سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 81281

سلامت نیوز : شماری از شهروندان یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از کمیاب شدن شیر خشک در این شهر گلایه‌مند هستند و خواستار رفع این مشکل از سوی مسوولان شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ چند ماه است که شیر خشک‌ در استان به خصوص در شهر یاسوج کمیاب ‌یا حتی نایاب شده که این امر خانواده‌ها را در تامین شیر مورد نیاز فرزندانشان با مشکل روبه رو کرده است. به عنوان مثال شیرهای نان یک و دو، ببلاک، آبتامیل و هومانا به عنوان شیرهای پر مصرف در داروخانه‌ها کمیاب شده‌اند.

جهانبین، یکی از شهروندان یاسوجی در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: چند ماهی است که برای تهیه شیر "هومانا" برای فرزند یک ساله‌ام به داروخانه‌های شهر یاسوج مراجعه می‌کنم اما جواب مثبتی از سوی متصدیان داروخانه‌ها به من داده نمی‌شود و تاکنون برای فرزندم نتوانستم شیر پیدا کنم.

وی با بیان این‌که از مسوولان و متولیان مربوطه تقاضا دارم که به این مشکل مردم رسیدگی جدی داشته باشند، تصریح کرد: برای تهیه شیر نه تنها به داروخانه‌های یاسوج بلکه به شهرستان‌های مجاور گچساران، دهدشت و سی سخت نیز مراجعه کردم اما آنها تنها جوابی که به من دادند، گفتند، شیر نداریم.

همچنین مادری که فرزند سه ماهه خود را در آغوش داشت و در داروخانه ابوعلی سینا شهر یاسوج به دنبال تهیه شیر برای فرزند خود بود در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: در این هوای گرم و با درآغوش داشتن نوزاد خود برای خرید شیر خشک مراجعه کردم اما موفق به تهیه شیر نشدم.

وی بیان کرد: تنها منبع تغذیه فرزندم شیر خشک است و چند ماهی است که هر روز که به داروخانه‌های شهر مراجعه می‌کنم دست خالی خارج می‌شوم.

یکی دیگر از شهروندان یاسوجی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: از پنج ماه پیش برای فرزند هشت ماهه خود به دنبال شیر می گردم اما تاکنون نتوانستم شیر برای او تهیه کنم و مجبور شدم که شیرهای پاکتی برایش بخرم که طبق نظر پزشکان گفته می‌شود این گونه شیرها حساسیت زا هستند اما مجبورم و راهی ندارم.

دکتر حسینی، مسوول فنی داروخانه دکتر ابوعلی سینا شهر یاسوج با بیان این‌که از اوایل سال جاری تاکنون با کمبود شیر خشک مواجه شدیم، به خبرنگار ایسنا گفت: با مراجعاتی که به معاونت غذا و داروی وزارتخانه داشتیم، این مشکل را به علت تحریم‌ و موضوعات اقتصادی عنوان کردند.

وی افزود: همه روزه تعداد زیادی از مردم برای تهیه شیر خشک به این داروخانه مراجعه می‌کنند اما متاسفانه دست خالی داروخانه را ترک می‌کنند.

همچنین دکتر اکبری، مسوول فنی داروخانه دکتر حکمتیان اظهار کرد: اکثر کودکان شیر خشک نان استفاده می‌کنند اما پنج ماه است که با کمبود این شیر مواجه می‌شوند.

وی با بیان این‌که هم اکنون قفسه‌های شیر خشک داروخانه خالی هستند، خاطرنشان کرد: معاونت غذا و دارو استان هر دو هفته یا هر یک ماه تعداد خیلی کمی شیر خشک بین داروخانه‌ها تقسیم می‌کند اما همه آنها در حدود یک ساعت به فروش می‌رسند.

همچنین دکتر حمید صیادی، مسوول فنی داروخانه دکتر تقویان، کمبود شیر خشک را یکی از معضلات مهم در این استان نام برد و تاکید کرد: مردم هر روز به داروخانه برای تهیه شیر خشک مراجعه می‌کنند اما شیری وجود ندارد که تهیه کنند.

دکتر رحمت‌الله افشار، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با بیان این‌که 9 ماه است که با کمبود شیرخشک و برخی داروها مواجهیم، عنوان کرد: کمبود مواد اولیه شیر خشک در کشور باعث شده است که تولید شیر خشک با مشکل مواجه شود.

وی افزود: هرچند که دارو و مواد اولیه شیر خشک به طور مستقیم تحریم نشده است اما نوسانات ارز در چند ماهه گذشته در کشور و دلایل مختلف دیگر باعث شده که این مواد اولیه در گمرکات کشور ترخیص نشود و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.

افشار اظهار کرد: وزیر جدید بهداشت و درمان علوم پزشکی نیز اولویت کاری خود را دارو عنوان کرده که امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهایی که از روزهای اول کمبود شیر خشک در استان بکار گرفته شد عرضه آن به صورت حواله‌ای بود که تا حدودی مشکل آن حل شد اما هنوز این کمبود در استان وجود دارد.

افشار با بیان این‌که شیر خشک های نان، ببلاک، آبتامیل، لاکتانا در کشور تولید می‌شوند، تصریح کرد: شیر خشک نان یک و دو بیشترین مصرف را در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد اما به دلیل کمبود مواد اولیه در کشور تولید آنها با مشکل مواجه شده است. شیر خشک هومانا نیز از کشور آلمان وارد می‌شد اما چند ماهی است که به دلیل تحریم‌ها علیه کشورمان واردات آن قطع شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده با معاونت غذا و دارو کشور تا حدودی مشکل تامین شیر خشک نان یک و دو در حال برطرف شدن است اما به طور 100درصد این مشکل تا 6 ماهه آینده حل خواهد شد. شیر خشک لاکتانا نیز به صورت کوپنی در استان با مراجعه به مراکز بهداشتی عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha