سلامت نیوز: یک فیزیوتراپ معتقد است: با ورزش و فعالیت فیزیکی منظم می‌توان از بروز ناهنجاری‌های قامتی پیشگیری کرد.

محمدباقر شمسی در گفت وگو با ایسنا، خمیدگی رو به جلو(قوز)، خمیدگی به پشت و جلو آمدن شکم و انحنای جانبی ستون فقرات را از شایع‌ترین ناهنجاری‌های قامتی دانست و گفت: این ناهنجاری‌ها می‌توانند علل مختلفی داشته باشند که عمدتا مادرزادی و ارثی هستند.

این فیزیوتراپ یکی دیگر از شایع‌ترین علل بروز ناهنجاری‌های قامتی را علل وضعیتی و قرار گرفتن در وضعیت‌های غلط دانست و گفت: این ناهنجاری در جوانان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود.

به گفته شمسی، بی‌توجهی به ناهنجاری‌های قامتی می‌تواند سبب ایجاد تغییرات پاتولوژیک در افراد شود و این مسئله لزوم توجه جدی به این مسئله را نشان می‌دهد.

شمسی با بیان اینکه قوز(خمیدگی به جلو) بیشتر در افراد قد بلند و دخترها در سنین بلوغ دیده می شود، گفت: این تغییر وضعیت می‌تواند مشکلاتی را در سایر ارگان‌ها مثل سیستم تنفسی ایجاد کند.

شمسی به افراد توصیه کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به ناهنجاری‌های قامتی از قرار گرفتن در وضعیت‌های غلط به مدت طولانی خودداری کنند.

شمسی توجه به وضعیت صحیح میز کامپیوتر، صندلی و مبل را برای جلوگیری از ابتلا به ناهنجاری‌های قامتی مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: ارتفاع میز و صندلی از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز به توجه جدی دارد و بهتر است افراد از نشستن طولانی پشت میزهای مطالعه و کامپیوتر خودداری کنند.

این فیزیوتراپ سپس بی تحرکی و ورزش نکردن را یکی دیگر از علت بروز ناهنجاری های قامتی دانست و گفت: عضلات ستون فقرات نقش مهمی در ایستادن صحیح دارد و اگر به علت بی توجهی ضعیف شوند فرد در معرض آسیب های جدی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم و دویدن های ملایم سبب تقویت عمومی ستون فقرات می شود.

به گفته شمسی وضعیت تنه به عقب و قوس کمر به جلو معمولا در افرادی که عضلات شکمی ضعیف دارند و یا وزن زیادی دارند دیده می شود که این حالت می تواند سبب ایجاد کمردرد در این افراد شود.

وی افزود: انجام ورزش‌های تقویتی در این افراد هم می تواند مفید و کمک کننده باشد.

شمسی با بیان اینکه انحراف جانبی ستون فقرات معمولا مادرزادی است، گفت: این انحراف می‌تواند به علت اختلاف ارتفاع پاها و یا درد در یک طرف ستون فقرات و یا وضعیت‌های بد نشستن و راه رفتن به وجود آید.

به گفته این فیزیوتراپ در مواردی که این انحراف مادرزادی نیست با انجام حرکت‌های اصلاحی مشکل برطرف می‌شود.

وی گفت: اگر به تغییرات وضعیتی توجه نشود و نسبت به درمان آنها اقدام نشود به مرور زمان تبدیل به تغییرات ساختمانی می‌شود که برگشت به حالت اولیه در این موارد مشکل می‌شود و چه بسا نیاز به انجام جراحی باشد.

شمسی افزود: بهتر است افراد با انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی منظم از بروز مشکلات پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha