پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۳
کد خبر: 81380

آزمایش‌های زیادی روی خون‌های دریافتی برای عاری بودن از ویروسی مانند ایدز، هپاتیت B و C انجام می‌شود. به همین به هیچ وجه در کشور ما خون آلوده به این بیماری‌ها وجود ندارد.

شناسایی 700 ایرانی با گروه‌ خونی کمیاب
سلامت نیوز : سازمان انتقال خون کم‌و‌بیش رگ حیاتی کشور را در دست دارد، این جمله را آنهایی که بیمار سرطانی و تالاسمی هستند بهتر درک می‌کنند. البته باید به این افراد آنهایی که عمل‌های جراحی یا تصادف را تجربه می‌کنند نیز اضافه کرد. طبیعی است که یکی از دغدغه‌های اصلی این سازمان تأمین و توزیع فرآورده‌های خونی است، محصولی که به گفته رییس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران گاهی با کمبود آن مواجه می‌شود.

به گفته دکتر مصطفی مقدم، در طول سال اتفاق می‌افتد که با کمبود مقطعی خون مواجه می‌شویم.وی در این باره به «حمایت» توضیح می‌دهد: اهدای میزان خون در کشور همیشه ثابت نیست، در ماه‌های از سال مانند ماه مبارک رمضان و روزهایی که هوا خیلی سرد یا گم است نیز میزان اهدا کم می‌شود اما در کل می‌توانیم آمار مرتبی از اهدا کننده‌ها ارایه کنیم. وی ادامه می‌دهد: البته در صورت بروز مشکل می‌توان از طریق رسانه‌ها کمبود را اعلام کرد و تجربه نیز ثابت کرده است که مردم از اهدایی خون خود دریغ ندارند.

آمار اهدای خون در ایران مطلوب است
برابر آمار از هر یک هزار ایرانی، 25 نفر اهدا کننده خون هستند، آماری که رئیس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران آن را در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه عدد مناسب می‌داند و می‌گوید: این عدد در کشورهای پیشرفته برابر 42 نفر در هزار است اما وضعیت کشورهای همسایه ما عددی معدل 10 تا 15 نفر در هزار را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون کشور با استانداردهای مورد قبول سازمان بهداشت جهانی به تأمین خون مبادرت می‌کند ادامه می‌دهد: این سازمان ایرانی جایگاه تأیید شده‌ای در جهان دارد؛ روش تأمین خون در کشور ما صد درصد داوطلبانه است و مردم به خاطر انجام خدمات انسان دوستانه خون خود را اهدا می‌کنند.

خون آلوده نداریم
وی در ادامه با تأکید بر اینکه روی تمام گروه‌های خون‌ که در کشور اهدا و تزریق می‌شود، آزمایش‌های ویروسی برابر استانداردهای جهانی انجام می‌شود، می‌افزاید: آزمایش‌های زیادی روی خون‌های دریافتی برای عاری بودن از ویروسی مانند ایدز، هپاتیت B و C انجام می‌شود. به همین به هیچ وجه در کشور ما خون آلوده به این بیماری‌ها وجود ندارد. چندی پیش خبر کمبود کیت‌های آزمایشگاهی التهابی را در عرصه درمانی کشور ایجاد کرد، مقدم در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها تأثیری در تهیه کیت‌های آزمایشگاهی و انجام آزمایش‌های تخصصی سازمان انتقال خون ایران داشته است؟ می‌گوید: تحریم‌های دارویی ایران در تأمین کیت‌های آزمایشگاهی ما را هم با مشکل مواجه کرد و اکنون تهیه کیت‌هایی که استاندارد جهانی دارند دشوار است؛ به همین علت ممکن است برخی از آزمایش‌ها ما با تأخیر انجام شود، البته کمبود بودجه نیز بی‌تأثیر نیست؛ با این حال سعی می‌کنیم هر طور شده این کیت‌های آزمایشگاهی را تهیه کنیم.

ماجرای گروه های خونی کمیاب
به گفته این مقام سازمان انتقال خون تاکنون 700 ایرانی دارنده گروه‌های خونی بسیار نادر شناسایی شده‌اند. وی در این باره می‌گوید: عده‌ای از این افراد آنتی‌ژن خاص یا پروتئینی که تعیین کننده گروه خونی است را ندارند و در جمعیتی بین 5 تا 10 هزار نفر مشابه گروه خونی آنان دیده نمی‌شود، به خون این دست از افراد گروه خونی کمیاب یا نادر می‌گویند. در این راستا از سال 1389 سازمان انتقال خون برنامه ملی خون‌های نادر را برای تأمین خون مورد نیاز این دسته از افراد در نظر گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون 41 نفر در کشور با گروه خونی بمبئی شناسایی شده‌اند و احتمال می‌رود که در ایران حدود 300 تا 350 نفر این گروه خونی را داشته باشند؛ برای تأمین خون آنان سعی می‌کنیم افراد را غربالگری کرده و قبل از اینکه اتفاق ناگواری بیفتد آنان را شناسایی کنیم تا بتوانیم به موقع آنان را از خطر نجات دهیم. البته گفتنی است که ما در 3 سال گذشته 15 هزار نفر را غربالگری کرده و چیزی بالای 700 نفر در دسته خون‌های نادر در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ایران ثبت شده است.رییس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران با اعلام کشف گروه نادر خونی جدیدی در کشور، می‌افزاید: به غیر از گروه خونی بمبئی، به تازگی گروه خونی جدید نیز به نام RHNULL نیز در کشور شناسایی شده که متعلق به خانم 41 ساله‌ای در قزوین است.

خون فروشی نداریم
مقدم در پایان درباره شایعه‌هایی که درباره فروش خون در کشور وجود دارد توضیح می‌دهد و می‌گوید: در کشور ما خون فروشی معنا ندارد؛ زیرا ما کمبود خون نداریم و اگر کسانی این کار را انجام دهد خلاف قانون عمل کرده است. در این میان وظیفه قانون‌گذار و مسوولان است که با این افراد برخورد کنند. خون فروشی سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد و با جدیت می‌توانم بگویم که این کار در حوزه پزشکی فاجعه است؛ اما خود من هنوز با چنین چیزی مواجه نشده‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha