پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۱
سلامت نیوز :  تقی نوربخش جایگزین سعید مرتضوی در تامین اجتماعی شد. بعد از سرپرستی كوتاه‌مدت صمدالله فیروزی، علی ربیعی وزیر كار تكلیف سازمان پرحاشیه تامین اجتماعی را با انتخاب نوربخش مشخص كرد. آخرین بار رد صلاحیت نوربخش به همراه جمعی از پزشكان اصلاح‌طلب در انتخابات نظام پزشكی بود كه اسم او را به عنوان یكی از چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح كرد. در حال حاضر نوربخش سازمانی را از سعید مرتضوی تحویل گرفته كه با وجود تبلیغات فراوان از اقدامات دوره قبلی بیش از هر زمان دیگری با چالش‌های اقتصادی، سیاسی و مشكلات بیمه‌شدگان همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ نوربخش مسوولیت سازمانی را عهده‌دار شده است كه در بهترین حالت بیش از سه هزار میلیارد تومان كسری بودجه دارد و با بیش از 35 میلیون نفر بیمه شده اصلی و تبعی و بیش از یك میلیون و 800 هزار مستمری بگیری، روزانه 30 میلیارد تومان از دولت طلب دارد. سازمانی كه طی دوره‌های گذشته وسوسه ثروت میلیاردی و منابع اقتصادی شركت‌های زیر مجموعه‌اش همچون «شستا» آن را دستخوش زد و بندهای سیاسی كرد كه حتی اجازه قرائت نتایج تحقیق و تفحص از آن را هم در مجلس نداد. این سازمان طی هشت سال دوران احمدی‌نژاد بیش از هشت مدیر را به خود دید؛ تغییراتی كه تنها به جابه‌جایی مدیرعامل سازمان ختم نمی‌شد و با درگیر كردن كل بدنه سازمان بیش از همه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران این سازمان را درگیر می‌كرد.

در حال حاضر نوربخش شانزدهمین مدیر تامین اجتماعی است. این سازمان از بدو تاسیس‌اش به ترتیب دوران مدیرانی چون، محمد زاوش، محمد خواجه‌نوری، هاشم جعفری‌معیری، سید ابوالفضل غرضی موسوی خواجویی، محمدحسین طریقت‌منفرد، مهدی كرباسیان، محمد ستاری‌فر، محمدحسین شریف زادگان، غلامرضا سلیمانی فر، داوود مددی، حسینعلی ضیایی، رحمت‌الله حافظی، سید مجید موسویان و سعید مرتضوی را به خود دیده است. به طوری كه تنها حضور هشت نفر از این مدیران از جمله تغییرات مدیریتی دوران هشت ساله احمدی‌نژاد است كه آمدن و رفتن‌های هر كدام بیش از آنكه به عملكرد مدیریتی آنها در حوزه تامین اجتماعی مربوط باشد، با زد و بندها و اختلافات سیاسی همراه است. در حال حاضر تقی نوربخش با سوابقی همچون عضو سابق شورای عالی نظام پزشكی و رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران، قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، عضو هیات‌مدیره و معاونت درمان تامین اجتماعی دور جدیدی از مدیریت در این سازمان را در دولت یازدهم شروع كرده است.

نوربخش در نخستین اظهارنظر خود با «ایسنا» عنوان كرده است مطالبه یك ساله سازمان از دولت در سال 92 معادل 14 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و برخلاف آنچه كه درباره صفر شدن مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت به صورتی غیركارشناسی عنوان شده باید گفت هرگز مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت صفر نمی‌شود. به گفته او دولت روزانه حدود 30 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهكار می‌شود. در حال حاضر نوربخش مهم‌ترین برنامه‌های كاری خود بعد از ورود به این سازمان را تلاش برای پرداخت به روز مستمری‌ها، رفع دیون، اصلاحیه قانون تامین اجتماعی، بیمه مازاد و غیره عنوان كرده است. به گفته او حدود پنج سال است منابع و مصارف تامین اجتماعی با یكدیگر متعادل شده و این در حالی است كه در سال 92 تعدادی از ذخایر سازمان برداشت و در هزینه‌های مصرفی خرج شده است.

نوربخش مطالبه یكساله سازمان از دولت در سال 92 را معادل 14 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی كرد و گفت: «برخلاف آنچه كه درباره صفر شدن مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت به صورتی غیر كارشناسی عنوان شده، باید گفت كه هرگز مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت صفر نمی‌شود.» به گفته نوربخش تامین اجتماعی پورتفوی 20 هزار میلیارد تومانی در شستا و سازمان‌های غیر شستایی‌اش دارد و این رقم منهای شركت‌های وابسته به سازمان همانند شركت‌های تامین، رفاه گستر، بانك رفاه و غیره است. مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی همچنین درباره تصمیمش درباره مصوبات مدیرعامل سابق این سازمان در پایان فعالیتش از جمله اصلاحیه قانون تامین اجتماعی و استخدام 500 نفر، گفت: «در این باره باید به مصوبات هیات دولت توجه كنیم و البته باید بگویم كه اساسنامه سازمان تامین اجتماعی با مشكلاتی مواجه است.» مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی در ادامه در پاسخ به اینكه آیا با انتصاب شما امكان تغییر در تركیب اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی و هیات‌مدیره شستا وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: شستا مدیرعامل ندارد و سرپرست برای آن تعیین شده است و باید برای آن تصمیم‌گیری شود. درباره هیات‌مدیره هم باید بگویم كه من تصمیم‌گیرنده نیستم و هیات امنا در این خصوص تصمیم می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha