چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 81327
سلامت نیوز : یک متخصص ارتوپدی و جراح دست، کاهش حس و سوزش یا گز گز انگشتان، تورم، درد موضعی و شبانه را از مهمترین علائم دست‌درد عنوان کرد و گفت: افراد با دیدن این علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

رضا شهریار کامرانی در گفت‌و‌گو با فارس در مورد دردهای دست گفت: ابتدا این سوال مطرح است که کدام یک از دردهای دست احتمالا ناشی از بیماری است و نیاز به درمان دارد و کدام یک ناشی از بیماری خاصی نیست و با کمی استراحت برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چه هر علامتی ممکن است در دست نشانه یک بیماری بوده و نیازمند درمان باشد اما نشانه‌هایی وجود دارد که اگر همراه با درد دست باشد، این احتمال را تقویت می‌کند. در چنین مواردی بهتر است این افراد زودتر به پزشک مراجعه کنند.

این دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهمترین علائمی که با مشاهده آن باید سریعا به پزشک مراجعه شود عبارتند از:

1- کاهش حس و سوزش یا گز گز انگشتان: این علائم معمولاً ناشی از فشار بر روی اعصاب دست است. شایعترین عصبی که درگیر می‌شود عصب میانی است و با علائم اختلال حس و گزگز و سوزن سوزن شدن انگشتان شصت سبابه و میانی ظاهر می‌شود.

عصب دیگری که به طور شایع ممکن است درگیر شود عصبی است با نام زند اسفل یا اولنا، که همین علائم را در انگشت کوچک و حلقه نشان می‌دهد. دیسک‌های گردنی و نیز دنده گردنی هم می‌تواند همین علائم را بوجود آورند در اولی معمولا علائم در انگشت شصت انتشار پیدا می‌کند و در دومی در انگشت کوچک.

2- تورم: اگر چه به دنبال فعالیت زیاد در دست ممکن است درد همراه تورم بوجود آید و با استراحت بر طرف شود اما تورم موضعی بخصوص در مفاصل ممکن است به علت بیمارهای التهابی مانند روماتیسم مفصلی باشد. در این موارد وجود خشکی صبحگاهی که مدت طولانی مثلا نیم ساعت تا یک ساعت طول بکشد زنگ خطر دیگری برای این بیمارها است.

3- دردهای شبانه: دردهای مکانیکی که بدنبال کار سنگین و خستگی ایجاد می‌شود معمولاً در هنگام خواب از بین می‌رود. اما دردهای دست که در شبها بیشتر می‌شود بخصوص اگر باعث بیدار شدن بیمار از خواب شود علامت بسیار هشدار دهنده‌ای است که بررسی بیشتر برای یافتن احتمال بیماری زمینه‌ای را لازم می‌کند که تومورهای دست و عفونتها و نیز فشار بر روی اعصاب دست می توانند این خصوصیت را داشته باشند.

4- دردهای موضعی و درد با فشار در یک نقطه (حساسیت موضعی): دردهایی که به دنبال فعالیت زیاد یا خستگی ایجاد می‌شوند معمولاً منتشر و در تمام دست احساس می شوند. اما دردهای موضعی باید احتمال وجود یک عامل بیماری زمینه ای را مطرح کند. بیماریهایی مانند آرتروزهای موضعی و شکستگی های قدیمی همه در این دسته قرار می گیرند.

5- توده های موضعی: هر توده دردناکی در دست لازم است مورد بررسی قرار بگیرد.

6- دردهای دائمی: درد هایی که کم و زیاد می شوند و دوره هایی از بهبودی کامل را دارند که کمتر در بیماریهای جدی دیده می شود. اما دردی که دائم است و و بخصوص به تدریج افزایش می یابد باید احتمال وجود بیماری زمینه را به طور جدی در نظر گرفت.

7- دردهایی که بدنبال ضربه ایجاد می شود: ضربه‌هایی که به دست یا انگشت وارد می‌شود در بسیاری از موارد خطر جدی ندارند. اما متاسفانه مواردی از آنها وجود دارد که علیرغم ظاهر بی خطر ممکن است با عوارض زیادی همراه باشند. در این موارد لازم است حتما در صورت ادامه درد، قبل از یک هفته به پزشک مراجعه شود.

این متخصص ارتوپدی و جراح دست گفت: لازم است هیچ دردی را در دست بی اهمیت تلقی نکنیم و بخصوص اگر بدنبال ضربه ایجاد شده باشد یا چند هفته از شروع آن بگذرد و با علائم حسی، تورم یا توده همرا باشد، موضعی باشد یا در شبها تشدید شود، باید به پزشک مراجعه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha