پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 81414
سلامت نیوز : حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسگر صبح امروز در همایش پزشکی حج تمتع سال 92 که در سازمان حج و زیارت برگزار شد، با اظهار تاسف از کاهش سهمیه اعزام زائران به حج تمتع گفت: امسال مجموعاً امکان اعزام 64 هزار زائر به سرزمین وحی وجود دارد که حدود 3 هزار نفر مربوط به تیم همراه و 61 هزار نفر زائر هستند که با این منوال 21 تا 22 سال زمان نیاز است تا افراد ثبت‌نام شده بتوانند به حج اعزام شوند و این امر در مورد حج عمره نیز صدق می‌کند و در حالیکه سالانه 800 هزار نفر برای عمره مفرده اعزام می‌شدند این رقم امسال به حدود 500 هزار نفر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ قاضی عسگر با بیان اینکه ما توان انجام کارهای بزرگ را داریم، افزود: اما این امر به دلیل مشکلات مدیریتی به نقطه اوج خود نمی‌رسد.

وی با اظهار تاسف از نداشتن الگویی مشخص برای حج با گذشت سی و چند سال از انقلاب، خاطرنشان کرد: الان با استفاده از نظریات کارشناسان در حال آماده سازی الگویی برای حج با عنوان «طرح تعالی» هستیم چرا که عیب است بعد از سی و چند سال برای تثبیت امور حج الگویی نداریم و امسال هم از بحث تغییر الگوی اعزام پزشک آسیب دیدیم و با اجرای آزمایشی طرح پزشک مجموعه سعی داریم مزایای پزشک کاروان را با این طرح تجمیعی بسنجیم چرا که معتقدیم طرح پزشک کاروان شبیه برنامه پزشک خانواده است که پزشک با زائر مأنوس شده، بیمار به او اعتماد می کند و در بسیاری موارد مشکل به راحتی حل می‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت تصریح کرد: متأسفانه در بحث پیشگیری کار جدی‌ای نکرده‌ایم در حالیکه 90 درصد بیماری‌هایی که در موسم حج با آن روبرو هستیم با پیشگیری قابل حل است و انجام کارهایی مانند ارائه نکات آموزشی به زائران و ایجاد تنوع غذایی مطابق با مناسک حج می‌تواند موثر باشد.

وی در مورد کارهای انجام شده در سال جدید برای زائران حج تمتع گفت: کارهای مهمی در زمینه تغذیه، امور بهداشتی و اسکان زائران انجام شده که روز دوشنبه در تجمع بزرگ زائران در ورزشگاه آزادی، این کارها توضیح داده خواهد شد.

قاضی عسگر در مورد شیوع برخی ویروس‌های بیماری‌زا مانند ویروس کرونا، گفت: خوشبختانه ویروس این بیماری به شهرهای مکه و مدینه نرسیده و در طول این چند ماه موردی از ابتلا مشاهده نکرده‌ایم اما مجموعه پزشکی همواره در کنار زائران هستند چرا که پیش از این نیز با مواردی چون شیوع آنفولانزای مرغی، آنفولانزای خوکی مواجه بوده‌ایم و دقیقاً همان سال‌ها کمترین بیماری را داشته‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید طرح پزشک تجمیعی در مقابل پزشک کاروان چقدر موفق خواهد بود، گفت: در گذشته هر کاروان یک پزشک به همراه داشت اما تصمیم گرفتند آن را به صورت پزشک تجمیعی و حضور پزشک در مطب تغییر دهند ولی من در این مورد هنوز به نتیجه نرسیده‌ام.

نماینده ولی فقیه در امور حجاج در مورد کاهش هزینه‌های سفر حج نیز گفت: هم به بعثه مقام معظم رهبری و هم سازمان حج و زیارت کارهای کارشناسی را برای دلیل افزایش هزینه حج انجام داده‌اند و دو روز قبل در پاسخ به نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته بودم جواب گرفتیم که مبلغ اضافی که از زائران گرفته شده و نزد بانک‌ها بوده به زائران برگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha