پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 81408

سلامت نیوز : همایش یک روزه عوامل ستادی و اجرایی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر صبح امروز (پنجشنبه) در حالی برگزار شد که بدهکاری‌های سازمان حج و زیارت به این مرکز و همچنین طرح حذف پزشک کاروان در این همایش مورد تأکید و بحث قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علی ریاض - رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر - در این گردهمایی که با حضور پزشکان و پرستاران اعزامی به حج امسال در سازمان حج و زیارت برگزار شد، گفت: امسال کادر بهداشت و درمان حج تمتع را 500 نفر تشکیل می‌دهد و دو بیمارستان مجهز نیز در مکه و مدینه در اختیار است.

وی افزود: 120 تُن دارو پیش از ماه رمضان به عربستان ارسال شد که تمام اقدامات پزشکی مربوط به حج تمتع بدون دریافت اعتباری از سازمان حج و زیارت اتفاق افتاد. هرچند قول‌های مساعدی در این زمینه قبلا داده بودند، اما عملی نشد. البته برای من خیلی هم مهم نیست که قرارداد داشته باشیم یا مسئله پول مطرح باشد.

او سپس به آموزش‌های انجام شده به کادر بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: درباره ویروس «کرونا» و دیگر بیماری‌های رایج توصیه‌ها، تذکر‌ها و آموزش‌های لازم داده شده است.

ترسی از ویروس «کرونا»‌ نداریم، هشدارها را داده‌ایم و اگر زائران توصیه‌ها را جدی بگیرند هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین اظهار کرد: نشریات و بروشورهای اطلاع‌رسانی درباره بیماری‌ها و مسائل بهداشتی منتشر می‌شود و از طریق پیامک نیز با زائران در ارتباط خواهیم بود. در کنار این اقدامات برنامه‌های مربوط به صداوسیما نیز آماده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 14 نفر دوره‌ی علمی MPH پزشکی حج را در دانشگاه تهران می‌گذرانند. این برای اولین‌بار در مسیر پزشکی حج کشور اتفاق می‌افتد و سال آینده نخستین فارغ‌التحصیلان این تخصص را خواهیم داشت. مقدمات PHD هم گرفته شده است.

ریاض گفت: هیچ نگرانی درباره مسئله پزشکی و درمانی حج امسال وجود ندارد. فرمول دیگری باقی نمانده است و ما همه این کارها را بدون دریافت هزینه و حتی قرارداد و فقط براساس تکلیف‌مان انجام داده‌ایم.

او در ادامه سخنانش به موضوع تزلزل جایگاه مرکز پزشکی حج و زیارت اشاره کرد و افزود: بارها بحث شده است که مرکز پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، بخش خصوصی،‌ سازمان حج و زیارت و یا هلال‌احمر است. تمنا می‌کنم برای یک‌بار هم که شده است این بحث‌ها را تمام کنید. در این تزلزل بعضا کم‌لطفی و به تصور من بی‌احترامی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: پزشکان ما در این سفر معنوی نه با نرخ و نه با قرارداد خدمت می‌کنند؛ انشاالله به یک روش تثبیت‌شده برسیم که اگر قرار باشد برای کشورهای اسلامی الگو باشیم بدانیم با کدام یک از اینها هستیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پایان سخنانش از آمادگی این مرکز برای احداث بیمارستان‌هایی در کربلا و نجف خبر داد و افزود: قول‌هایی برای گرفتن اعتبار مورد نیاز به منظور آغاز این پروژه گرفته شده است که کار به زودی شروع می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر - نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت - در این مراسم با اشاره به وضعیت درمان و بهداشت در عربستان اظهار کرد:‌ وضعیت بهداشتی در عربستان چندان خوب نیست. این کشور واقعا در زمینه بهداشت خوب عمل نمی‌کند. ما خیلی بهتر از آن‌ها می‌توانیم آن جا را اداره کنیم.

وی ادامه داد:‌ در مذاکرات با مقامات عربستانی این مسائل را مطرح می‌کنیم که امیدواریم اوضاع بهتر شود. البته وضعیت اکنون نسبت به گذشته بهتر شده است.

علی‌عسگر در ادامه با ابراز تأسف نسبت به کاهش سهمیه و ظرفیت زائران در حج و عمره که سبب طولانی شدن نوبت انتظار آن‌ها شده است، گفت:‌ با توجه به اینکه امسال 61 هزار زائر به عربستان برای حج اعزام می‌شوند، اگر شرایط به همین شکل تا دو سال دیگر ادامه داشته باشد، ثبت‌نام‌کنندگان باید 21 تا 22 سال آینده در نوبت بمانند. عمره هم اگر شرایط تغییر نکند، نزدیک به 10 سال انتظار را می‌طلبد.

سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: از آقای اوحدی - رئیس سازمان حج و زیارت - خواسته‌ام که تلاش کند هرچه می‌توان زائر اعزام کرد.

او سپس گفت:‌در این دوره با انتخاب رئیس جدید سازمان حج و زیارت خیلی امید دارم که پایه‌ها و بنیان‌های حج محکم شود تا پس از او هر که آمد این بنا را به خوبی تکمیل و اداره کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز درباره تزلزل جایگاه مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار کرد: یکی از غصه‌هایم این است که ما می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، ولی به خاطر نوع مدیریتی که داریم به آن نقطه اوج نمی‌رسیم. برای همین طرح تعالی حج تهیه شد، سند حج نیز آماده است که در کنار آن طرحی شبیه برنامه‌های توسعه کشور داریم که اگر طبق آن حرکت کنیم تزلزل‌های مدیریتی نیز از بین می‌رود.

قاضی‌عسگر همچنین به موضوع حذف پزشک کاروان و تجمیع پزشکان که برای نخستین‌بار در حج امسال اجرا می‌شود، اشاره کرد و افزود: باید دنبال الگوی بهتری بود؛ بنابراین لازم است نظر کارشناسان در این زمینه گرفته شود تا بهترین طرح را اجرا کنیم. خواهش می‌کنم در این زمینه پزشکان پیشنهادهای لازم را بدهند.

او طرح پزشک کاروان را شبیه پزشک خانواده دانست و گفت:‌ وجود پزشکان کاروان مثل پزشک خانواده سبب برقراری ارتباط بیشتر با بیمارمی‌شود و به نظرم کمک مؤثرتری خواهد بود. بهتر است درباره مزایای وجود پزشک در کاروان و یا تجمیع آن بیشتر بحث کرد.

وی در سخنانی هم گفت:‌ درباره تجمیع پزشکان حج به نتیجه مشخصی نرسیدیم، امیدواریم خود پزشکان به جمع‌بندی برسند. به نظرم وجود پزشک در کاروان مزایای زیادی داشت.

در ادامه این مراسم سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز از اعزام پزشکان زن به حج واجب امسال به عنوان نخستین تجربه خبر داد.

او سپس در سخنانش خطاب به رئیس مرکز پزشکی حج با مزاح گفت: ما همچنان به شما بدهکاریم و آنقدر شما درباره‌ی آن صحبت کردید که گمان می‌کنم امروز اجازه ندهند من از در سازمان حج بیرون بیایم.

وی ادامه داد:‌ سازمان حج و زیارت تمام‌قد در خدمت کادر پزشکی حج است. حداقل سعی می‌کنیم آن بدهی مالی سنگین را جبران کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به فعالیت‌های مرکز پزشکی حج که مورد توجه کشورهای اسلامی است، گفت: نگاه در سازمان حج و زیارت همیشه رو به جلو و همراه با نوآوری بوده است. حال در این بین امکان دارد اجرای هر پیشنهاد و نوآوری در مرحله اولیه با مشکل همراه باشد برای همین می‌طلبد درباره طرح‌هایی مثل تجمیع پزشکان مشورت کرد تا به یک نقطه نظر مشترک رسید.

این همایش تا بعدازظهر امروز با برپایی پانل‌های تخصصی در زمینه‌ی «کرونا» و بیماری‌های رایج زائران در عربستان از جمله، دیابت و فشارخون و همچنین توجیه پزشکان متخصص، پرستاران، پاراکلینیک و امداد، برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha