پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 81400
سلامت نیوز : این درست است که می‌گویند گز به سبب داشتن صمغ‌های گیاهی و باسلق به دلیل حالت ژله‌ای همچون ژلاتین خاصیت درمانی دارد؟ آیا واقعا مبتلایان به دیابت و افراد چاق می‌توانند بدون دردسر از گزهای سبز رنگ رژیمی استفاده کنند؟ ژلاتین ژله و باسلق چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

گز خوب است اگر...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ پایه اصلی گز باید از انگبین های طبیعی همچون شیرخشت و ترنجبین تهیه شده باشد تا خاصیت درمانی پیدا کند.

شیر خشت از نظر خواص مشابه ترنجبین، اما قوی تر از آن است. اگر گز با تکه های صمغی سفید و شیرین شیرخشت تهیه شده باشد وقتی در دهان می گذارید، زود حل می شود. زبان را بسیار سرد می کند و شیرینی آن با عسل و شکر متفاوت است.

در طب سنتی طبیعت شیرخشت معتدل و سرد است. ملین، صفرابر، خلط آور، کاهش دهنده حرارت بدن، رفع کننده سرفه و خارش و مقوی معده، کبد و کلیه هاست و اثر مسهلی آن همراه گلاب موجود در گز بیشتر می شود، اما از عوارض زیاد خوردن آن به انزال زودرس اشاره شده است که البته به دلیل گرانقیمت بودن، اغلب گزها این انگبین را ندارند.

درباره گزهای کم شیرین یا رژیمی موجود در بازار باید گفت که از قندهای طبیعی ضعیف شده ای تهیه می شود که برای تجزیه شدن در بدن نیاز به انسولین نداشته و برای افراد دیابتی مناسب است؛ اما درباره گزهای سبزرنگی هم که به گفته فروشندگان با گیاهی به نام استویا شیرین شده و کاملا رژیمی است، باید بدانید گرچه استویا تقریبا بدون کالری است، ولی اگر در ترکیبات گزهای رژیمی از عسل، انگبین های شیرین یا ترکیبات نشاسته ای استفاده شده باشد، کالری شیرینی آن با شکر برابری کرده و برای افراد دیابتی مضر و مصرف بیش از حد آن با چای عصرانه یا به عنوان تنقلی برای کودکان و دانش آموزان چاق کننده است.

باسلق خواص ژله را ندارد

باسلق از اصیل ترین شیرینی های سنتی ایران است. خوشمزگی و احساس دهانی آن در حین جویدن بسیار لذتبخش و محرکی برای مصرف بیشتر است.

این شیرینی دلچسب مثل لرزونک، اما با قوام تر از آن است. لرزونک را که می شناسید؟ نسل قدیم به ژله، لرزونک می گفتند. شما هم اگر در حین خوردن یا سرو ژله، بافت آن را ببینید حتما متوجه حرکات ریز و موزون آن می شوید.

البته بافت ژله و باسلق گرچه ژله ای است، اما از نظر ماهیت با یکدیگر تفاوت دارند. ژلاتین ژله از تجزیه استخوان و غضروف های گاو که پروتئینی است به دست می آید، اما ژل باسلق از جنس نشاسته غلات (کربوهیدرات) است و در مقایسه با ژله ای که از ژلاتین حیوانی تهیه شده باشد مواد مغذی و خاصیت درمانی ندارد.

نکته مهم دیگر آن که دوسوم هر تکه باسلق را شکر تشکیل می دهد؛ یعنی شکر این شیرینی دو برابر نشاسته آن است و می تواند بسرعت قند خون را بالا برده و چاق کننده باشد.

البته برخی تهیه کنندگان برای آن که قوت و خوشمزگی باسلق را نشان دهند یک مقدار گردو درون آن جاسازی کرده و این گونه ما را وسوسه می کنند؛ غافل از این که آن گردوی گول زننده در بیشتر موارد تلخ و کپک زده بوده و به واسطه دارا بودن سم آفلاتوکسین دشمن کبد ما می شود.

این موضوع درباره مغزهای به کار رفته در گزهای فله ای هم صدق می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha