جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
سلامت نیوز: آیا به واقع كسی پیدا می‌شود كه در زندگیش نگرانی نداشته باشد؟ در اینجا به برخی از راهكارهای برطرف كردن نگرانی‌ها اشاره خواهیم كرد.

بیایید در زمانی كه بیدار هستیم زندگی كنیم، زندگی واقعی. بیایید در حال زندگی كنیم و افسوس آنچه را كه از دست داده‌ایم نخوریم و نگران آینده و آنچه كه هیچ كنترلی روی آن نداریم، نباشیم. درهای آهنی گذشته و آینده را ببندید و اكنون دریابید و از خودتان سوال كنید:

1- آیا زندگی در زمان حال را فراموش كرده‌ام و بی‌جهت نگران آینده هستم؟
2- آیا حال من به دلیل یادآوری و حسرت آنچه كه در گذشته اتفاق افتاده، بد است و نمی‌‌توانم آن را از ذهن خود پاك كنم؟
3- آیا می‌‌توانم وقتی صبح از خواب بیدار شدم، بدون توجه به شرایط‌ حداقل تا 24 ساعت فكر آینده و گذشته را نكنم؟
خودتان بخواهید كه نگرانی را دور و خوشبختی را جست‌وجو كنید و یا به عبارت دیگر نگرانی‌ها را از خو دور و شروع به زندگی كنید، این امر موجب می‌شود كه با واقعیت‌ها كمتر به مجادله بپردازید. آنچه را كه برای‌تان اتفاق می‌افتد، بپذیرید، پذیرش اولین گام در غلبه بر پیامدهای بد است، البته كه هر یك از ما خواهان آینده‌ای بهتر هستیم، این آینده می‌تواند ده ثانیه و یا ده سال بعد باشد، ولی در ابتدا باید واقعیت‌ها را قبول داشته باشیم. هنگامی كه واقعیت‌ها را می‌پذیریم و در برابر آن مقاومت نمی‌كنیم، تنش‌ها از بین می‌روند، نگرانی‌ها تبخیر می‌شوند و قدرت ما برای گام بعدی و رسیدن به یك زندگی ایده‌آل بیشتر می‌شود.
 

تصمیم بگیرید

تجربه اثبات كرده است كه گذشت زمان ارزش تصمیم‌گیری را بیشتر می‌كند. بیش از 50درصد نگرانی‌ها بعد از تصمیم‌گیری برطرف می‌شود و 40درصد دیگر بعد از اقدام به اجرا تصمیم‌گیری‌ها از بین می‌روند و این بدان معناست كه بیش از 90درصد نگرانی‌ها با رعایت نكات و مراحل زیر برطرف می‌شوند:
 نوشتن مشكلات و نگرانی‌‌های خود
 یادداشت كردن راه‌حل‌های مختلف و آنچه كه می‌توان برای دفع آن انجام داد.
 تصمیم‌گیری درباره آنچه باید انجام داد.
 بلافاصله به اجرا در آوردن تصمیم خود


مشغول باشید


كاركردن پادزهر اضطراب است. كاركردن باعث می‌شود كه خون شما گردش كند و ذهن‌تان ساعاتی مشغول شود و خیلی زود این تغییرات مثبت باعث می‌شود كه نگرانی از ذهن شما دور شود.
برای داشتن یك زندگی ایده‌ال به زمان نیاز دارید، پس مراقب باشید تا مبادا زمان زیادی از زندگی خود را صرف اضطراب و نگرانی آینده كنید. كار، خود یك تسكین دهنده بزرگ است.
نگرانی را متوقف و زندگی جدید را آغاز كنید.
به پزشك كمك كنید تا بتواند بیماری شما را به درستی تشخیص دهد.
وقتی احساس بیماری، درد و یا خستگی می‌كنید، فوراً می‌خواهید دلیل آن را پیدا كنید؛ ولی آسان نیست و پزشك نمی‌تواند به سهولت، بیماری را تشخیص دهد، به ویژه هنگامی كه علائم بیماری مبهم باشند. هیچ‌كس آمار دقیق تشخیص‌های اشتباه پزشكی را نمی‌داند، ولی برآورد تقریبی كه از مطالعات كالبد‌شكافی حاصل شده است، میزان خطا را 10 تا 15 درصد  تخمین زده‌اند و بیشتر اشتباهات پزشكی در تشخیص بیماری‌هایی همچون حمله قلبی، سرطان سینه، آپاندیسیت، سرطان ریه و  . . . بوده است.
 

در زمان كار خود استراحت كنید


یكی دیگر از ایده‌هایی كه برای رفع نگرانی و خستگی توصیه می‌شود، استراحت در حین كار است. چگونه در طی انجام كار به آرامش برسید؟ فقط كافی است نكات  زیر را رعایت كنید:
1- در زمان‌های كاری بدن خود را درست مثل جوراب‌های قدیمی شل كنید.
2- تا آنجا كه امكان دارد، در موقعیتی راحتی كار كنید.
3- چهار تا پنج بار در روز خودتان را چك كرده و از خود بپرسید كه آیا من كارم را از آنچه كه هست، سخت‌تر گرفته‌ام و آن را به گونه‌ای سخت انجام می‌دهم؟ مثلا افرادی كه با كامپیوتر كاری می‌كنند و باید در طی روز متن‌های زیادی را تایپ كنند، اگر جای مانیتور آنها در محل مناسبی نباشد، مجبورند از عضلات گردن خود نیز برای انجام كار استفاده كنند؛ در حالی برای تایپ كردن نیازی به استفاده از عضلات گردن ندارند. در حین كار، یك تایمر كنار خود قرار دهید و آن را كوك كنید تایمر 30 دقیقه یكبار زنگ بزند و با صدای زنگ آن، كار را متوقف كرده، چشمان خود را ببندید و نفس عمیقی بكشید و خود را شارژ كنید.
4- ذهن خود را درگیر افكار دیگران نكنید مردم اصلا در مورد من و شما فكر نمی‌كنند مردم تمام ساعت روز را قبل از خوردن صبحانه و بعد از آن و حتی نیمه شب، فقط به خودشان فكر می‌كنند. اگر نگران تصور و ایده دیگران نسبت به خودتان هستید و نگرانید كه آنها چگونه راجع به شما فكر می‌كنند؟ واقعاً وقت خود را هدر داده‌اید. در واقع همان فرد نیز بیشتر وقت خود را تلف كرده و انرژی خود را هدر می‌دهد و به این موضوع فكر می‌كنند كه نظر شما راجع به آنها چیست و این در واقع هدر دادن وقت و انرژی است. نظر خوب یا بد دیگران را فراموش كنید؛ ‌چرا كه ممكن است آنها اصلا به شما فكر نكنند و این موضوع اصلا در روند زندگی شما اهمیتی نخواهد داشت.
 

با رعایت نكات زیر، پزشكان را در تشخیص صحیح كمك كنید:

 

 حتما به یك متخصص مراجعه كنید و تمامی آزمایش‌های قبلی انجام داده از قبیل آزمایش خون، MRI و . . . را با خود به مطب پزشك ببرید و هر نوع علامت و نشانی از بیماری را در خود جست‌وجو كنید. به گفته محققان كالج امریكایی انجمن پزشكان، بهتر است قبل از اینكه به مطب پزشك بروید، تمامی این علائم را یادداشت كنید تا چیزی را فراموش نكنید. حتما هنگام مراجعه به پزشك قلم و كاغذ همراه داشته باشید تا بتوانید توصیه‌های پزشك را یادداشت كنید.

 تاریخچه پزشكی خانوادگی خود را بدانید و همه مشكلات و بیمارهایی را كه آنان، مبتلا بوده‌اند، بدانید. شرایطی همچون سرطان، بیماری قلبی و حتی افسردگی و اضطراب می‌توانند جنبه ژنتیكی داشته باشند.

 هر نوع دارویی را كه استفاده می‌كنید؛ به مطب پزشك ببرید. با این كار مطمئن می‌شود كه دارو را درست و با دوز صحیح مصرف می‌كنید. در طول طبابت بارها دیده شده كه بیماران قرص‌های خود را درون بطری‌هایی غیر از بطری اصلی می‌ریزند و همین امر موجب اشتباهات و مسمومیت‌های دارویی بی‌شماری می‌شود.

 نشانه‌های خود را مطرح كنید ولی نتیجه‌گیری نكنید. ارائه اطلاعات دقیق ولی ناقص بهتر از اطلاعات قطعی و اشتباه است. در مورد نشانه‌های بیماری خود تخصصی عمل كرده و احساس دقیق خود را مطرح كنید؛ مثلا درد شما مبهم است، تیز است و . . . بعد از چه مدتی برطرف می‌شود و چه مدت است به آن مبتلا هستید، یك هفته؟ یك ماه؟‌ یك‌سال و چه عواملی درد شما را كاهش می‌دهند. اگر تب كردید، درجه تب خود را یادداشت كنید و آن را در ساعات مختلف روز اندازه بگیرید.

 از سوال پرسیدن خجالت نكشید، حتی اگر تعداد پرسش‌های شما زیاد باشد. از پزشك سوال كنید كه برای تشخیص صحیح به چه چیزی نیاز دارد؟ در مورد تمامی بیماری‌هایی كه تشخیص داده است، جویا شوید و علل و درمان آن را سوال كنید و از او بپرسید كه آیا به همكاری متخصص دیگر و یا انجام آزمایشی دیگر برای تشخیص بهتر نیاز هست یا خیر. وقتی پزشك بیماری شما را تشخیص داد، از او سوال كنید كه آیا از تصمیم خود مطمئن است و چه چیزی باعث شد كه او این بیماری را تشخیص دهد. طبیعت، علم و زیست‌شناسی غیر قابل پیش‌بینی هستند. پزشكان خوب از اینكه بیماران‌شان برای تأیید تشخیص آنها به پزشك دیگری مراجعه كنند، نمی‌هراسند.
منبع: دنیای زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha