سلامت نیوز : رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های دارویی گفت: داروهای قلب و عروق از نظر عددی 25 درصد و از نظر ریالی هشت درصد بازار داروهای ایرانی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عباس کبریایی‌زاده در همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران عنوان کرد: این میزان مصرف نشان‌دهنده این است که داروهای قلبی عمدتا در ایران تولید می‌شود و تولیدکنندگان داخلی توانستند نسبت عددی تولید داخلی به واردات را بیشتر کنند که اگر اتفاق نمی‌افتاد، وابستگی به کشورهای خارجی بیشتر می‌شد.

وی ادامه داد: از سال 85 به بعد رشد زیادی در مصرف داروهای ضد سرطان در بازار دارو مشاهده می‌شود که این به دلیل افزایش آلاینده‌های هوا، مصرف نگه‌دارنده‌های مختلف و ... است که همگی محرک‌هایی برای بروز سرطان است و اگر در شیوه زندگی تغییری ایجاد نکنیم، رشد بیشتری در مصرف داروهای ضد سرطان خواهیم داشت.

کبریایی‌زاده با اشاره به احتمال افزایش مصرف داروهای قلب و عروق در سال‌های آینده، گفت: افزایش مصرف این داروها می‌تواند نشانه خوبی باشد، به این جهت که مردم داروهای پیشگیری‌ کننده و بهبود بیماری‌های قلبی را بیشتر مصرف می‌کنند و از بیماری‌های جدی قلبی که دشمن خاموش اطلاق می‌شود، دورتر می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش مصرف دارو در سال‌های اخیر، گفت: سال 76، 14 میلیارد قلم دارو در کشور مصرف می‌شد، در حالی که این عدد در سال 91 به نزدیک 35 میلیارد قلم می‌رسد و تعداد داروهای تولید داخل 566 میلیون بود که اکنون به 1.4 میلیارد رسیده که نزدیک به سه برابر شده است.

رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های دارویی افزود: از نظر ارزش ریالی بازار ایران در طی سال گذشته 25 درصد رشد داشته که فارغ از تاثیر نرخ تورم نیست.

کبریایی‌زاده به نسبت ارزش کالاهای تولید داخل و وارداتی اشاره و اظهار کرد: ارزش کالاهای تولید داخل 7.2 درصد کالاهای وارداتی است که نشان‌دهنده این است که کالاهای تولید داخل ارزان، در دسترس و قابل تهیه برای مردم است. همچنین حکایت از پرداخت سوبسید به تولید دارو در کشورهای خارجی است.

وی ادامه داد: سرانه مصرف دارو در ایران در سال 76، 276 قلم دارو و در سال 91، 452 قلم داروست که نسبت تولید داخل به خارج پنج به 95 درصد است.

رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های دارویی، مسائل مهم در بررسی سلامت ایران را این‌گونه تشریح کرد: دیابت، اختلالات قلب و عروق و تنفسی آینده سلامت جامعه را تهدید می‌کند، به ویژه به دلیل ریزگردهایی که وارد ایران می‌شود و آلاینده‌های محیطی، اختلالات تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا می‌کند.

کبریایی‌زاده ادامه داد: بیماری‌های قلب و عروق و دیابت نیز در حال افزایش است. بنابراین مصرف داروهای آن نیز بیشتر می‌شود و باید از هم‌اکنون برای کنترل رشد این بیماری‌ها و مدیریت آن با منطقی‌ترین قیمت و کیفیت مناسب برنامه‌ریزی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha