سلامت نیوز : عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران با بیان اینکه "پزشک خانواده" به یکی از چالش‌های جدی پیش روی ماماها تبدیل شده است، به برخی نواقص و کاستی‌های اجرای این طرح اشاره کرد و خواستار بازنگری در مفاد این طرح برای تعریف صحیح جایگاه ماماها شد.

فرحناز محمدی سعادت در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه برنامه‌های وزیر بهداشت امیدوارکننده است، عنوان کرد: دکتر هاشمی مبنای کارش را لزوم توجه به شبکه‌های بهداشتی – درمانی قرار داده است و چون بسیاری از مشکلات حوزه وابسته به همین بخش است با تقویت آن می‌توان به رفع بسیاری از چالش‌های حوزه سلامت پاسخ داد.

محمدی سعادت با بیان اینکه "پزشک خانواده" به یکی از چالش‌های جدی پیش روی ماماها تبدیل شده است، گفت: هرچند معتقدیم این برنامه باید اجرا شود، ولی باید به طور اصولی و حساب شده صورت پذیرد. اما متاسفانه هم در نگارش و هم در اجرای این برنامه در دو استان فارس و مازندران مشکلات بسیار زیادی را شاهد بودیم.

اجحاف به ماماها در طرح پزشک خانواده

وی افزود: در نگارش نسخ طرح پزشک خانواده اجحاف زیادی در حق ماماها شده و شان آنها رعایت نشده است. مهم‌ترین دغدغه ما این است که یک دانش آموخته از هر گروه پزشکی نمی‌تواند کار یک ماما را انجام بدهد.

عضو هیات رییسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در تمام مراکز بهداشتی – درمانی روستایی و شهری کشور از ابتدا تاکنون، ماماها نقش عمده‌ای را در ارتقای شاخص‌های سلامت بر عهده داشته‌اند، گفت: ماماها در جهت‌دهی به اصول تنظیم خانواده با مشاوره و ارتباط قوی که با مادران در مراکز مشاوره یا دفاتر کار برقرار می‌کردند، توانستند این فرهنگ را در میان مردم جا بیندازند که جمعیت در حال انفجار است و باید نرخ باروری پایین بیاید.

محمدی سعادت با بیان اینکه همین قابلیت‌های علمی و عملی ماماها در طرح پزشک خانواده نادیده گرفته شده است، عنوان کرد: اگر بناست ماما کار کند باید همه این قابلیت‌های علمی و عملی‌اش در نظر گرفته و از آن به درستی بهره‌برداری شود.

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران ضمن تاکید بر اینکه دو سوم جمعیت را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: این جمعیت احتیاج به مراقبت و حمایت گروهی آموزش دیده، مجرب و کارکشته دارند که بتوانند از بیماری و مرگ و میر مادران و کودکان جلوگیری کرده و از سلامت آنها حمایت کنند.

وی ادامه داد: ماماها همواره مهم‌ترین حمایتگران مادران و نوزادان آنها بوده‌اند، اما متاسفانه در نسخ مختلف پزشک خانواده، قدم به قدم کمرنگ‌تر شده‌اند و این موضوع صد درصد به ضرر مادران و کودکانشان است.

محمدی سعادت به برخی نواقص اجرای طرح نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در نسخ قبلی قید شده بود باید «ماما یا پرستار» در تیم پزشک خانواده حضور داشته باشد، ولی در نسخه اصلاحی «ماما یا هر دانش آموخته گروه پزشکی» قید شده است. با این تفاسیر آیا یک کاردان آزمایشگاه می‌تواند کار یک ماما را انجام دهد؟ باید تعریف شود که آیا در این تیم سلامت، احتیاج به ماما هست یا خیر؟ اگر این نیاز وجود دارد، فقط «ماما» باید در طرح حضور داشته باشد که آن هم باید با رعایت کامل حقوق و شان آن‌ها باشد.

گزارش بررسی طرح پزشک خانواده در فارس بزودی تحویل وزیر بهداشت می‌شود

عقد قراردادهای صوری و سوءاستفاده از عنوان ماماها برای ثبت نام در طرح پزشک خانواده

وی ادامه داد: به تازگی کارگروهی در استان فارس تشکیل شده است تا مشکلات و نواقص اجرای طرح را استخراج کند که پس از تکمیل در اختیار وزیر بهداشت قرار خواهد گرفت. به عنوان نمونه معمولا ماما و پزشک با یکدیگر در یک مطب کار می‌کنند، ماما کار خود را انجام می‌دهد و مسئولیت کار خودش را نیز بر عهده می‌گیرد، اما پزشکی که وارد طرح پزشک خانواده در استان فارس شده است، به مامایی که همراهش در مطب کار می‌کرده است، گفته یا باید از مطبم بروی، یا نامت را به عنوان ماما در طرح ثبت می‌کنم. اکنون در استان فارس اسامی ماماهایی که به عنوان شرکای این طرح وارد آن شده‌اند اما خودشان فعالیتی ندارند، بسیار زیاد است و تصور می‌کنم این قراردادهای صوری غیرقانونی باشد.

محمدی سعادت با بیان اینکه مجموعه این اتفاقات به ضرر مادران باردار است، گفت: وقتی ماما در عمل حضوری در طرح ندارد، پزشک خانواده ناچار می‌شود بیمار را نزد متخصص بفرستند. در این صورت بیمار به سطح دو مراجعه می‌کند که نتیجه آن تحمیل هزینه بیشتر به دولت است. ما به دنبال جلوگیری از این هزینه‌های اضافی هستیم.

وی افزود: ماماهای ورزیده‌ای داریم که شاید در هیچ کجای دنیا نتوانیم آنها را پیدا کنیم. ماماها، سرمایه‌های عظیمی هستند که باید نگهداری و حفظ شوند. وقتی حضور ماما در طرح کمرنگ باشد یا اورژانس بیمار تشخیص داده نمی‌شود و از دست می‌رود و یا اینکه ارجاعات بی‌مورد اتفاق می‌افتد و به تخصص‌گرایی دامن می‌زند.

سرانه ماماها در طرح پزشک خانواده لحاظ شود

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران ضمن تاکید بر اینکه اگربناست ماماها در این طرح حضور داشته باشند، باید یا ارجاعات افقی برای آنها اتفاق بیفتد و یا اینکه سرانه جداگانه به آن‌ها تعلق بگیرد، گفت: ماماها باید سرانه تعریف شده و مشخص در قبال ارائه هر خدمت را داشته باشند. به عنوان مثال مامایی را در استان فارس داریم که چون نمی‌خواسته میدان را خالی کند، وارد طرح شده است، ولی در مدت یازده ماه تنها صد هزار تومان حقوق دریافت کرده است.

وی افزود: نمی‌توان به علت نیازی که افراد تحصیلکرده به شغل دارند، هر گونه مایل بودیم با آنها رفتار کنیم. در این استان‌ها بخشی از ماماها وارد طرح نشده‌اند و با بخشی دیگر که وارد طرح شده‌اند، این گونه با شأن آنها بازی می‌شود.

محمدی سعادت با اشاره به اینکه ماماها اکنون اموری را انجام می‌دهند که در حیطه وظایف و شأن آنها نیست، گفت: همکارانی داریم که در مطب خدمات اپراتوری انجام می‌دهند، پشت کامپیوتر می‌نشینند و بیمار هم ویزیت می‌کنند. به همین خاطر است که هیچ کدام از کارها به درستی انجام نمی‌شود.

عضو هیات رییسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به مامایی در همه جای دنیا به عنوان یک شغل نگریسته می‌شود. باید در طرح پزشک خانواده هم ماما به عنوان یک شغل نگریسته شود. این نیاز مردم است و ادعای ما نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha