شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 81505
سلامت نیوز : محیط‌زیست از جمله بخش‌هایی است که جایگاه ویژه‌ای در اندیشه رییس‌جمهوری دارد. در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران، روحانی صراحتا از چالش‌های زیست‌محیطی به عنوان تهدیدهای نوین امنیت ملی یاد می‌کند و آن‌ها را همانند تهدیدات اقتصادی و نظامی ارزیابی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ با این وصف سه پیشنهاد زیر، خدمت رییس‌جمهوری محترم ارائه می‌شود:

1-‌با توجه به این‌که در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران فقدان پذیرش اجتماعی و ضعف آگاهی شهروندان از جمله موانع مواجه شدن با چالش‌های محیط‌زیستی است، پیشنهاد می‌شود که رییس‌جمهوری اسلامی ایران کلیدواژه‌های زیست‌محیطی را در گفتمان خود وارد کند. ورود محیط‌زیست به گفتمان روحانی از یکسو سبب می‌شود بخش‌های مختلف دولت به‌ویژه در استان‌ها و مناطق کشور به مقوله محیط‌زیست اهمیت جدی‌تری نشان دهند و از سوی دیگر باعث خواهد شد توجه افکار عمومی به اهمیت محیط‌زیست بیشتر جلب شود که این موضوع خود بسترساز ارتقای آگاهی‌های عمومی در این‌باره خواهد بود. لازم به ذکر است فقدان پذیرش اجتماعی و ضعف آگاهی شهروندان در تحقیقات مختلف به عنوان یک مانع جدی در مقابله با مشکلات زیست‌محیطی مورد تاکید قرار گرفته است.

2-‌با توجه به این‌که روحانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود صراحتا عنوان کردند که ایجاد رابطه نزدیک و روابط متقابل براساس احترام و منافع مشترک بین ایران و کشورهای خاورمیانه از اولویت‌های مهم سیاست خارجی دولت آینده خواهد بود، پیشنهاد می‌شود افزایش همکاری‌های منطقه‌ای حول‌محور محیط‌زیست را در زمره اولویت‌های دولت قرارگیرد. اخیرا در کشورهای خاورمیانه موضوع محیط‌زیست به عنوان یک چالش مهم مورد توجه قرار گرفته است. برای نمونه امیر قطر حمد بن خلیفه آل ثانی خواستار اقدامات اساسی جهت مقابله با تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی شده است.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیرکویت آمادگی کشور خود را برای حمایت از هرگونه تلاش درباره مقابله با تبعات تغییرات آب و هوایی اعلام کرده است و وزیر نفت و منابع معدنی عربستان سعودی نیز ضمن تاکید بر ضرورت انجام اقدام‌های سریع برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، خواستار افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این حوزه شده است. یک نمونه مهم درباره مشکلات محیط‌زیستی در خاورمیانه افزایش انتشار دی‌اکسید کربن در این منطقه است. انتشار دی‌اکسید کربن بین سال‌های 1990 تا 2007 در خاورمیانه سه برابر بیشتر از سایر نقاط دنیا بوده است و پیش‌بینی می‌شود میزان انتشار دی‌اکسید کربن در خاورمیانه از 1444‌میلیون تن در سال 2008 با دو برابر افزایش به رقم 2812‌میلیون تن در سال 2035 خواهد رسید که 50درصد این افزایش، متوجه دو کشور عربستان سعودی و ایران است.

3-پیشنهاد می‌شود رییس‌جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت نم برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی را در دستور کار قرار دهد. باید توجه شود که افزایش نقش جنبش عدم تعهد در حوزه تغییرات اقلیمی یکی از درخواست‌های دبیرکل سازمان ملل متحد از اعضای نم نیز است. روحانی می‌تواند رییس سازمان محیط‌زیست کشور را با حفظ سمت به ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب کند یا این‌که ضمن انتصاب یک چهره کارآمد و آشنا به مسائل زیست‌محیطی و دارای وجهه بین‌المللی به ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد، محیط‌زیست را محور افزایش فعالیت‌های مشترک کشورهای عضو نم قرار دهد. در مجموع باید عنوان کرد بحران‌های مرتبط با محیط‌زیست امروز آنچنان نگران‌کننده است که در خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت تدبیر و امید به‌درستی عنوان شده است «سرنوشت آینده ایرانیان در گرو چگونگی نگرش ما به محیط‌زیست و میزان احیای توازن زیست‌محیطی است.»
روزبه کردونی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha