چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 81340

سکسکه طبیعی تنها یک تیک شنیداری و فعالیت عضلانی اسپاسمی و غیرارادی در دیافراگم است.

علت سکسکه چیست؟

سلامت نیوز : ‌سکسکه طبیعی تنها یک تیک شنیداری و فعالیت عضلانی اسپاسمی و غیرارادی در دیافراگم است.

دکتر نجفی متخصص گوش، حلق و بینی در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که در خلال سال‌ها در علم پزشکی به وجود آمده، متأسفانه این علم هنوز درمان مناسبی برای اسپاسم‌های کوچک عضلانی و موقت که موجب آزردگی افراد می‌شوند نیافته است.

وی با بیان اینکه سکسکه ناشی از انقباض دیافراگم، پرده عضلانی درون قفسه سینه است که نقش مهمی در تنفس دارد، گفت: سکسکه در بسیاری موارد خود به خود محو می‌شود، اما در صورت ادامه یافتن می تواند نشانگر یک مشکل جدی باشد.

وی با ذکر این نکته که معده‌ مملو از غذا می‌تواند دیافراگم را تحریک کند و باعث رشته‌ای از سکسکه‌ها شود، افزود: یک بلع نامناسب و یا یک لقمه بزرگ ممکن است اعصاب مری را به گونه‌ای تحریک کند که موجب بروز انقباض در ناحیه‌ای از آن که در مجاورت معده قرار دارد، شود.

این متخصص با اشاره به اینکه افرادی که جراحی بر روی معده و یا پشت داشته اند دچار سکسکه می شوند، تصریح کرد: در دیگر موارد جراحی، سکسکه می تواند ناشی از واکنش به داروهای بیهوشی باشد و بیماریهایی مانند نارسایی پیشرونده کلیه می تواند عامل بروز سکسکه مداوم و یا عود کردن آن شود.

وی افزود: این وضعیت می تواند با رشد آبسه یا تومور در درون و یا در مجاورت قفسه سینه، دیافراگم و یا مری نیز بوجود آید.

نجفی با ذکر این نکته که ورزش یا استرس نیز می‌توانند حمله سکسکه را برانگیزند، ادامه داد: در برخی افراد سکسکه می تواند منشأ روانشناختی داشته باشد، در مواقع اضطراب و ترس این واکنش به طور ناخودآگاه برای گریز از شرایط نامطلوب به وجود می آید، اما در بیشتر موارد سکسکه اغلب بدون علت مشخصی رخ می‌دهد.

نجفی با بیان اینکه برای درمان سکسکه لازم است، اسپاسم های دیافراگم و یا مری متوقف شود، گفت: برای رفع سکسکه باید تلاش کرد تا با منحرف کردن توجه فرد از موضوع آزاردهنده و یا مجبور ساختن وی به حبس نفس استفاده کرد.

وی بسیاری از اقدامات را در واقع به علت متوقف‌ کردن موقت ریتم تنفس در رفع سکسکه موثر دانست و اظهار کرد: در صورت مبتلا شدن افراد به سکسکه‌های طولانی‌ مدت و آزاردهنده باید به پزشک مراجعه کنند تا پس از انجام آزمایشات و گرفتن عکس رنگی با بلع باریم از دستگاه گوارش فوقانی در راستای شناسایی احتمال وجود انسداد و تنگی در مری اقدام کنند.

این متخصص در پایان یادآور شد: شیوه‌هایی از نگهداشتن نفس، ترساندن ناگهانی، مکیدن قند، نوشیدن آب در حالت وارونه یا حتی انجام دادن ملایم مانور هیلمیک که در اصل برای خارج کردن لقمه گیر کرده در گلو به کار می‌رود، مصرف مواد با طعم تند و گزنده همانند سرکه و لیموترش می توانند در رفع اسپاسم و سکسکه کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha