جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 81423
سلامت نیوز: قدیمی‌ها بیشتر از تشک‌های پنبه‌ای دست‌دوز استفاده می‌کردند و چون تنوع زیادی در انتخاب این کالا نداشتند، دردسری هم برای خریدنش نمی‌کشیدند...

 این در حالی است که تنوع این روزهای بازار تشک، ‌ما را بر آن داشته به چند نکته مهم و کاربردی اشاره کنیم تا کار خرید را برای شما ساده‌تر کرده باشیم.

سفت یـا نرم؟


از آنجا که تاکنون، تحقیق و پژوهش کاملا معتبر و استانداردی برای تعیین نرمی و سفتی تشک‌ها وجود نداشته است، نمی‌توانیم یک نسخه واحد برای تمام افرادی که قصد خرید تشک دارند، بپیچیم و بگوییم خرید تشک سفت بهتر است یا نرم. البته با جمع‌آوری و کنار هم گذاشتن تمام این تحقیق‌های محدود، می‌توانیم یک نتیجه نسبتا منطقی در این زمینه بگیریم. باید هنگام خرید و استفاده از تشک، نموداری را در نظر بگیرید که عدد صفر در این نمودار به نرمی پنبه و عدد 10 در آن به سختی سنگ اختصاص داشته باشد. معمولا معتبرترین تحقیق‌ها میان انواع تحقیق‌های صورت‌گرفته، نشان داده‌اند عدد 6، گزینه مناسب این نمودار برای سفتی تشک است یعنی تشک مخصوص خواب باید کمی از حد متوسط نرمی و سفتی، سفت‌تر باشد. این حالت سفتی تقریبا شبیه سفتی تشک تخت معاینه در مطب پزشکان است. البته در پایان بیشتر این تحقیق و پژوهش‌ها عنوان شده برخی افراد با استفاده از چنین تشک‌هایی با این درجه از سفتی شرایط خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و حال فیزیکی‌شان بهتر شده و بعضی‌ها هم با خوابیدن روی این تشک‌ها وضع بدتری پیدا کرده‌اند. درنتیجه می‌توان گفت خود شما بهترین ملاک و معیار تعیین سفتی و نرمی مناسب تشکتان هستید. یعنی بهتر است ابتدا، تشک اولیه خودتان را با همین درجه و شدت از سفتی که عنوان کردیم، تهیه کنید و اگر دیدید این درجه برایتان سفت یا نرم است،‌ تشک‌ بعدی‌تان را نرم‌تر یا سفت‌تر انتخاب کنید.


طبی یـا معمولی؟


متاسفانه این روزها از واژه «طبی» سوءاستفاده‌های فراوانی می‌شود. مثلا در حال حاضر در بازار ما محصولاتی مانند تشک، بالش یا کفش طبی وجود دارد. بد نیست بدانید هیچ نظارت خاصی بر تولید این تشک‌های طبی وجود ندارد یعنی اگر از یکی از فروشنده‌های تشک‌های طبی بپرسید محصول آنها دارای کدام تاییدیه از کدام اداره یا مرجع قانونی، پزشکی و بهداشتی کشور است، به طور حتم با پاسخ موجه و روشنی روبرو نخواهید شد. تشک‌های طبی فقط کمی شکیل‌تر از تشک‌های دیگر تولید و تحت عنوان جعلی «طبی» و البته با قیمتی به مراتب بالاتر به مشتری فروخته می‌شوند. این تشک‌ها هیچ کار خارق‌العاده‌ای برای بهبود کمردرد یا حتی گردن‌درد افراد بیمار نمی‌کنند و از نظر کیفیت هم تفاوت چندانی با تشک‌های معمولی دیگر ندارند.


خانگی یـا کارخانه‌ای؟


اگر توانایی خرید تشک‌های حاضری را ندارید، می‌توانید از انواع خانگی این کالا استفاده کنید. به‌طور کلی، بلندی و کوتاهی تشک‌های سنتی و خانگی اهمیت چندانی ندارد یعنی همین‌قدر که شما تختی داشته باشید و تشکی روی آن بیندازید تا هنگام برخاستن از جا، مجبور به بلند شدن از روی زمین و وارد کردن فشار به زانوهایتان نشوید، ‌خیلی خوب است. تشک‌های پنبه‌ای که در بسیاری از خانه‌های قدیمی هم پیدا می‌شوند، می‌توانند کاملا مناسب تخت شما باشند مخصوصا اگر پنبه آنها کوبیده و کمی هم سفت باشد. گاهی به افرادی که توانایی تهیه این نوع تشک‌ها را هم ندارند، توصیه می‌کنم بدون نگرانی، یک پتو معمولی را چهارلا کنند و روی تختشان بیندازند. گاهی می‌توان با ساده‌ترین امکانات هم به بهترین نتیجه‌ها رسید.
منبع: هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha