متاسفانه بهداشت و درمان در نظام تصمیم‌سازی کشور همیشه اولویت دهم بوده که امیدواریم در دولت حجت‌الاسلام روحانی مشکلات برطرف شود.

پرداخت ۷۰درصدی هزینه‌های درمانی توسط مردم خلاف قانون است
سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پرداخت ۷۰درصدی هزینه‌های درمانی از جیب مردم خلاف قانون است،گفت: متاسفانه بهداشت و درمان در نظام تصمیم‌سازی کشور همیشه اولویت دهم بوده که امیدواریم در دولت حجت‌الاسلام روحانی مشکلات برطرف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ هیئت امنای صندوق تامین اجتماعی در نشست عصر روز سه‌شنبه 5 مرداد به اتفاق آرا سید محمد تقی نوربخش را به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برگزیدند و در نهایت نوربخش با حکم علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شد. نوربخش پیش از این قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، معاون درمان و عضو هیئت مدیره این سازمان بوده است.

در این راستا تسنیم، با سید تقی نوربخش که دارای تخصص ارتوپدی و رئیس انجمن جراحان ارتوپدی است به گفت‌وگو پرداخته است که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

تسنیم: به عنوان نخستین سئوال در طول سال‌های اخیر چه اتفاقی رخ داد که پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان به 70 درصد افزایش یافت و در این زمینه بیمه‌ها چه نقشی دارند و چگونه باید اقدام کنند تا فشار در این مقوله به مردم کاهش یابد؟

نوربخش: این مسئله بحث مفصلی است. طبق اصل 29 قانون اساسی تامین درمان وظیفه حاکمیتی است که باید از طریق سازمان‌های بیمه‌گر، حمایتی و امدادی صورت پذیرد، الزام قانون اساسی بوده و جزو مترقی‌ترین قوانین اساسی دنیا نیز است یعنی اصل مترقی به حساب می آید.

در قوانین 5 ساله سوم، چهارم و پنجم نیز به این مسئله تاکید شده است که بیش از 30 درصد مردم نباید هزینه درمان را از جیب بپردازند ولی بخش بهداشت و درمان در نظام تصمیم‌سازی کشور اولویت نبوده است، در همه جوامع دنیا غذا، امنیت و درمان جزو اولویت به حساب می‌آید ولی برای ما در اولویت دهم و دوازدهم بوده. طبیعتأ وقتی این اولویت و تخصیص‌ها را در حوزه بهداشت و درمان جزو هزینه تلقی کنیم نه سرمایه گذاری، مسلمأ منابعی که به این بخش می‌آید منابع مکفی نخواهد بود.

اگر GDP (تولید ناخالص داخلی) ما با ارز 1200 تومان چیزی در حدود 450 میلیارد دلار تخمین بزنیم و در نهایت حدود 600 تا 700 میلیارد تومان GDP کشور را حساب کنیم و اگر سهم بهداشت و درمان را از منابع عمومی که در حدود 17 تا 18 هزار میلیارد تومان است بر اعداد مربوطه تقسیم کنیم مشاهده خواهید کرد که رقم بسیار کمی را در بر می گیرد. بالاخره عنوان می‌شود 5.2 دهم درصد. ولی اگر واقعأ با دلار واقعی GDP کشور را در نظر بگیریم این رقم حتی از 5.2 دهم درصد هم پایین‌تر می آیید و جالب این است که سال به سال هم پایین تر می‌آید. بنابراین وقتی که نقش دولت در تامین سلامت کمرنگ شود متاسفانه این مبالغ باید از جیب مردم باید پرداخت شود و این خلاف برنامه توسعه و قانون اساسی است.

در واقع حجت‌الاسلام روحانی در شعارهای برنامه‌های انتخاباتی خود این مسئله را اعلام کردند و این برنامه جزو قوی‌ترین برنامه‌ها به حساب می‌آید و با انتخاب سیدحسن هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، که آگاه به بخش‌های دولتی و خصوصی است و جزو روسای انجمن‌های علمی بوده و رای اعتماد قوی هم از مجلس کسب کردند و در طول سال‌های انقلاب این چنین رای اعتمادی بی نظیر بوده است، امیدواریم که وضع بهداشت و درمان مملکت ارتقاء پیدا کند و منابع بیشتری تزریق شود و مصارف هم کنترل شود.

تسنیم: آیا حل معضل بهداشت و درمان و بیمه‌های کشور فقط معطوف به منابع مالی است؟

نوربخش: خیر، بلکه مصارف نیز باید کنترل شود بالاخره در بحث مصارف مباحث سطح بندی، نظام ارجاع، بحث الگوهای مصرف دارو و تجهیزات پزشکی و پاراکلینیک داریم که همه این موارد در قالب یک پکیج باید دیده شود و این طور نیست که فقط منابع تزریق شود مشکلات حل می‌شود و نه اینطور که مشکل فقط برای مصارف باشد.

تسنیم: با وجود تلاش مسئولان در ادوار مختلف، چرا هنوز به نتایج مطلوب دست پیدا نکرده ایم و این پازل در کجا تکمیل می‌شود؟

نوربخش: برای تکمیل این پازل، باید نظام سلامت را به صورت یک پکیج دید و بنده در دولت آقای روحانی به آن بسیار امید دارم یعنی باید وزارت بهداشت، بیمه‌ها و همچنین سازمان نظام پزشکی به صورت هماهنگ و همکار با یکدیگر حرکت کنند.

تسنیم: مگر تاکنون اینطور نبود؟

نوربخش: خیر، اینطور نبوده، یعنی ما در دوره‌های وزارت بهداشت در مقابل ارائه‌کنندگان خدمات پزشکی ایستادگی کرد، بنده نمی‌خواهم اسم کسی را عنوان کنم ولی به هر حال ما این مسائل را شاهد بودیم. ولی در مجموع اگر این همدلی بین تولیدکننده خدمات، تامین کننده منابع و سیاست گذار نباشد مشکلات مردم حل نمی‌شود، ولی بنده با وفاقی که در دولت آقای روحانی می‌بینم و با انتخاب آقای هاشمی به عنوان وزیر بهداشت و آقای ربیعی به عنوان علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که هر دو افرادی آشنا به مسائل اجتماعی و سیاست‌های که عنوان شد هستند. همچنین همدلی بین این دو وجود دارد و در نهایت براساس شعارها و اهداف دولت آقای روحانی و گشایشی که در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی کشور صورت می‌پذیرد من امیدوار هستم شاهد برطرف شدن بسیاری از مشکلات مردم باشیم.

قداست و اخلاق پزشکی جزو ضرورت طبابت است، چون پزشکان با جان مال و ناموس مردم سرکار دارند. بنابراین این جزو الزامات اصلی کار پزشکی است، در همه حرف این موضوع وجود دارد ولی واقعاً در علم پزشکی براساس حدیث معروف (العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان)، شاید یکی از جنبه‌های این مسئله آن باشد که در پزشکی جدا از مسئله جسمی، پزشک با مسائل روحی مردم نیز سرکار دارد.

بنابراین اخلاق پزشکی و قداست پزشکی جزو مسائل اولیه است اما اگر این قداست خدشه‌دار شده است به خاطر برنامه‌ریزی‌های ناصحیح بوده است و شما کسی را از جامعه پزشکی نمی‌توانید در وهله نخست مقصر بدانید البته هنوز هم این قداست وجود دارد و من قبول ندارم که این قداست خدشه جدی برداشته شده، ولی هر درصد از آن هم اتفاق افتاده باشد امر ناصحیحی است. بنابراین در پزشکی حتی یک درصد نیز جایز نیست و شاید در برخی حرف دیگر حتی چند درصد طبیعی باشد ولی در پزشکی این مسئله جزو الزمات است.

من فکر می‌کنم به خاطر سیاست‌های ناصحیح در این حرفه از جمله مباحث مالی بین پزشک و بیمار، تعرفه ناصحیح و همچنین برخوردهای ناصحیحی در مراجع قضایی صورت می‌پذیرد البته مشکل قوانین حاکم بر پزشکی نیز وجود دارد. این مسئله نیز تاثیر پذیر از مسائل دیگر جامعه پزشکی است یعنی به هر حال احترامی که باید به پزشک گذاشته شود، علمی است که اگر دیوار اعتماد آن با مردم فرو بریزد به راحتی قابل بازگشت نیست و این دیوار اعتماد نیز با استفاده از پیشکسوتان و الگوهای که در طی تاریخ پزشکی ایران بوده اند ایجاد شده است. این افراد با فداکاری‌ها و جانفشانی‌های که کردند این دیوار اعتماد را ایجاد کرده اند و طبیعتأ اگر این دیوار فرو ریزد من هم نگران آن هم هستم که به راحتی نتوانیم آن را بازسازی کینم.

تسنیم: چرا وقتی مدیران ما در حوزه‌های مختلف اشتباه می‌کنند به آن اشتباه اعتراف نمی‌کنند، در حالیکه در کشورهای دیگر یک مسئول جدا از اذعان به اشتباه خود، حتی از آن مسئولیت استعفاء می‌دهد، ولی در کشور ما در نهایت یک مدیر وقتی موفق نمی‌شود عنوان می‌کند که منابع مالی وجود نداشته است.

نوربخش: ببینید، برای ارزیابی یک برنامه یک سری معیارهای باید وجود داشته باشد. اگر این معیارها در قالب شاخص‌های کمی و کیفی مشخص در خود برنامه‌ها با عدد و رقم وجود داشته باشد کار یک مدیر را کاملأ می‌توانید ارزیابی کنید. در حال حاضر این موارد نیست.

تسنیم: ولی همیشه مدیران کلی آمار ریز و درشت به رسانه‌ها ارائه می دهند.

نوربخش: البته انتظار معجزه نیز نمی‌توان داشت یعنی نه در دولت آقای روحانی و نه در هر دولت دیگر و در هر جای دنیا نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

تسنیم: ولی ما شاهد آن هستیم که وضعیت حوزه سلامت هر روز بدتر از دیروز می‌شود.

نوربخش: بله، اما شما باید در نظر بگیرد وقتی پرداخت از جیب مردم از یک دولت به دولت دیگر از 50 درصد به 70 درصد رسیده است طبیعتا آنها باید پاسخگو باشند یعنی این مسئله معیار است. بالاخره باید یک مرکزی خارج از دولت این شاخص‌ها را رصد و اعلام کند که در ابتدای دولت پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان، مثلأ 50 درصد بوده، برنامه هم تعیین شده باید به 30 درصد برسد ولی الان رسیده به 70 درصد، حال اگر 50 درصد به 40 درصد برسد قابل قبول است علارغم اینکه برنامه تعیین کرده 30 درصد، یعنی این وزیر و در مجموع نظام ارجاعی موفق بوده یا نه، حال سئوال من این است که شما به عنوان یک خبرنگار آیا پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان در این 8 سال افزایش یافته یا کاهش، معلومه، پاسخ مشخص است، بنابراین ما نه به معیارهای برنامه رسیدیم و نه می‌توانیم دفاع کنیم. بحث افراد هم نیست.

تسنیم: پس چرا هرگز از مدیران در این زمینه بازخواست نیز نمی‌شود؟

نوربخش: قاعدتاً باید بازخواست بشوند، بالاخره ما مجلس داریم.

تسنیم: ولی مجلسی‌ها خودشان عنوان می‌کنند که نظارت قوی ندارند

نوربخش: من وارد این مسئله نمی‌شوم که نظارت مجلس قوی است یا خیر. ولی به هر حال باید در این زمینه‌ها نظارت کافی شود. نهادهای نظارتی دیگر هم در مملکت فعالیت می‌کنند الحمدالله تعداد نهادهای نظارتی نیز در مملکت زیاد است، مثلاً باید در حوزه سلامت تعداد مرگ و میر کودکان، میزان درصد پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم و ضریب اشغال تخت‌ها باید حداقل به صورت کمی مورد بررسی قرار گیرد که امکان آن نیز وجود دارد که اگر نباشد با سخنرانی و شعار کاری پیش نمی‌رود.

بنده بسیار امیدوار هستم. اگر بخواهم در یک جمله بگویم، بنده به عنوان رئیس یکی از انجمن‌های علمی بزرگ کشور و کسی که 12 سال عضو شورای عالی نظام پزشکی بوده‌ام و همچنین سال‌ها تجربه کارهای اجرایی داشته‌ام به واقع به دولت آقای روحانی در حل مشکلات مردم با انتخاب دو وزیر بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی که شناخت خوبی در زمینه مشکلات مردم دارند. امیدوارم این اتفاق رخ دهد و مشکلات مردم برطرف شود و تمام این صحبت‌های ما و دغدغه‌های شما به عنوان خبرنگار که برای برطرف کردن مشکلات مردم وجود دارد برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha