چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 81341

سلامت نیوز : مدت حضور دکتر محمدحسن طریقت منفرد اگرچه در وزارت بهداشت کوتاه بود اما تصمیمات پردامنه‌ای در آن اتخاذ شد که این دوره را در حافظه تاریخی جامعه پزشکی ثبت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ تصویب و ابلاغ "دستور العمل آموزش رادیولوژی به پزشکان عمومی" یکی از آن تصمیماتی پرواکنش بود که در وزارت 6 ماهه طریقت منفرد اتخاذ شد. این تصمیم در آخرین روزهای وزارت دکتر منفرد درحالی اتفاق افتاد که وقتی زمزمه‌های اجرایی شدن آن به گوش اساتید و دانشجویان رادیولوژیست رسید پس‌لرزه های بسیاری را به دنبال داشت.

اگرچه این اعتراضات در ابتدا با عقب نشینی وزارت بهداشتی ها مواجه شد اما تاثیری در تصمیم نهایی آخرین وزیر بهداشت دولت دهم نداشت چنانکه وزیر بهداشت در آخرین روزهای کاری خود بارها از این تصمیم دفاع و درنهایت نیز دستور ابلاغ آن را در آخرین روزهای کاری خود د وزارت بهداشت صادر نمود.

دکترعلی شکوری‌راد، رادیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ابلاغ دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه‏‌ای طب عمومی در خصوص آموزش رادیولوژی در آخرین روزهای کاری وزارت بهداشت دولت دهم را کار اخلاقی نمیداند و می گوید: این کار موجب انتقال تنش‌های مربوط به این دستورالعمل به وزیر بعدی خواهد شد، و وزیر بعدی را در اولین روزهای کاری دچار چالش های بزرگی می کند.

وی با اشاره به محتوای دستورالعمل توانمند سازی پزشکان عمومی در رشته رادیولوژی می گوید: اصل این قضیه که پزشکان عمومی هر کاری را که در توان آنها باشد باید باید انجام دهند درست است چراکه وقتی پزشک قسم پزشکی خود را ادا می‌کند، می‌تواند مبادرت به انجام هر کاری که آنرا آموزش دیده بکند اما این فقط یک قانون و اصل کلی است در حالی که در جامعه مدرن روابط شغلی نیز تدوین شده و آنها نیز باید مبنای کار قرار گیرد.

شکوری راد می افزاید: وظایفی که به علت سالها تحصیل و تلاش به یک رادیولوژیست محول شده است تنها در حوزه کاری او محسوب می‌شود و طبیعتا تنها رادیولوژیست می‌تواند به آن اشتغال داشته باشد اما اگر پزشکی دیگر و حتی فردی که پزشک نیست بخواهد این وظایف را انجام دهد،‌ به شرط طی کردن دوره‌های آموزشی مجاز به انجام این کار است آیا او هرگزحق دارد چیزی را که یاد گرفته به عنوان حرفه خود قرار دهد و بابت انجام آن پول دریافت کند.

به نظر می رسد حتی اگر تصمیم توانمند سازی پزشکان عمومی در رشته رادیولوژی به علت کمبود رادیولوژیست در مناطق محروم اتخاذ شده باشد ، نتوان تاثیر این تصمیم را در کاهش انگیزه داوطلبان ورود به این رشته، دانشجویان و رادیولوژی نادیده گرفت.

دکتر شکوری راد در این زمینه اظهار می دارد: هر دولتی موظف است با نیاز جامعه دوره‌های دانشگاهی را تاسیس و دانشجو تربیت کند اما باید از ابتدا به فکر شغل و بازار کار رشته های مختلف نیز بود و اگر قرار باشد یک حرفه را در اختیار تعداد زیادی از افراد بگذاریم طبیعتا کسانی که از ابتدا برای آن تلاش می‌کنند و آموزش می‌بینند انگیزه خود را از دست خواهند داد.

وی با بیان اینکه آموزش فرایندی دارد و ممکن نیست که فردی در همه رشته‌ها بتواند این فرایند را طی کند، می گوید: شاید افرادی بتوانند 70 درصد یک حرفه را در مدت کوتاهی یاد بگیرند اما یاد گرفتن 30 درصد باقی مانده آن نیاز به آموزش طولانی مدت و زیر نظر استاد دارد و اگر بنا باشد با یادگیری 70 درصد حرفه ای مجوز اشتغال به آن رشته به افراد داده شود، ‌30 درصد ریسک و هزینه بیشتر به بیمار تحمیل خواهد شد.

به اعتقاد این رادیولوژیست، اگر بازار کار افراد که ایجادش از وظایف دولت است از بین برود دولت مرتکب یک بی برنامگی بزرگی شده است که لطمات زیادی را به بار خواهد آورد و نا امیدی،‌ عدم اطمینان و بی انگیزگی را برای افراد ایجاد می کند و موجب تخریب و بر هم زدن بازار کار متخصصین این رشته خواهد بود و با افزایش تعداد انجام سونوگرافی هزینه های زیادی را بر جیب مردم، بیمه ها و اقتصاد درمان تحمیل می کند.

وی می افزاید: در حال حاضر تعداد زیادی دستیار رادیولوژی به دلیل اینکه تصور می‌کردند آینده شغلی آنها تامین خواهد بود با نمره‌های بالا وارد این رشته شده اند و اکنون اگر قرار باشد بخش اصلی شغل و حرفه این افراد به این صورت نابود شود ودر اختیار دیگران قرار گیرد طبیعتا انگیزه‌های آنها از بین خواهد رفت و این یک اجحاف بزرگ در حق آنها و بی برنامگی شدید در اداره کشور است .

به نظر بسیاری از صاحبنظران در حوزه آموزش علوم پزشکی، کمبود متخصص با فرصت شغلی در هر حوزه‌ای دلیل شایسته‌ای برای سپردن آن تخصص و رشته به گروه‌های دیگر پزشکی نیست.

مساله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این مجوز در چه حوزه‌ها و بخش‌هایی قرار است به پزشکان عمومی سپرده شود و آیا در کوتاه مدت می‌توان این آموزش را به طور شایسته به این گروه ارایه کرد و پرسش دیگر این است که آیا آموزش کوتاه مدت رادیولوژی به پزشکان عمومی برای جواز ورود به این رشته کافیست؟.

در این رابطه مسعود شهیدی رادیولوژییست در این باره اظهار می‌دارد: هم‌اکنون در تخصص‌های زیادی از جمله چشم، دندان پزشکی و پوست کمبود در مناطق مختلف و مناطق محروم وجود دارد ولی قطعا این مسئله نمی‌تواند موجب شود که این تخصص‌ها را به پزشکان عمومی آموزش داده واجازه ورود به این رشته‌ها را به آنها بدهند.

او تصمیم وزارت بهداشت در خصوص توانمند سازی پزشکان عمومی در رادیولوژی را تصمیمی غیرقانونی می خواند و می گوید: متاسفانه ما در جایگاهی نیستیم که در تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار باشیم.

وی ادامه می دهد: اینکه تخصصی را که دانشجویان رادیولوژی طی چهار و با زحمت زیاد آموزش می بینند شش ماهه به پزشکان عمومی داده شود، اقدامی غیرقانونی است و پایه و اساسی ندارد.

شهیدی در این رابطه می گوید: تلاش،‌ زحمت و مطالعه بسیاری نیاز است تا دانشجویان رادیولوژی بتوانند تخصص و مهارت کافی را در حوزه این رشته به دست آورند و حالا اگر با دروه آموزشی شش ماهه پزشکان عمومی بتوانند مجوز این کار را بگیرند، تاثیر مناسبی در تصورذهنی دانشجویان این رشته نخواهد داشت.

وی می افزاید: شاید در شش ماه بتوان کارهای اولیه رادیولوژی را به پزشکان عمومی آموزش داد، اما قطعا نکات پیچیده تفسیر عکس‌ها و آزمایشات کاری نیست که بتوان در این مدت کوتاه آن را آموزش داد.

شهیدی از نگرانی و بی‌اعتمادی دانشجویان رادیولوژی به آینده تحصیلی خود می گوید و ادامه می دهد: قطعا اگر این کار اجرایی شود افرادی که تصمیم ورود به این رشته را دارند، با آگاهی از این تصمیمات از ورود به این رشته منصرف خواهند شد.

هر فرد دانشگاهی قطعا این را می داند که دفاع از جایگاه و اعتبار یک رشته و تخصص برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلانش از اهمیت حیاتی برخوردار است و می‌توان گفت هر دانشجویی به رشته‌ای که با علاقه آن را انتخاب کرده و فارغ التحصیل شده، عشق می ورزد و به آن عرق خاصی دارد. این مساله درخصوص دانشجویان رادیولوژیی نیز صادق است و شاید یکی از دغدغه‌های این روزهای این دانشجویان نادیده گرفتن این جایگاه و اعتبار است.

یک دانشجوی رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان مخالفت خود با تصمیم وزارت بهداشت برای توانمندسازی پزشکان عمومی در رشته رادیولوژی، اظهار می دارد: توجیهی به جز تحقیرکردن رشته رادیولوژی برای این تصمیم وزارت بهداشت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید رادیولوژی متفق‌القول هستند که سونوگرافی و رادیولوژی مخصوصا در بخش خونریزی‌های داخلی، حرفه ای حیاتی است، اظهار می دارد: هم اکنون از کشورهای دیگر نظیر سوئد و سوریه در رشته رادیولوژی رزیدنت پذیرفته می‌شود و با وجود اینکه این افراد در کشور های خود چهار سال آموزش دیده اند اما وقتی وارد ایران می شوند باید یک یا دو سال دوره کارآموزی بگذرانند تا بتوانند در کشورشان به عنوان رادیولوژیست فعالیت کنند ، اما حالا در ایران با یک دوره 6 ماهه می خواهند این حرفه را به پزشکان عمومی آموزش دهند.

این دانشجوی رادیولوژی با بیان اینکه نمی توان با این استدلال که رادیولوژیست در مناطق محروم کم است، این تخصص را در اختیار پزشکان عمومی قرار دهیم، می‌گوید: در تمام رشته‌های پزشکی اعم از پوست،‌ چشم و ... در مناطق محروم کمبود وجود دارد، آیا این دلیلی است که باید همه این رشته ها را به پزشکان عمومی آموزش داد.

وی تاکید می کند: هم اکنون متخصص زنان می تواند سونوگرافی را انجام دهد اما طبق قانون نباید برای این کار پولی دریافت کند اما بااین وجود بسیاری از آنها بدون اینکه مورد اورژانسی باشد از ارجاع بیمار به رادیولوژیست خود داری می کنند و سونوگرافی را خودشان انجام می دهند و پول هم دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه من با وجود بالا بودن رتبه ام به دلیل علاقه به رشته رادیولوژی این رشته را انتخاب کردم اما متاسفانه از روزی که این رشته را انتخاب کردم با مشکل مواجه شدم. می افزاید: با توجه به اینکه تازه کارم را شروع کرده‌ام توان خریداری دستگاه‌های گران قیمت سی تی اسکن و ام ار ای را ندارم و تنها از راه سونوگرافی می توانم فعالیت کنم و حالا این هم از ما گرفته می شود.

این دانشجوی رشته رادیولوژی با بیان اینکه تمام دانشجویان رادیولوژی از نخبه‌های کشور هستند، گفت: متاسفانه هر روز با بهانه جدید انگیزه دانشجویان رادیولوژی را از بین می برند و اعصاب ما را به هم می ریزند و از وزیر بهداشت دولت یازدهم درخواست می‌کنم که هرچه سریعتر نسبت به لغو این مصوبه پرتنش اقدام کند.

واکنش معاون آموزشی وزارت بهداشت به تصمیم پرحاشیه

دکتر عین‌الهی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز درباره توانمندسازی پزشکان عمومی برای ورود به رشته رادیولوژی می‌گوید: آموزش های وزارت بهداشت شامل دو دسته آموزش های کلاسیک و آموزش های حین خدمت می شود که آموزش تخصص رادیولوژی به پزشکان عمومی تحت عنوان آموزش های ضمن خدمت و دوره‌های MPH تحت‌نظر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است و در حیطه کاری معاونت آموزشی نیست.

البته به گفته وی، این دوره‌های آموزشی برای آشنایی پزشکان عمومی با رشته رادیولوژی در مواقع ضرورت است و به هیچ وجه قرار نیست جایگزین رشته رادیولوژی شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق قانون پزشکان باید توانمندی هر کاری را داشته باشند و منع قانونی برای توانمندسازی پزشکان در رشته رادیولوژی وجود ندارد، در عین حال تصریح می کند: اگر شخصی که علم و اشراف کامل به کاری دارد به انجام آن بپردازد بهتر است تا شخصی که با علم ناقص اقدام به ارائه خدمتی بکند چراکه با این وجود احتمال ایجاد صدمه بیشتر خواهد شد و اگر در راستای انجام این تخصص‌ها به واسطه ناتوانی پزشک،‌ آسیبی به بیمار وارد شود پزشک عمومی باید پاسخگو باشد.

در پایان یادآوری این نکته ضروری به نظر می‌رسد که برجسته کردن جایگاه گروهی از پزشکان در جامعه نباید به تضعیف گروه دیگر منجر شود. ضمن اینکه شایسته‌تر آن است که این تصمیم گیری‌ها به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و حتی می‌توان از ظرفیت کرسی‌های آزاداندیشی برای استفاده از نظرات جامعه پزشکی در این باره استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha