چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 81310

شما شناگر ماهری هستید اما از اصول نجات غریق اطلاعی ندارید در این حالت چه می‌کنید؟

باید و نبایدهای غرق‌ شدگی
سلامت نیوز : در کنار دریا ایستاده‌اید و در حال تماشای آدم‌هایی هستید که در حال شنا و آبتنی هستند. ناگهان متوجه صحنه‌ای غیرمعمول می‌شوید؛ انگار کسی توانایی خود را برای ماندن روی آب از دست داده و مرتب زیر آب می‌رود. شما شناگر ماهری هستید، اما از اصول نجات غریق اطلاعی ندارید در این حالت چه می‌کنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ چه زمانی به مصدوم نفس مصنوعی می‏دهید؟ آب اضافی که خورده را چه باید کرد؟ اگر با چند تنفس بیمار هوشیار شد باز نیازی به انتقال بیمار به اورژانس وجود دارد؟ آیا تفاوتی بین غرق شدگی در آب دریا با آب استخر وجود دارد؟ آیا شوری آب بر شرایط بیمار اثری می گذارد؟ غرق شدگی در آب سرد با گرم تفاوتی دارد؟ اینها پرسش هایی رایج هستند که در ارتباط با غرق شدگی مطرح است و اغلب افراد پاسخ درست را نمی دانند.

ـ مهم ترین نکته در برخورد با مصدوم غرق شدگی، پیشگیری از بروز غریق دوم است. زمانی که شما از مهارت های شنا و نجات غریق اطلاعی ندارید نباید برای نجات غریق خود را به آب بزنید، با این کار نه تنها کمکی نکرده اید، بلکه تیم نجات را در دردسر بزرگی قرار داده اید. اجازه بدهید افراد آشنا به اصول نجات غریق، اقدام کنند.

ـ مهم ترین و تعیین کننده ترین عامل در غرق شدگی، نرسیدن اکسیژن به اعضای بدن است. بنابراین وجود فردی که توانایی انجام احیا را داشته باشد می تواند عاقبت این گونه حوادث را تغییر اساسی بدهد. اگر مصدوم تنفس ندارد باید به روش دهان به دهان یا دهان به بینی به وی نفس داد.

ـ تلاش برای خارج کردن آب لازم نیست. اغلب بیماران به دنبال تماس قطره ای از آب به حنجره، راه هوایی آنها یکباره بسته می شود که همین مکانیسم دفاعی بدن، از ورود آب به راه های هوایی جلوگیری می کند. آن عده ای هم که آب وارد ریه می شود سریع جذب شده و انسداد یا مشکلی ایجاد نمی کند.

آب خروجی از معده می تواند وارد راه های هوایی شده و سیر آسیب ناشی از غرق شدگی را بدتر کند. بنابراین فشردن معده برای خروج آب لازم نیست و به دلیل خطرات نباید انجام شود.

ـ ممکن است بیمار با دادن چند تنفس به هوش آید و کاملا طبیعی باشد، اما باید تمام مصدومان حتی در موارد خفیف که با دادن چند تنفس بهبود می یابند نیز به بیمارستان منتقل شوند.

علت این مساله این است که نبود اکسیژن در مدت غرق شدگی می تواند ریه غریق را به بروز عوارض تاخیری مستعد کند؛ بنابراین مراقبت از بیمار باید در بیمارستانی که دارای امکانات لازم برای مراقبت از بیماران ریوی است، انجام شود.

ـ غرق شدگی در آب سرد و گرم می تواند تاثیرات مختلفی داشته باشد. در آب سرد به دلیل سرد شدن بدن و کاهش سوخت و ساز، کمبود اکسیژن بهتر تحمل می شود. بنابراین انتظار داریم افرادی که در فصل زمستان دچار غرق شدگی می شوند، شرایط بهتری داشته باشند تا کسانی که در آب گرم غرق می شوند.

ـ تفاوتی بین غرق شدن در آب شور (دریا) با آب شیرین (استخر) دیده نشده است. آنچه تفاوت دارد حجم آبی است که وارد ریه ها می شود. هر چه حجم آب وارد شده بیشتر باشد، اثر مخرب آن بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha