سلامت نیوز : جراح قلب بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه جراحی بای‌پس عروق کرونر بالاترین آمار مربوط به اعمال جراحی قلب در ایران را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر تعداد انجام جراحی‌های قلب رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسن رادمهر در نشست خبری که به مناسبت برگزاری پانزدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق ترتیب داده شده بود، هدف عمده از برگزاری این کنگره را آشنایی با جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه قلب و عروق دانست و گفت: در زمینه جراحی دو موضوع بسیار مهم عفونت دریچه‌های مصنوعی قلب و روش آندووسکولار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیرعلمی بخش جراحی قلب پانزدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق با بیان اینکه عفونت دریچه‌های مصنوعی قلب اگرچه شایع نیست، ولی بسیار خطرناک است تاکید کرد: اگر این مشکل به درستی تشخیص داده و درمان شود، فرد نجات می‌یابد. در غیر این صورت می‌تواند مرگ‌آور باشد.

احتمال دو درصدی بروز عفونت پس از کار گذاشتن دریچه‌های مصنوعی قلب در بیماران

رادمهر ضمن اعلام اینکه از میان بیمارانی که دریچه مصنوعی برای آنها کار گذاشته می‌شود، دو درصد آنها دچار عفونت می‌شوند، اظهار کرد: اگر بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و دریچه مصنوعی برای وی کار گذاشته می‌شود باید مراقب بروز عفونت در بدن خود باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال این بیمار باید از مسواک نرم استفاده کند تا لثه‌هایش زخم نشده و به دنبال آن میکروب و عفونت به خون وی راه پیدا نکند. همین‌طور زمانی که برای انجام آندوسکوپی یا مواردی مانند آن مراجعه می‌کند، پزشک باید حتما در صورت بروز مشکل آنتی‌بیوتیک‌های قوی برای او تجویز کند تا بدنش دچار عفونت نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز عفونت در بیمارستان و در حین عمل برای این بیماران اندیشیده می‌شود، عنوان کرد: هر عملی که انجام می‌شود به علت وجود برخی عوامل خطر ممکن است بیمار را مستعد ابتلا به عفونت کند، البته همه موارد ایمنی و استریل‌سازی در اتاق عمل به طور کامل رعایت می‌شود، اما به هر حال احتمال بروز عفونت برای تمام اعمال جراحی در همه جای دنیا وجود دارد.

جراحی بای‌پس عروق کرونر، رکورددار اعمال جراحی قلب در ایران

وی با بیان اینکه جراحی بای‌پس عروق کرونر بالاترین آمار مربوط به اعمال جراحی قلب در ایران را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر تعداد انجام جراحی‌های قلب رو به افزایش است.

انجام سالیانه 30 تا 40 هزار جراحی قلب باز در کشور

پزشک جراح قلب بیمارستان امام خمینی (ره) ادامه داد: سالانه در ایران 30 تا 40 هزار جراحی قلب باز انجام می‌شود.

در ادامه این نشست خبری دکتر مسعود قاسمی، رییس انجمن آرترواسکلروز ایران با اشاره به تاثیر نوسانات ارزی در هزینه‌های درمان، عنوان کرد: در حال حاضر با بحران وسایل پزشکی مصرفی روبرو هستیم و لازم است مسئولان برای مسئله ارز و خدمات پزشکی تمهیدات جدی بیندیشند.

وقتی معجون «آبلیمو و سیر» دردسرساز می‌شود

وی در ادامه درباره تاثیر طب سنتی بر بهبود بیماران پس از انجام جراحی‌های قلب اشاره کرد و گفت: اشکالی در طب سنتی نمی‌بینیم و ارزشمند است. اما گاهی مشکلاتی را برای بیماران و پزشکان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال کم پیش نیامده است که بهترین استنت با صرف هزینه‌های فراوان برای بیماری کار گذاشته می‌شود اما بعد از ترخیص از بیمارستان، یکی از اطرافیانش به او توصیه می‌کند از آبلیمو و سیر برای جلوگیری از رفع عروق قلبی استفاده کند. متاسفانه بیمار نیز داروهای حیاتی خود را قطع می‌کند و با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

رییس پانزدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از توصیه‌های طب سنتی برای درمان بیماری‌ها تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha