سلامت نیوز : برابر آماری که اوایل امسال «محمدجواد محمودی» رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی اعلام کرد، سالمندی در ایران جمعیت بالای 60 سال تعریف و شامل 7 تا 14 درصد جمعیت کشور می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ به گفته وی اکنون جمعیت ایران نزدیک به 76 میلیون و پانصد هزار نفر است، به این ترتیب بین 5/5 تا 11 میلیون نفر از مردم کشور ما در سن سالمندی قرار دارند؛ افرادی که به دلیل سن بالا خطرهای زیادی آنها را تهید می‌کند. برای نمونه، به گفته «آرزو دهقانی» کارشناس آموزش اورژانس کشور۱۰ درصد مراجعات به بخش اورژانس و ۶ درصد بستری‌های فوری ناشی از سقوط، مربوط به سالمندان است. وی در گفت‌وگو با مهر خاطرنشان کرد بیش از یک سوم افراد ۶۵ ساله یا مسن‌تر هر ساله سقوط می‌کنند و در نیمی از این موارد، سقوط مکرر رخ داده است. بد تر اینکه در نیمی از موارد سقوط سالمندان همراه با آسیب‌های جدی مانند شکستگی لگن، سایر شکستگی‌ها، خونریزی داخل مغزی، آسیب به بافت نرم و صدمه سر است.

این را نیز باید در خاطر داشته باشیم که این سقوط‌ها به دلیل اینکه در سن بالا رخ می‌دهند همراه با معلولیت هستند و به گفته دهقانی عواملی مانند آرتریت، افسردگی، ایستادن در ارتفاع، اختلال شناختی، اختلال بینایی، نداشتن تعادل در راه رفتن و استفاده از بیش از دارو خطر سقوط را افزایش می‌دهد.

سالمندان بدون حمایت‌های قانونی
یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس بر این باور است که اکنون در کشور ما هیچ قانونی به طور محکم از سالمندان حمایت نمی‌کند در حالی که در برخی کشورهای دنیا با تصویب قانون از سالمندان به طور جامع حمایت می‌کنند. «ایرج عبدی» در گفت‌وگو با «حمایت» اعلام می‌کند که افزایش آمار سالمند آزاری، بالارفتن تعداد سالمندانی که به‌دور از خانواده زندگی می‌کنند و گسترش افسردگی میان آنان نشان می‌دهد که این افراد نسبت به گذشته بیشتر مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

نیاز به فرهنگسازی داریم
در این میان دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس علاوه بر اینکه کمبود حمایت‌های قانونی را عامل افزایش بروز حادثه برای سالمندان می‌داند، به «حمایت» می‌گوید: در گذشته هم قانون حمایت چندانی از سالمندان نمی‌‌کرد؛ اما اعضای خانواده این افراد را مورد مهر و تکریم قرار می‌داند؛ اما این روزها با تغییر سبک زندگی، در مواردی وضع برای سالمندان خیلی سخت می‌شود. «محمد اسماعیلی» می‌افزاید: درست است که برای این عزیزان نیاز به تصویب قوانین جامع و با ضمانت اجرایی محکم داریم؛ اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تغییر نگرش مردم و القای تکریم سالمندان نیاز به فرهنگسازی دارد و هر مشکلی را با راهکار قانونی نمی‌توان برطرف کرد. اکنون در کشور ما منشور حقوق سالمند وجود دارد و تدوین سند ملی سالمندان نیز در دست بررسی است؛ اما این موارد فقط مشکلات جسمی این افراد را کاهش می‌دهد و از مشکلات روحی آنان که در اثر بی‌مهری ایجاد می‌شود نمی‌تواند بکاهد.

بهزیستی باید پاسخگو باشد
امیرحســـــین قاضی‌زاده‌هاشمی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز می‌گوید: رفع مشکلات بهداشتی، اقتصادی و معیشتی سالمندان از اولویت‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که در این میان، اجرای طرح‌های حمایتی سالمندان می‌تواند بخشی از این مشکلات را برطرف کند.

به نظر من نهادهایی مانند سازمان بهزیستی باید در این جهت پیش قدم باشند. به گزارش خبرگزاری «ایکانا» وی اضافه می‌کند: متأسفانه اقدامات سازمان‌های مربوطه به‌ویژه سازمان بهزیستی در حمایت از این قشر جامعه مناسب به شمار نمی‌رود و افزایش آمار معلولیت و صدمه‌های مختلف به این افراد نیز ناشی از همین مورد است.

قاضی‌زاده هاشمی با اعلام اینکه داشتن سالمند سالم نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم و برنامه‌ریزی در این زمینه دارد، ادامه می‌دهد: دولت باید برای برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات در جهت تحقق اهداف حمایتی سالمندان تلاش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha