مهم‌ترین مشكل معلولان جدای از بیمه مكمل بیمه پایه است به گونه ای كه بیش از یك میلیون نفر از معلولانی كه تحت پوشش هیچ سازمان و نهادی نیستند از داشتن بیمه پایه محروم هستند .

انتظارات معلولان از دولت یازدهم چیست ؟
سلامت نیوز : معلولان به عنوان یكی از بزرگ‌ترین اقلیت های جمعیتی، بالغ بر یك دهم جمعیت جهان را تشكیل می دهند كه دو سوم آنها در كشورهای در حال توسعه زندگی و با محرومیت های اجتماعی دست و پنجه نرم می كنند. قانون جامع حمایت از معلولان سال 1382 در مجلس به تصویب رسید كه اگر به درستی در جامعه عملیاتی شود می تواند زمینه خوبی برای حمایت از معلولان شود. سازمان بهزیستی كشور بیش از یك میلیون معلول را تحت پوشش دارد كه با احتساب خانواده های این افراد این سازمان 2 میلیون نفر را تحت پوشش دارد كه از این تعداد 450 هزار نفر تحت پوشش بیمه تكمیلی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ بیمه مكمل درمان یكی از نیازهای ضروری معلولان است كه باید برای اجرایی شدن آن قدم های سریع‌تری را برداشت، سرانه بیمه مكمل برای درمان معلولان سالانه 4 هزار تومان در نظر گرفته شده این در حالی است كه مهم‌ترین مشكل معلولان جدای از بیمه مكمل بیمه پایه است به گونه ای كه بیش از یك میلیون نفر از معلولانی كه تحت پوشش هیچ سازمان و نهادی نیستند از داشتن بیمه پایه محروم هستند در عین حال خبرها حاكی از آن است كه 500 هزار نفر از معلولان دارای بیمه مكمل درمان هستند اما علی همت محمود نژاد، مدیر عامل انجمن حمایت از معلولان این موضوع را كذب خوانده و می گوید: بیش از دو سال است كه بیمه مکمل درمان معلولان تمدید نشده است، این درحالی است که بسیاری از این افراد توانایی پرداخت هزینه های کمرشکن درمان را ندارند اما در عوض هزینه بیمه مکمل معلولان تحت عنوان صندوق درمان بر خلاف برنامه و بودجه دولت و مجلس در نزد مدیران بهزیستی نگهداری می شود.

میان ماه من تا ماه گردون

سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور نیز درباره بیمه تكمیلی معلولان به تهران امروز می گوید: بین بودجه تخصیصی و بیمه مورد نیاز مددجویان فاصله عمیقی وجود دارد. این روال ثابتی در تمامی دولت ها بوده و همیشه بودجه دولت از نیازهای معلولان، عقب مانده و پوشش 100 درصدی نداشته است. وی با تاكید بر این كه در خصوص بیمه معلولان باید كاری اساسی صورت بگیرد، می گوید: بحث بیمه معلولان فراتر از سازمان بهزیستی است و به بیمه ای سراسری در كل كشور مربوط می شود به گونه ای كه معلولانی كه تحت پوشش هیچ نهادی نیستند نیز شناسایی شده ، تحت پوشش قرار بگیرند و بیمه شوند.

به گفته معینی،«بودجه ای كه صرف سرانه سلامت در كشور می شود با هزینه‌های سرانه سلامت تفاوت دارد چرا در ایران بخش عمده ای از هزینه های سلامت را خود افراد پرداخت می كنند و این بدان معناست كه حق بیمه ای كه افراد پرداخت می كنند، پوشش دهنده هزینه هایشان نیست.»

بر اساس برنامه پنجم توسعه برای تمامی افراد جامعه باید بیمه پایه ای در نظر گرفته شود و هیچ فردی در جامعه نباید در این باره مشكلی داشته باشد بر این اساس افرادی كه نمی توانند سرانه بیمه ای خود را پرداخت كنند، باید از سوی سازمان‌های حمایتی مورد حمایت قرار گرفته و بیمه شوند متاسفانه این وضعیت باید در بودجه كل كشور دیده می شد كه تا به حال دیده نشده است.

معینی در مورد پیشنهادی كه برای رفع مشكل بیمه به دولت داده شده می‌گوید: عدم پوشش بیمه تكمیلی تنها مشكلی نیست كه معلولان با آن دست به گریبانند،‌چرا كه معلولانی كه بیمه تكمیلی هم دارند با مشكلات زیادی روبه‌رو هستند . توانبخشی، فیزیوتراپی و آب درمانی از مسایل اساسی برای معلولان است كه تحت خدمات بیمه ها نیستند . بیمه تكمیلی هم نیاز دائمی افراد به برخی خدمات دائمی را تحت پوشش قرار نمی دهند، به همین سبب اصلاحیه ای در قانون جامعه حقوق معلولان گنجانده شده تا هزینه های توانبخشی افراد معلول تحت بیمه قرار گیرد یا اگر بیمه ها به چنین اقدامی رضایت نمی دهند، دولت بیمه ویژه توانبخشی برای این افراد در نظر بگیرد.

معینی در مورد حمل و نقل معلولان نیز می گوید: پایانه حمل و نقل معلولان برای نخستین بار در كشور توسط شهرداری تهران افتتاح شد و با كمك شهرداری نیز خودروهای ون و اتوبوس ها مناسب سازی شده اند و به معلولان خدمات دهی می كنند اما این خدمات باید به كل كشور تسری پیدا كند.

مدیرعامل انجمن باور درباره پرداخت مابه التفاوت سوخت معلولان نیز تاكید می كند: معلولان همچنان در زمینه سوخت با مشكل روبه‌رو هستند، با توجه به آزادسازی بهای انرژی مثل بنزین، دولت در سیاست عدالت اجتماعی خود باید حق عادلانه افراد معلول را از محل یارانه های سوخت پرداخت كند. مسلما مصرف سوخت كسی كه در شهر كوچكی زندگی می كند كمتر از كلانشهری مثل تهران است. اما مشكلی كه در این زمینه وجود دارد این است كه متأسفانه از ابتدا با بحث سوخت به صورت پرداخت هزینه برخورد شد مثلا برای بنزین 700 تومانی 15 هزار تومان در ماه پرداخت می كنند كه حدود 21 لیتر می شود ، با یك حساب سرانگشتی متوجه می شوید كه در روز حدود 700 سی سی اضافه تر از افراد عادی به معلولان مابه التفاوت پرداخت كرده اند. اما با كمتر از یك لیتر در تهران كجا می توان رفت؟ اینگونه كمك ها نمی تواند مشكل افراد معلول را حل كند.

ماشین های مناسب سازی شده برای تبلیغات

وی در مورد تولید ماشین های مناسب سازی شده می گوید: این وظیفه سازمان بهزیستی بود كه به هیچ عنوان انجام نشد و ما فقط شاهد بحث های تبلیغاتی و پوچ بودیم. مسئولان گذشته با كارخانه پارس خودرو خبری را پخش كردند مبنی بر این كه این مناسب سازی انجام خواهد شد اما در حد تبلیغ از تلویزیون و رسانه باقی ماند. قرار بود دولت هزینه تجهیزات اضافی را در اختیار كارخانه قرار دهد تا بتوانند تغییراتی را در سیستم اتومبیل ها به وجود آورده و آن را در اختیار معلولان قرار دهند. پس از گذشت چندی كارخانه ها این مناسب سازی را انجام ندادند و ادعا می كردند كه دولت هزینه‌ای به آنها پرداخت نكرده است و بهزیستی هم عدم پرداخت هزینه را به علت شروع به كار نكردن خط تولید توسط كارخانه می دانست.

معینی در مورد كمك 20 هزار تومانی به دانش آموزان معلول نیز می گوید: حدود 8-9 سال پیش سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام كرد كه در بانك كشاورزی سرمایه گذاری كرده و بعد از سه سال با این سپرده‌گذاری می‌توان دانش آموزان استثنایی را تحت پوشش بیمه آتیه ساز قرار داد. ولی پس از سال‌های سال از این امر خبری نشد و مشخص نشد كه عاقبت آن سپرده‌گذاری چه شد. اگر چنین چیزی تحقق پیدا می كرد كمك هزینه و بیمه آتیه ساز دانش آموزان استثنایی ماهانه مبلغی بیش از 30 و حدود 40هزار تومان بود.

در واقع 20 هزار تومان كفاف هزینه های این دانش آموزان را نمی‌دهد. سازمان آموزش و پرورش استثنایی به جای پرداخت 20 هزار تومان می‌تواند هزینه های اضافه برسازمان و نیازهای عمده آنها را پوشش بدهد. می‌تواند سرویس های مناسب سازی شده برای رفت و آمد آنها كه یكی از مهم‌ترین معضلات این دانش آموزان است را تأمین كند. زیرا بعضی از مدارس هزینه سرویس سال گذشته را ندادند و احتمالا در سال جدید والدین باید آن را پرداخت كنند. به گفته معینی این سازمان می تواند وسایل كمك آموزشی دانش آموزان را تأمین كرده و وسایل كمك درسی را برایشان فراهم كند. نه این كه تازه در بهمن ماه درس هایشان به صورت ضبط شده به دستشان برسد. همین طور می تواند مدارس عادی را مناسب سازی كنند.

دولت یازدهم به معلولان توجه بیشتری كند

وی در مورد انتظارات این بخش از جامعه از دولت یازدهم می گوید: انتظار ما این است كه شاهد استقرار مدیریتی باشیم كه به جای تبلیغات، برنامه محور بوده و تفكر علمی در كار داشته باشند. مدت هاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی به شدت تخریب شده و روز به روز كوچك تر می شود. این سازمان دوباره احیا شده و توجه ویژه ای به آن شود. سازمان بهزیستی دردولت جدید نیز با رویكرد توانمند سازی معلولان پیش برود و اشتغال پایدار برای آنها ایجاد كند و در كنار این اقدام به موضوع بیمه پایه و تكمیلی معلولان نیز توجه ویژه ای شود.

معینی می گوید: در تمام این سال‌ها در خصوص اشتغال معلولان غفلت شده است. همچنین مناسب سازی تمام شهرها در دستور كار قرار داده شود. سال گذشته وزیر كشور از ایجاد ستاد مناسب سازی شهرها خودداری كرد. در درجه دوم در واریز یارانه، حق افراد معلول فاقد شغل كه جزو پرمشكل ترین افراد جامعه هستند داده شود. عادلانه تر از این چیست كه مستمری آنها را تامین كنیم تا زندگی و نیازهای اساسی آنها برآورده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha