چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 81294

5 ماهه نخست امسال در حوزه دارو تحولات و حوادث زیادی رخ داده است؛ افزایش 5 برابری قیمت داروهای بیماران خاص، کمبود یکباره داروهای بیهوشی، تقلبی از آب درآمد پنی‌سیلین‌های وارداتی،‌ ماندن داروها در گمرک و ترخیص نشدن آنها برخی از این حوادث هستند.

وزارت بهداشت امنیت را به بازار دارو برگرداند
سلامت نیوز :  5 ماهه نخست امسال در حوزه دارو تحولات و حوادث زیادی رخ داده است؛ افزایش 5 برابری قیمت داروهای بیماران خاص، کمبود یکباره داروهای بیهوشی، تقلبی از آب درآمد پنی‌سیلین‌های وارداتی،‌ ماندن داروها در گمرک و ترخیص نشدن آنها برخی از این حوادث هستند. در میان همه اخبار بد دارویی، روز گذشته خبری مبنی بر تولید ماده اولیه ساخت پنی‌سیلین در کشور تا مهر امسال نیز منتشر شد؛ خبری که برخلاف انتظار، خیلی مورد استقبال رییس انجمن داروسازان کشور قرار نگرفت.

 سعید خویی در گفت‌وگو با «حمایت» آن قدر از آشفته بازار دارویی انتقاد داشت که به این خبر امیدوارکننده، اهمیت چندانی نداد.رییس انجمن داروسازان کشور معتقد است تولید این ماده حتی اگر ما را در زمینه تولید این داروی حیاتی خودکفا کند، باید ارزان‌تر از نمونه وارداتی باشد وگرنه نباید تولید شود. وی بر این باور است که علت روی آوردن به تولید این ماده اخباری است که اوایل امسال در خصوص مرگ عده‌ای از مردم به دلیل استفاده از پنی‌سیلین چینی منتشر شد؛ اخباری که وی آنها را تکذیب نمی‌کند؛ اما درباره آن به «حمایت»‌‌ می‌گوید: مرگ بر اثر مصرف این داروها هنوز ثابت نشده است.

خویی قبول دارد که پنی‌سیلین جزو داروهای حساس است؛ اما می‌گوید: دانش خودکفایی این دارو سال‌هاست در اختیار ایران قرار دارد؛ اما تا امروز به دلیل ارزان‌تر بودن نمونه‌های وارداتی، تولید مورد اقبال قرار نگرفته است. رییس انجمن داروسازان کشور در ادامه این گفت‌وگو به مشکلات دارویی و درمانی کشور می‌پردازد و اظهار نظر جالبی درباره آن بیان می‌کند. وی معتقد است مشکلات دارویی کشور تقصیر تحریم‌ها نیست، بلکه این مشکل‌ها ناشی از اقتصاد متشنج کشور است و اگر متولیان می‌توانستند قیمت ارز را ثابت نگه دارند یا کاهش دهند در کنار آن شبکه‌های قاچاق دارو را شناسایی و منهدم کنند، مشکلی در عرصه توزیع دارو ایجاد نمی‌شد.

وی تاکید می‌کند معاون جدید غذا داروی وزارت بهداشت باید بازگشت امنیت به بازار دارویی کشور را در اولویت کاری خود قرار دهد. وی همچنین می‌گوید: بعید می‌دانم بتوانند دارو را با ارز 1226 تومان وارد کنند؛ البته اگر این اتفاق مهم هم روی ندهد، باز می‌توان با فعال کردن بیمه‌ها مشکل را حل کرد؛ مهم این است که بار هزینه‌های درمانی از دوش مردم برداشته شود و دیگر مردم پرداخت کننده 75 درصد هزینه‌های درمان نباشند.

بیمه‌ها فلج شدند
رییس انجمن داروسازان کشور گله زیادی از بیمه‌ها دارد و بر این باور است که امروز بیمه‌ها در گیر مسایل سیاسی شده‌اند و سیاسی‌کاری آنها را از ارایه خدمات باز داشته است. وی در این باره می‌گوید: سال‌ها طول کشید تا مردم به بیمه‌ها اعتماد کردند و این گروه‌های خدمات درمانی وارد بازار درمانی کشور شدند؛ اعتمادی که طی 4 سال اخیر از بین رفت و نمی‌توان گفت چه زمانی دوباره باز می‌گردد. رییس انجمن داروسازان در ادامه درباره ترخیص 330 تن دارو از گمرک طی هفته‌های اخیر خاطرنشان می‌کند: ترخیص زودتر این حجم دارو می‌توانست زندگی تعداد زیادی بیمار را نجات دهد؛ بیمارانی که شاید اکنون به دلیل نبود دارو جان خود را از دست داده‌اند. خویی تاکید می‌کند که باید کسی در درباره این پاسخگو باشد. البته به گفته وی، هنوز کمبود 120 قلم دارو در بازار درمانی وجود دارد که با سیاست‌گذاری‌های صحیح تأمین می‌شود.

به اعتقاد وی یکی از موضوع‌های مهم در ایجاد مشکلات دارویی دلالان و قاچاقچیان دارو هستند؛ زیرا این افراد هر دارویی را در اختیار دارند؛ داروهایی که در معتبرترین داروخانه‌های کشور یافت نمی‌شود در اختیار این افراد قرار دارد. باید بررسی شود که این دلالان از کجا به این منابع وصل می‌شوند. وی اضافه می‌‌کند: طبیعی است که در پی بروز کمبودها دارو برخی بیماران از ترس، برای خرید دارو به این افراد رو بیاورند؛ اما نیروهای نظامی و امنیتی باید مانع ورود دلالان به بازار دارویی کشور شوند.

پرداخت یارانه دارویی شدنی نیست
رییس انجمن داروسازان کشور درباره پرداخت یارانه دارویی به بیماران خاص نیز می‌گوید: بازار که آشفته شد، اعتراض‌ها افزایش یافت و مسئولان برای رفع مشکل بازار دارو به بیماران وعده دادند که مابه‌التفاوت قیمت دارو را به صورت یارانه به حساب بیماران واریز می‌کنند؛ حتی به حساب عده‌ای نیز رقم‌های خنده‌داری واریز شد؛ اما این طرح اجرایی نمی‌شود؛ زیرا برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است. موضوع دوم آن است که در این طرح برخی بیماری‌ها مانند صرع و پارکینسون در زمره بیماری خاص تعریف نشده است، در صورتی که بیماران مبتلا به این بیماری‌ها نیازمند مصرف دارو به صورت روزانه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha