سلامت نیوز : سید حمید خوئی در حاشیه برگزاری دوازدهمین همایش انجمن داروسازان ایران با اشاره چالش‌های فراوان حوزه دارو، اظهار داشت: مشکلات ناشی از تحریم و سوء مدیریت و بی‌ثباتی مدیریتی بر مشکلات کنونی دامن زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ خویی با اشاره به اینکه تغییرات پی در پی مدیریتی در حوزه مدیریت دارو در ماه‌های اخیر تبعاتی زیادی در بر داشته، افزود: این امر دقیقا زمانی اتفاق افتاد که برای کنترل بازار دارو نیاز به ثبات مدیریتی داشتیم و نتیجه آن شد که الان برخی داروها در دسترس نیست یا افزایش چند برابری قیمت داشته است.

رییس انجمن علمی داروسازان ایران زیر بار نرفتن بیمه‌ها برای پرداخت افزایش قیمت دارو را یکی دیگر از مشکلات پیش رو دانست و گقت: با وجود افزایش رسمی قیمت داروها، بیمه تا مدت‌ها افزایش قیمت‌ها را به رسمیت نمی‌شناخت و مردم ما به ‌التفاوت قیمت دارو را از جیب خود پرداخت و به نظر می‌رسد پرداختی از جیب مردم از 75 درصد هم فراتر رفته است و این نشانگر ناکارآمدی نظام سلامت است.

خوئی در پاسخ به اینکه چرا برخی داروخانه‌‌ها میلی به ارائه داروی نسخه دار ندارند، گفت: این بیمه‌ها هستند که نظام سلامت و به طور خاص نظام دارویی را فلج کرده‌اند، وقتی بیمه‌ها مطالبات داروخانه‌ها را به موقع پرداخت نمی‌کنند طبیعی است که داروخانه داران رغبت چندانی برای پیچیدن نسخه ندارند.

به گفته وی بازگرداندن آرامش به بازار دارویی، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، تدوین سیاست ملی روشن در حوزه دارو و مبارزه با شبکه‌های قاچاق و احتکار دارو باید در اولویت کاری وزیر بهداشت آینده و تیم دارویی وی قرار بگیرد.

خویی فعال شدن شبکه قاچاق دارو طی ماه های اخیر را یکی دیگر از مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر شبکه‌های قاچاق دارو فعال شده‌اند و درخواست ما این است که قاچاق دارو در زمره جرم‌های ردیف اول قرار بگیرد، زیرا مستقیما با امنیت و سلامت مردم در ارتباط است.

خوئی گفت: اکنون شبکه‌های قاچاق در بیرون از داروخانه‌های بزرگ دولتی همچون 13 آبان، هلال‌احمر و 29 فروردین شکل گرفته‌اند ولی این فقط دغدغه مانیست بلکه این شبکه‌ها دارو را در شرایط غیراستاندارد نگهداری می‌کند و ممکن است داروی فاسد به بیمار عرضه شود.

خوئی نظام بانکی را یکی دیگر از عوامل هرج و مرج در بازار دارو عنوان کرد و گفت: متاسفانه ما بیشتر از سوء مدیریت‌ها ضربه خورده‌ایم تا تحریم‌ها.نظام بانکی نه تنها کمکی به حل مشکلات دارو نکرد، بلکه با سخت‌تر کردن شرایط تولید و واردات، دست به یک تحریم داخلی زد. در واقع نظام بانکی با بیچارگی و بدبختی صنعت داروسازی خودش را فربه و احیا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha