پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۲
کد خبر: 81382

گرد و خاک موجود در هوا، منافذ پوست را مسدود می کند، بنابراین لازم است صورت خود را روزانه با تمیزکننده ملایم بشویید.

مقابله با سمومی که باعث پیری پوست می شود
سلامت نیوز : سموم موجود در هوا، باعث پیر شدن پوست می شود. علت آن هم رادیکال های آزادی است که هنگام ورزش کردن و تبدیل مواد غذایی به انرژی، به طور طبیعی به وجود می آید و به کلاژن و بافت های کششی پوست حمله می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ آنتی اکسیدان ها با آسیب رادیکال آزاد مقابله می کند. بنابراین بهتر است از لوازم بهداشتی حاوی رسویراترول، چای سبز، ویتامین C و «نیاسین» استفاده کنید و علاوه بر آن مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه و سبزیجات تیره رنگ مصرف کنید. به عنوان مثال، گریپ فروت قرمز نسبت به گریپ فروت سفید دارای آنتی اکسیدان بیشتری است یا فلفل قرمز نسبت به فلفل سبز آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

گرد و خاک موجود در هوا، منافذ پوست را مسدود می کند، بنابراین لازم است صورت خود را روزانه با تمیزکننده ملایم بشویید. در ادامه این مطلب چند سوال درباره پوست و نحوه مراقبت از آن مطرح شده است که متخصصان به آن پاسخ داده اند.

آیا برنامه غذایی تاثیری در جوان سازی پوست دارد؟

از آن جا که پوست سطح وسیعی دارد، لازم است از آن مراقبت شود. رعایت نکردن یک برنامه غذایی مناسب می تواند تاثیر مخربی روی پوست بگذارد. با مصرف ویتامین های C، A وD می توان از پوست در برابر نور ماورای بنفش خورشید محافظت کرد.

بهترین شیوه مراقبت از پوست در حال پیر شدن چیست؟

استفاده از کرم مرطوب کننده توصیه می شود که یکی از بهترین کرم های مرطوب کننده برای پوست در حال پیر شدن اسیدهیالورونیک است. این یک ماده طبیعی است که بدن آن را تولید می کند. تامین آب کافی برای افزایش انعطاف پذیری پوست ضروری است.

برای پوست در حال پیر شدن چه اتفاقی می افتد؟

با افزایش سن، تولید کلاژن و الاستین کند می شود و خط های ریز و چین و چروک ها ظاهر می شود. روند شکسته شدن این پروتئین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و جاذبه زمین تسریع می شود و در نتیجه پوست ظاهر افتاده پیدا می کند و نازک تر، خشک تر و شکننده تر می شود.زیرا لایه درونی پوست شروع به نازک شدن می کند. چربی زیر پوست، در گونه ها، چانه و بینی از بین می رود و رشد موی صورت افزایش پیدا می کند، منافذ درشت می شود و زنانی که با تغییرات هورمونی مواجهند دچار آکنه و جوش می شوند. توان بدن برای مقابله با رادیکال های آزاد که به سلول ها و کلاژن حمله می کند و به آن آسیب می رساند نیز کند می شود.

لکه های مربوط به سن چیست؟

برخی از محققان معتقدند اصولا این لکه ها به دلیل عوارض نور خورشید روی پوست به وجود می آید و همیشه با لکه های ناشی از بیماری کبدی اشتباه می شود. این لکه ها هیچ ارتباطی با بیماری کبدی ندارد و اغلب آن ها خوش خیم است. اما در صورت تغییر در حاشیه، رنگ یا قطر آن به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان لکه های قهوه ای روی صورت و دست ها چیست؟

این لکه ها که از آن به لکه های مربوط به سن یاد می شود، قهوه ای یا خاکستری رنگ است و اغلب در دست ،صورت، گردن یا سینه ظاهر می شود. این لکه ها بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می آید و راه های درمان آن متعدد است که متداول ترین درمان (OTC) آن استفاده از هیدروکینون(Hydroguinone) است که از تولید ملانین در پوست جلوگیری می کند.

اما این ماده برای درمان رنگ دانه های غیرمنظم ناشی از عملکرد هورمون ها، اثربخشی بیشتری دارد. متخصصان پوست با تجویز کرم های حاوی رتینول و هیدروکینون که از کرم های او تی سی بهتر عمل می کند، نتیجه بهتری به دست آورده اند. علاوه بر آن متخصصان پوست از درمان ها یا روش هایی چون لیزر، درمان با نور و... نیز برای برطرف کردن این مشکل استفاده می کنند.

آیا ماده شیمیایی موجود در مواد تمیزکننده می تواند تاثیر مخربی روی پوست داشته باشد؟

مواد سمی زیادی در مواد تمیزکننده یافت می شود. بنابراین هنگام کار با این مواد همیشه از دستکش استفاده کنید. پنجره ها را هنگام تمیزکاری باز نگه دارید. در صورت تماس پیدا کردن ماده شیمیایی با پوست، بلافاصله با آب بشویید.

آیا قبل از خواب صورت خود را بشوییم؟

لازم است با شستن صورت، تمامی کثیفی و آرایشی که می تواند باعث گرفتگی منافذ شود، از بین برود.

آیا هنگام حمام، می توان از صابون برای صورت استفاده کرد؟

از آن جا که صابون می تواند باعث خشکی پوست شود، بهتر است هنگام دوش گرفتن از صابون استفاده نکنید.

آیا واقعیت دارد که استفاده از لوازم آرایشی حاوی اس پی اف همانند استفاده از کرم ضدآفتاب است؟

خیر. بیشتر لوازم آرایشی روی پوست ترک ایجاد می کند و در نتیجه، اشعه ماورای بنفش از طریق این ترک ها به پوست راه پیدا می کند مگر این که لایه حجیمی از لوازم آرایش روی پوست مالیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha