پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۷
کد خبر: 81392

برنج قهوه‌ ای حاوی سبوس است و همین مساله باعث ایجاد ویژگی‌ های تغذیه‌ای بیشماری در این نوع برنج می‌شود.

سبوس را به سفره دعوت کنید
سلامت نیوز : اگر با الگوی تغذیه‌ای کشورهای آسیای جنوب شرقی آشنا باشید، می‌دانید که مردم این کشورها برنج قهوه‌‌ای مصرف می‌کنند، اما برنجی که ما مصرف می‌کنیم، سفید یا شیری رنگ است. اگرچه هرچه رنگ برنج به سمت شیری بیشتر متمایل باشد، بهتر است اما به هرحال نمی‌توان کیفیت آن را با برنج قهوه‌ای مقایسه کرد. به این دلیل که برنج قهوه‌ای حاوی سبوس است و همین مساله باعث ایجاد ویژگی‌های تغذیه‌ای بیشماری در این نوع برنج می‌شود؛ از جلوگیری ابتلا به سرطان روده تا حفظ سلامت پوست و مو.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ سبوس برنج در صنعت تولید برنج به عنوان دورریز، راهی سطل زباله می‌شود در حالی که این بخش، ویژگی‌های تغذیه‌ای ـ درمانی مهمی دارد.یکی از این ویژگی‌ها تاثیر آن در جلوگیری از ابتلا به سرطان است. آخرین پژوهش‌های محققان دانشگاه کلورادوی آمریکا که در آخرین مجله علمی تغذیه پیشرو به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی حاوی سبوس و به‌طور خاص مصرف برنج با سبوس آن مانع از ابتلا به سرطان بویژه سرطان روده بزرگ می‌شود.

توقف تکثیر

سلول‌ها زمانی سرطانی می‌شوند که الگوی تکثیر آنها از حالت طبیعی خارج شده و به اصطلاح افسارگسیخته شوند. بنابراین آنچه بتواند مانع این اتفاق شود، می‌تواند به روند کنترل این بیماری یا احتمالا درمان آن کمک کند. بررسی‌های انجام شده روی ساختار سبوس برنج نشان می‌دهد این بخش از برنج دارای نوعی ترکیب است که می‌تواند از تکثیر افسار گسیخته سلول‌های بدخیم جلوگیری کرده و به درمان بیماری سرطان بویژه سرطان روده کمک کند. به این ذرات ریز داخل سبوس برنج، ذرات ‌فعال زیستی می‌گویند. ترکیب‌های مفید موجود در سبوس برنج همان سلول‌های زیست فعال هستند. این ذرات عبارتند از: پلی‌فنل‌ها، فرولیک‌اسید، تریسین، بتاسیتر و سترول، توکوفرول‌ها و فیتیک اسید.

با همدیگر مفید است

نکته قابل توجه درباره تاثیر این ذرات تغذیه‌ای مفید، این است که مصرف سبوس و دریافت همه ترکیب‌های مفید می‌تواند تاثیر مثبتی را که به آن اشاره کرده‌ایم، داشته باشد. به این معنی که بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه کلورادو نشان می‌دهد وجود یک یا دو نوع از این ذرات نمی‌تواند تاثیری داشته باشد. درواقع وجود همه این ذرات کنار هم است که می‌تواند باعث توقف تکثیر سلول‌های سرطانی شود. مصرف برنج با سبوس یکی از راهکارهای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ است. برنج قهوه‌ای سرشار از سبوس است.

سبوس ترمیم می‌کند

آنچه تاثیر مثبت سبوس برنج در جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی را چند برابر می‌کند، اثر مثبت آن بر ترمیم سلول‌ها و بافت‌های سالم اطراف و کمک به بازسازی بخش‌های آسیب دیده است. این نکته، اتفاق بسیار مثبتی در درمان سرطان و کمک به بافت‌های آسیب دیده ناشی از تکثیر سلول‌های سرطانی است.

منبع خانواده B

یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین‌های خانواده B، سبوس است. بنابراین مصرف برنج سبوس‌دار نیاز بدن به ویتامین‌های این خانواده را برطرف می‌کند.به همین دلیل مصرف برنج سبوس‌دار باعث آرامش اعصاب می‌شود، به این دلیل که سیستم عصبی به ویتامین B نیاز مبرمی دارد. نکته دیگر این‌که باکتری‌های طبیعی ساکن روده بزرگ از ویتامینB به عنوان ماده تغذیه‌ای استفاده می‌کنند، بنابراین مصرف برنج سبوس‌دار نیاز باکتری‌های طبیعی روده به این ویتامین‌ها را برطرف می‌کند. به این ترتیب با بهبود عملکرد باکتری‌های روده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش می‌یابد.

منبع ویتامینE

ویتامین E در سبوس برنج زیاد است. ویتامینE یکی از ویتامین‌های ضروری مورد نیاز بدن است. از طرفی این ویتامین یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم است. این ترکیب‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، یکی از عوامل ایجاد انواع سرطان‌ها، مانع از رشد سلول‌های سرطانی و جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌شوند. بنابراین با خوردن برنج سبوس‌دار، بدن در مقابل ابتلا به سرطان بیمه می‌شود.

پوست، مو و سبوس

سبوس باعث می‌شود زلف شما کمند شود! از طرفی باعث حفظ سلامت پوست می‌شود. سبوس به دلیل ویتامینB و دیگر ترکیب‌های مفیدی که دارد، باعث حفظ سلامت پوست و مو می‌شود. اما چرا؟

ـ سبوس باعث نرم و لطیف شدن پوست بدن بویژه پوست صورت می‌شود. استفاده از کوبیده سبوس همراه با شیر نیز همین اثر را دارد.

ـ مرطوب شدن پوست مانع از ترک خوردن و چروکیدگی آن می‌شود.

ـ اینوزیتول (اینوسیتول) موجود در ویتامین‌های خانواده B باعث تحریک ترمیم سلول‌های پوست شده و به این ترتیب به جوانی پوست کمک می‌کند.

ـ آریزانول یکی دیگر از ترکیب‌های مفید سبوس است که مانع از تاثیر اشعه ماورای بنفش می‌شود. به این ترتیب هم پوست شاداب می‌ماند و هم مانع از ابتلا به سرطان پوست می‌شود. تحریک گردش خون در مویرگ‌های پوست، باعث شادابی، تسریع و بهبود ترمیم سلول‌های مرده پوست می‌شود.

ـ در برخی لوازم آرایشی از عصاره سبوس برنج استفاده می‌کنند تا به پوست کمتر آسیب برسد. این نکته بویژه در کرم‌های آرایشی که برای ترمیم پوست استفاده می‌شود، بیشتر دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha