سلامت نیوز: اسهال یكی از علل عمده‌ی مرگ و میر در بین كودكان كشورهای در حال توسعه می‌باشد و سالانه 5-3 میلیون مرگ و میر ناشی از آن را داریم. اغلب دیده شده، والدین هنگام‌ آبكی شدن مدفوع كودكشان از ابتلا به اسهال نگرانند، اما باید توجه داشت كار كردن شكم بچه، چند بار در روز اسهال تلقی نمی‌شود بلكه تغییر وضع مدفوع از حالت طبیعی به حالت آبكی، بیش از 3 بار در روز، اسهال گفته می‌شود.

پیشگیری از بروز اسهال

یكی از عوامل ابتلا به اسهال، مصرف غذاهای خارج از منزل می‌باشد بخصوص غذایی كه با دست كارگران آشپزخانه تماس دارد مانند كباب كوبیده، ساندویچ، الویه و... محدودیت مصرف غذاهای خارج از خانه در رده‌ی سنی كودك و نوجوانان قدم اول در پیشگیری از اسهال است.

اقدامات اولیه هنگام بروز اسهال

در این مورد توجه به دو نكته اهمیت خاصی دارد:
1 – برای جبران مواد و املاح از دست داده، از محلول‌های حاوی آب و الكترولیت‌ها مانند ORS یا دوغ استفاده شود.
2 – هر چه زودتر تغذیه‌ی كودك شروع شود. گرسنه نگه داشتن كودك، هرگز مجاز نمی‌باشد. بعضی از مادران فكر می‌كنند با جلوگیری از تغذیه كودك، اسهال او نیز برطرف خواهد شد در حالی كه این كار نه تنها وضع بچه را بهتر نمی‌كند بلكه سبب كاهش وزن وی نیز می‌شود. نكته مهم اینكه در كودكان شیرخوار نه تنها شیر را حذف نكنید بلكه می‌بایست بر تعداد دفعات شیردادن اضافه شود.

زمان مراجعه به پزشك در كودكان مبتلا به اسهال

در مواردی كه تعداد دفعات  اسهال كمتر از شش بار در روز باشد، در روز اول و دوم به مادر توصیه می‌شود با مصرف ORS به اصلاح وضعیت كودك كمك كند. در صورت ادامه اسهال بیش از 48 ساعت، حتما كودك را نزد پزشك ببرید.
در برخی موارد بررسی‌های تخصص و آزمایشگاهی و همچنین تعیین میزان موادی كه باید كودك مصرف كند، ضرورت پیدا می‌كند.
منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha