سلامت نیوز : کارشناس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت با بیان اینکه تمامی افراد بالای 40 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، خاطرنشان کرد: افراد در این سنین باید هر 3 سال یک‌بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند.

دکتر شهین یاراحمدی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه دیابت نوع یک معمولا شروع پر سر و صدایی دارد، گفت: این بیماری با علائمی چون تشنگی، پرادراری، پرنوشی، کاهش وزن، گرسنگی و خستگی شدید تظاهر پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: دیابت نوع دو شروع خیلی آهسته‌تری دارد و شایع‌ترین علامت اولیه آن در واقع بی علامتی است. درصد قابل توجهی از مبتلایان به دیابت نوع دو (تقریبا 50 درصد) از بیماری خود اطلاعی ندارند و تنها با انجام آزمایش قند خون می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.

این فوق تخصص غدد گفت: از دیگر علائم دیابت نوع دو می‌توان به عفونت‌ های مکرر خصوصا در دستگاه ادراری و پوست، تاری دید، بهبودی دیررس زخم‌ها و احساس سوزش و بی‌حسی در انگشتان پاها اشاره کرد.

دکتر یاراحمدی با بیان اینکه تمامی افراد بالای 40 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، خاطرنشان کرد: افراد در این سنین باید هر 3 سال یک‌بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: افراد دچار اضافه وزن که بیش از افراد عادی نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، باید با انجام آزمایشات مکرر قند خون در آ‌ن‌ها، در سنین زیر 40 سال، یا با فواصل کوتاهتر (هر 1 تا 2سال) خطر ابتلا به دیابت بررسی شود.

این کارشناس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت تصریح کرد: وجود سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه اول، سابقه ابتلای فرد به دیابت پنهان (مرحله پیش از دیابت)، سابقه ابتلا به دیابت حاملگی و سابقه تولد نوزاد با وزن بیشتر از 4 کیلوگرم یا تولد نوزاد با ناهنجاری‌های مادرزادی، از عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند.

وی در ادامه افزود: بالا بودن فشارخون (فشارخون ماکزیمم بیشتر از 140 و یا مینیمم بیشتر از 90 میلی‌متر جیوه)، سابقه ابتلا به کیست‌های متعدد تخمدان و یا بیماری‌های قلبی- عروقی نیز از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند.

دکتر یاراحمدی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از دیابت گفت: پیشگیری از بیماری دیابت را می توان به سادگی انجام داد، پیشگیری اولیه شامل اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز دیابت در افراد در معرض خطر است. اقداماتی مانند فعالیت منظم ورزشی، کم کردن وزن، داشتن رژیم غذایی کم چربی و با قند پایین و مصرف میوه و سبزیجات در کاهش خطر ابتلا به دیابت تاثیر چشمگیری دارد.

وی گفت: در پیشگیری ثانویه کنترل دقیق قند خون به منظور جلوگیری از پیدایش عوارض آن صورت می گیرد. کنترل دقیق قند خون از طریق رعایت اصول صحیح درمان به نحو چشمگیری در کاهش عوارض بلند مدت دیابت مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha