قارچ پا شدیدترین عفونت قارچی است. این عفونت در کسانی که از حمام‌های عمومی یا استخرهای شنا استفاده می‌کنند، شیوع بیشتری دارد.

سرابی کارشناس ارشد پرستاری، در گفت وگو با ایسنا، گفت: عفونت قارچی پا ممکن است به صورت حاد یا مزمن در کف پاها یا بین انگشتان پا ظاهر شود و در بعضی موارد، ناخن‌های پا را نیز مبتلا می‌سازد.

وی با اشاره به این که گاهی این عفونت، ترکیبی از قارچ‌ها، میکروب و مخمر است، گفت: قرار دادن پاها در محلول سالین بارو یا پرمنگنات پتاسیم باعث از بین رفتن پوسته‌ها و بافت‌های مرده و کاهش التهاب می‌شودك. همچنین مصرف داروهای موضعی ضد قارچ مثل کلوتریمازول و میکونازول در کاهش عفونت‌ها موثر هستند.

سرابی ادامه داد: به علت احتمال برگشت مجدد بیماری، باید درمان موضعی تا چندهفته بعد از بهبودی ادامه داشته باشد.

وی گفت: رعایت بهداشت فردی و خشک نگهداشتن پاها به دلیل این که رطوبت باعث تقویت رشد قارچ‌ها می‌شود، می‌تواند در پیشگیری از بروز این بیماری موثر باشد،

این كارشناس به بیماران توصیه كرد: تا در هنگام شب تکه‌های کوچکی از پنبه را بین انگشتان پای خود قرار دهند تا پنبه موجود، رطوبت آن ناحیه را به خود جذب کند. همچنین توصیه می‌شود افراد مبتلا از کفش‌های لاستیکی و پلاستیکی استفاده نکرده و حتی المقدور کفش‌های سوراخ دار بپوشند تا هوای بیشتری به پاهای آنها برسد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha