سلامت نیوز : رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره تکلیف افزایش مرخصی زایمان مادران با توجه به لغو بخشی از مصوبات دولت دهم تا بررسی مجدد آنها، گفت: از آنجا که اقدامات مربوط به لایحه ""ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی" در دولت قبل تقریبا به پایان رسید، به عنوان ساختار تخصصی سلامت کودکان کشور ترجیح‌مان آن است که مرخصی زایمان، شیردهی و پرورش کودک نیز در قالب همین لایحه برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شود.

دکتر سیدحامد برکاتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، به بند قانونی اضافه شده به اصلاح قانون جمعیت اشاره کرد و گفت: این بند قانونی دو مبحث را شامل می شود؛ افزایش مرخصی زایمان مادران تا 9 ماه و اعطای مرخصی به پدران تا 15 روز.

وی به "لایحه ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیر‌دهی" که دو سال گذشته به دولت ارسال و در کمیسیون فرهنگی هیات دولت تصویب شد، اشاره کرد و افزود: بر این اساس اصلاحیه جامعی به قانون ترویج تغذیه با شیر مادر مصوب سال 74، انجام دادیم.

وی با بیان این که لایحه مذکور بسیار جامع است و تمام موارد در آن لحاظ شده است، افزود: در لایحه "ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی"، بحث مادران شاغل در بخش خصوصی، لحاظ مرخصی زایمان تا یک سال برای زایمان های دوقلو، مرخصی زایمان برای موارد مربوط به رحم اجاره‌ای، فرزندپذیری و همچنین مواردی مانند مهدکودک‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

برکاتی ادامه داد: همچنین در این لایحه تکلیف وزارت بهداشت برای ترویج تغذیه با شیرمادر و فرهنگسازی آن و همچنین واردات و تولید و توزیع محصولات شیرمصنوعی نیز به صورت کامل لحاظ شده است.

وی لحاظ مرخصی 9 ماهه برای مادران در این لایحه را مورد اشاره قرار داد و گفت: این 9 مرخصی بابت زایمان، شیردهی و پرورش کودک است. بر این اساس تنها شش هفته نخست آن مربوط به زایمان است و مابقی بابت شیردهی و پرورش کودک لحاظ شده است. این میزان مرخصی برای مادران به عنوان حق کودک در لایحه مذکور در نظر گرفته شد.

برکاتی افزود: اقدامات مربوط به لایحه ""ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی" در دولت قبل تقریبا به پایان رسید و آماده ارسال به مجلس بود. به عنوان ساختار تخصصی سلامت کودکان کشور ترجیح‌مان آن است که مرخصی زایمان، شیردهی و پرورش کودک نیز در همین لایحه دیده شود.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در پایان گفت: از آنجا که لایحه "ترویج تغذیه با شیرمادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی" لایحه‌ای جامع است که تمام موارد را نیز در نظر گرفته ترجیح می‌دهیم این لایحه به صورتی جداگانه از اصلاح قانون جمعیت به مجلس ارسال و پس از بررسی، تصویب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha