یک فوق تخصص غدد گفت: درمان بیماری‌های مرتبط با غده تیروئید ممکن است طولانی مدت باشد، اما قطع خودسرانه آن عوارض بسیار زیادی دارد.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد گفت: درمان بیماری‌های مرتبط با غده تیروئید ممکن است طولانی مدت باشد، اما قطع خودسرانه آن عوارض بسیار زیادی دارد.

دکتر حسین دلشاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت تاثیر هورمون‌های غده تیروئید بر متابولیسم کلیه اعضای بدن، اظهار کرد: زمانی که بیماران مبتلا به کم کاری و پرکاری تیروئید داروهای خود را قطع می‌کنند تا دو ماه هیچ اثری از قطع دارو نمی‌بینند اما پس از آن علائم و نشانه‌های بالینی مجددا در آنها بروز می‌کند.

وی در رابطه با پرکاری غده تیروئید و قطع درمان آن گفت: در صورتی که قبل از کنترل کامل شرایط بیمار مصرف داروی ضدتیروئید قطع شود، علائم و نشانه‌های آن خود را نشان می‌دهد و حتی به قلب و عروق و استخوان‌های فرد تاثیر سوء می‌گذارد.

دلشاد به مشکلات قلبی ناشی از پرکاری تیروئید اشاره کرد و افزود: عدم کنترل پرکاری تیروئید باعث بروز مشکلات قلبی نظیر تپش قلب، اختلال و سیستم قلب و ضعف عضلات قلبی و در استخوان‌ها باعث پوکی استخوان می‌شود.

وی مصرف کلسیم بیشتر را در پوکی استخوان ناشی از پرکاری تیروئید بی‌اثر دانست و افزود: کلسیم و ویتامین D در صورتی که به اندازه کافی مصرف شود، در حالت عادی در جلوگیری از پوکی استخوان موثر خواهد بود اما افزایش هورمون‌های تیروئید باعث افزایش سرعت در فرآیند جذب استخوان و پوکی استخوان می‌شود.

دلشاد ادامه داد: بروز افسردگی، استرس و عصبانیت نیز از آثار روانی قطع درمان و رها کردن هورمون تیروئید به حال خود است که در میان بیماران بسیار شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha