سلامت نیوز: چهارم شهریور امسال مجوز پایلوت مرکز ترک اعتیاد به الکل برای جمعیت خیریه تولد دوباره صادر شد. سازمان بهزیستی کل کشور این مجوز را صادر کرده است و مدت اعتبار این مجوز یک سال است. مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره صدور این مجوز را بسیار مهم می‌داند و معتقد است، تابویی شکسته شده است.

 دیلمی‌زاده می‌گوید که حدود ۲ تا سه ماه زمان لازم است که امکانات لازم برای راه اندازی اولین مرکز ترک اعتیاد فراهم شود. او می‌گوید با چهار بیمارستان خصوصی در حال رایزینی است که اگر به توافق برسند اولین مرکز تا چند هفته دیگر در بخشی از یک بیمارستان آغاز به کار می‌کند.

ظرفیت اولین مرکز ترک اعتیاد به الکل ۲۰ نفر است


عباس دیلمی‌زاده درگفت‌و‌گو با ایلنا می‌گوید که مجوز پایلوت راه اندازی مرکز بستری برای الکلی‌ها برای یک سال صادر شده است: «ظرفیت این مرکز ۲۰ نفر خواهد بود اما چون راه اندازی مرکزی که ۲۰ نفر را با استاندارهای خوب را پوشش دهد زمان بر است و حدود دو تا سه ماه زمان می‌خواهد، تا آن زمان در حال رایزنی هستیم که بخشی از یک بیمارستان خصوصی را برای بستری افراد الکلی آماده کنیم تا هر چه زود‌تر امکان بستری و درمان این بیماران فراهم شود.»

با توجه به اینکه این اول مرکز ترک اعتیاد الکلی‌ها است و تاکنون هم تحقیقات زیادی در مورد الکلی‌ها در کشور انجام نشده است، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره بر این اعتقاد است که باید اقداماتی پژوهشی در این زمینه انجام شود: «ما از پژوهشگران دعوت می‌کنیم که به ما کمک کنند و برنامه‌های خودشان را به ما ارئه کنند تا ما در ‌‌نهایت ارزیابی درستی از فعالیت‌هایمان داشته باشیم.»

به گفته او؛ به زودی آیین نامه‌ای برای راه اندازی مراکز ترک اعتیاد به الکل تنظیم می‌شود و این آیین نامه هم بر اساس تجربیات اولین مرکز ترک اعتیاد خواهد بود. تیم تخصصی که در این مرکز فعالیت می‌کنند، پیش نویس این آیین نامه را آماده می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره بر این اعتقاد است که مراکز درمان سوء مصرف الکل بهتر است در مراکز درمان سوء مصرف دیگر مواد مخدر باشند چون در این صورت مراجعه به آن‌ها برای بیماران آسان‌تر است اما او در باره اینکه چرا این مرکز جداگانه راه اندازی شده است، می‌گوید: «راه اندازی این مرکز به صورت جداگانه چند دلیل داشته است، یکی اینکه تابو وجود چنین مراکزی در کشور از بین برود و جامعه ما بپذیرد که الکلی‌هایی را که سوء مصرف الکل دارند را باید به مراکز درمانی بفرستند. دوم اینکه برنامه آموزشی خوبی برای درمان این بیماران طراحی شود چون تاکنون برنامه آموزشی برای درمان این بیماران در کشور وجود نداشته بعد از اینکه این برنامه‌ها به کسانی که می‌خواهند متولی راه اندازی این مراکز شوند، آموزش داده شد، مراکز ترک اعتیاد مواد مخدر هم می‌توانند برای ترک الکی‌ها پیش قدم شوند.

او درباره سومین دلیل می‌گوید: «وقتی کاری شروع می‌شود، ابتدا به صورت پایلوت و آزمایشی است. در این مرحله قرار است که چالش‌های اجرایی کار مشخص شود و الگوی درستی برای شکل گیری این مراکز تعیین شود به این دلایل اولین مرکز به صورت مجزا از مراکز ترک اعتیاد مواد مخدر راه اندازی شد.»

به گفته دیلمی‌زاده هیچ ارزیابی دقیق یا منتشر شده‌ای در حوزه سوء مصرف الکل در کشور وجود ندارد و او به مسئولان بهزیستی قول داده است که پژوهش‌هایی در این مرکز در حوزه الکلی‌ها انجام شود تا اطلاعات لازم برای سیاست گذاری در این حوزه فراهم شود.

الکلی‌های ۴۰ سال به بالا ترک پایدارتری دارند


او در رابطه با سن اعتیاد به الکل توضیح می‌دهد که تحقیقاتی در این زمینه در کشور انجام نشده است اما به خاطر اینکه مدت زمانی طول می‌کشد تا فرد مشروب خوار الکلی شود معمولا سن آن‌ها بالاتر از ۳۰ یا ۳۵ سال است.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره می‌گوید: «آمارهای جهانی نشان دهنده ان است که الکلی‌هایی که بیش از ۴۰ سال سن دارند و به مراکز ترک الکل مراجعه می‌کنند معمولا در قطع استفاده از الکل پایدار‌تر هستند و بهبودی آن‌ها مانایی بیشتری دارد.»

او از اینکه الکلی‌ها به مراکز ترک اعتیاد به الکل مراجعه نکنند نگران است و می‌گوید مطمئن هستم که اگر مراکز ترک اعتیاد به مواد مخدر در این حوزه فعال شوند، بیماران راحت‌تر مراجعه می‌کنند: «حتی اگر در ابتدای کار بیماران جرات مراجعه به این مرکز را نداشته باشند نباید کار متوقف شود چون به مرور زمان ترس‌ها از بین می‌رود و وجود این مراکز در کشور جا می‌افتد و الکلی‌ها بدون ترس از فشارهای اجتماعی به این مراکز مراجعه می‌کنند.»

به اعتقاد او؛ حتی اگر این مراکز مشتری زیادی هم نداشته باشد باز هم کار بزرگی در کشور صورت گرفته است چون افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند و مشکلات زیادی برای خود و خانواده‌شان ایجاد کرده‌اند، امیدوار می‌شوند که راه نجاتی برای آن‌ها وجود دارد.

نیاز به مراکز ترک اعتیاد به الکل در کلان شهر‌ها


دیلمی‌زاده می‌گوید که در گام اول باید در کلان شهر‌ها مراکز ترک اعتیاد به الکل راه اندا زی شود: «آمار دقیقی از الکلی‌ها در کشور وجود ندارد اما به نظر من باید درگام اول در تهران، اصفهان، ‌تبریز و شیراز مرکز ترک اعتیاد به الکل داشته باشیم.»

۲۵۰ میلیون هزینه تجهیز مرکز درمان الکلی‌ها


او درباره هزینه راه اندازی این مرکز هم می‌گوید: «راه اندازی این مرکز بدون در نظر گرفتن قیمت ملک حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که قرار است بهزیستی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون به ما کمک کند.»

دیلمی‌زاده در پاسخ به این سئوال که آیا شما مطمئن هستید که کسی به مرکز مراجعه می‌کند، که می‌خواهید این میزان هزینه کنید، ‌می گوید: «مطمئن نیستیم ولی راه اندازی چنین مرکزی را نیاز کشور می‌دانیم و حدسمان این است که مراجعه کننده داشته باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha