چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 81339

سلامت نیوز : شهرستان آبادان با جمعیتی نزدیک به 260 هزار نفر دارای پنج بیمارستان به نام‌های امام خمینی، شهید بهشتی، طالقانی، 17 شهریور و کلینیک هشت شهریور است.همچنین دارای 22 مرکز بهداشتی و درمانی که شش مرکز آن روستایی بوده و مابقی شهری هستند به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای شهروندان و روستائیان مشغول است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ 40 خانه بهداشت، پنج مرکز فوریت‌های پزشکی و هشت پایگاه بهداشتی در شهرستان نیز موجود و مشغول به کار هستند.علاوه بر این موارد بیمارستان امام خمینی یا OPD خود به تنهایی در مناطق شرکتی چهار تا پنج مرکز بهداشتی ـ درمانی فعال و آماده به خدمت دارد.

اما با وجود همه این تفاسیر متاسفانه بهداشت و درمان در این منطقه همچنان یک پایش می‌لنگد و نیاز به توجه بیشتر مسئولان ملی و اختصاص اعتبارات مضاعف دارد زیرا تنها راه درمان محرومیت در این بخش همین است!

در خوزستان به ویژه شهرهای جنوبی استان به واسطه درگیر شدن با هشت سال جنگ تحمیلی بخش درمانی و بهداشتی هنوز به جایگاه سابق خود بازنگشته است و با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند.

متاسفانه نبود برخی تجهیزات درمانی در بیمارستان‌های شهرستان بسیاری مواقع منجر به از دست دادن جان بیمارانی می‌شود که خانواده‌هایشان با هزار و یک امید و آرزو آنها را به شفاخانه رسانده‌اند و امید بهبودشان را دارند.

نبود بخش N.ICU یا به عبارتی همان آی.سی.یو نوزادان در آبادان یکی از این مشکلات است که به واقع تبدیل به معضلی اساسی شده است.

در این خصوص با شهروندان و مسئولان شهری آبادان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

*شاید اگر بیمارستان مجهز بود «فاطمه» زنده می‌ماند

یکی از شهروندان آبادانی که چند هفته پیش برای بیماری برادرزاده‌اش به گفته خودش در به در بیمارستان‌ها شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: برادرزاده‌ام هشت ماه و نیمه بود که دچار تب و لرز شدید و به دنبال آن تشنج شد.

ندا عنوان کرد: فاطمه را نزد چند دکتر تخصص اطفال بردیم و با دارو درمان موقتی شب را با همه سختی سپری کرد.

وی افزود: اما فردای همان روز حال فاطمه رو به وخامت رفت و مجبور شدیم وی را به بیمارستان طالقانی برای درمان ببریم که در همان جا با مشکل نبود ICU نوزادان رو به رو شدیم و دکترها گفتند باید هر چه سریع‌تر به اهواز منتقل شود.

ندا 32 ساله ادامه داد: فاطمه تا فاصله‌ای که به بیمارستان اهواز انتقال داده شد نیمی از بدنش از کار افتاد و در بیمارستان اهواز در بخش ICU بستری شد.

وی گفت: برادرزاده‌ام کمتر از یک هفته در این بخش بستری شد و اما به گفته پزشکان در همان آبادان نیمی از مغزش از کار افتاده بود.

این شهروند آبادانی تصریح کرد: فاطمه مرگ مغزی شد و از دنیا رفت حالا ما مانده‌ایم و کلی غصه از نبود جگرگوشه‌مان!

وی با بیان اینکه داستان فاطمه نمونه‌ای از ده ها و یا صدها نوزاد در این شهر است، گفت: شاید اگر بیمارستان آبادان به بخش  ICU نوزادان مجهز بود، وضع فاطمه به این وخامت نمی‌رسید و یا حداقل برای اعزام فرزندانمان به اهواز و ترددهای بسیار متحمل هزینه‌های سنگین نمی‌شدیم.

ندا عنوان کرد: در آن لحظه حاضر بودیم حتی این دستگاه را خودمان برای نجات فرزندمان خریداری می‌کردیم تا از این مهلکه نجات پیدا کند اما اتفاقی که نباید رخ داده است و تنها مسئولان هستند که باید جلوی چنین اموری را با رسیدگی بیشتر بگیرند.

*اختصاص 3 تخت N.ICU به بیمارستان‌های آبادان

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان در خصوص نبود بخش N.I.C.U در بیمارستان‌های آبادان چنین اظهار کرد: متاسفانه در این شهرستان این بخش را نداریم اما برای راه اندازی آن در تلاش هستیم.

نصرالله حسونی بحرینی ادامه داد: به زودی سه تخت N.I.C.U را در بیمارستان طالقانی شهرستان مستقر خواهیم کرد تا نیاز در این راستا تا حدودی تامین شود.

وی اضافه کرد: قرار است چهار تخت ICU  بزرگسال نیز در این زمینه به بیمارستان طالقانی اختصاص داده شود تا دیگر نیازهای احساس شده در این بخش نیز برطرف شود.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان بیان کرد: درست است با وجود تخصیص این تجهیزات باز هم نیاز در این بخش وجود خواهد داشت اما تا حدودی نیاز شهروندان و بیماران مراجعه کننده به بیمارستان رفع می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان شرکت نفت مجهز به پنج تخت و بیمارستان طالقانی چهار تخت ICU ویژه بزرگسال را دارد که به بیماران ارائه خدمات می‌دهد.

حسونی بحرینی همچنین عنوان کرد: بیمارستان شهید بهشتی نیز مجهز به شش تخت در این زمینه است که متاسفانه هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده‌اند و نیازمند تامین اعتبار هستند.

وی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای تجهیز یک تخت ICU  حدود 400 میلیون تومان است، گفت: به طور استاندارد به ازای هر 10 هزار نفر شهروند یک تخت ICU  نیاز است و با توجه به جمعیت آبادان حداقل باید 20 تخت در این زمینه موجود باشد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان افزود: برای راه‌اندازی چهار تخت جدید ICU بزرگسال در بیمارستان طالقانی حدود یک میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم که این میزان اعتبار برای تجهیزات و پرسنل مورد نیاز هزینه خواهد شد.

* تجهیز بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشکده

وی با اشاره به شهرهای زیرمجموعه این دانشکده اظهار کرد: بیمارستان حاجیه نرگس معرفی ماهشهر نیز در شرف تجهیز  و راه اندازی است و اقدامات لازم جهت راه اندازی بخش N.I.C.U در بیمارستان ولیعصر خرمشهر صورت گرفته است.

با همه این تفاسیر با توجه به کمبود بخش درمانی و بهداشتی در استان خوزستان به‌ویژه شهرهای جنوبی باید مسئولان در راستای تعالی این بخش بیشتر کوشیده و سهل‌انگاری نکنند.

ارتقای شبکه بهداشت و درمان شهرستان به دانشکده علوم پزشکی و زیرمجموعه داشتن شهرهای هندیجان، شادگان، ماهشهر، بندرامام و خرمشهر نیز مزیدی بر علت است تا هر چه سریع‌تر بتوان شاهد رشد روزافزون بخش درمانی و بهداشتی در شهرستان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha