گروهی از دانشمندان آمریکایی برای اولین بار روشی را برای نشان دادن سلولهای نورونی والد در مغز انسان زنده شناسایی کردند که می تواند در تشخیص و درمان بسیاری از آسیب های مغزی موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سلولهای نورونی والد، گروهی از سلولهای عصبی هستند که می توانند در نورون ها و سلولهای دیگر دستگاه عصبی توسعه یابند.

به تازگی محققان "موسسات ملی بهداشت" آمریکا که نتایج تحقیقات خود را در تازه ترین شماره مجله "ساینس" منتشر کرده اند، با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری با عنوان "طیف سنجی با رزونانس مغناطیسی" (MRS) برای اولین بار توانستند متدی را برای نشان دادن و ردیابی سلولهای نورونی والد در مغز انسان زنده ارائه کنند.

این روش جدید می تواند به بهبود روش های تشخیص و درمان بسیاری از آسیب های مغزی مثل افسردگی، پارکینسون و تومورهای مغز منجر شود.

این دانشمندان در تحقیقات خود نشان دادند که در مناطق ویژه ای از مغز، سلولهای نورونی والد (NPC) تا سن بزرگسالی حضور دارند و می توانند منشاء نورون های جدید شوند.

بررسی های گذشته نشان می داد که توسعه نورون های جدید توسط NPC می تواند باعث کاهش بسیاری از این بیماری ها شود. باوجود این تاکنون روشی برای کنترل و بررسی این نورون های والد در مغز انسان وجود نداشت.

در این خصوص والتر جی. کروشتس، سرپرست این تیم تحقیقات توضیح داد: "نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که سلولهای نورون های والد در بزرگسالان راهی به سوی تحقیقات جدید در علوم اعصاب باز می کنند. اکنون کسب توانایی ردیابی این سلولها در افراد زنده می تواند در درک توسعه مغزی کودکان و تداوم رشد این سلولها در مغز بزرگسالان بسیار موثر باشد. همچنین می تواند به یک ابزار مفید برای حفظ مغز سالم تبدیل شود."

تکنیک هایی که در گذشته ارائه شده بودند از پرتونگاری مقطعی با امواج پوزیترون استفاده می کردند. این تکنیک ها نیاز به یک نشانگذاری ابتدایی سلولها با کمک مواد رادیواکتیوی و یا نانو ذرات مغناطیسی داشتند که این آماده سازی در مطالعاتی که روی انسان زنده انجام می شد، امکانپذیر نیست.

اما اکنون این دانشمندان با استفاده از MRS و بدون نیاز به دارو و دیگر مواد فیزیکی و شیمیایی موفق شدند نورون های والد را در مغز انسان زنده ردیابی کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha