یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 81559
سلامت نیوز : ‌ام‌اس دارد و هر ماه، یک‌میلیون و 112‌هزار تومان پول داروی «آوونکس» می‌دهد. می‌گوید: «این پولی که برای دارو می‌پردازم به کنار، من هر مرتبه باید کل روز برای گرفتن دارو معطل شوم.» بعد هم به صف طول و درازی که جلوی در داروخانه 13 آبان ایجاد شده و دیگر به خیابان هم رسیده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «بیمار‌ ام‌اس، نباید در آفتاب بایستد در حالی که من هر ماه، همین مشکل را دارم. کل روز باید در صف باشم که بتوانم داروهایم را تهیه کنم.» البته مشکل او، مشکل تمام این روزهای بیماران است. از زمانی هم به وجود آمد که ارز مرجع برای دارو حذف و قیمتش هم دو سه برابر شد. حالا ولی رییس سازمان غذا و دارو جدید در جلسه معارفه‌اش مدعی می‌شود که قیمت دارو را به قبل از افزایش‌هایش برمی‌گرداند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ دیروز، جلسه معارفه رسول دیناروند، رییس جدید سازمان غذا و دارو در دولت یازدهم بود که با حضور حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در ساختمان سازمان غذا و دارو برگزار شد. رسول دیناروند، استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در دوران وزارت کامران باقری‌لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان دولت اول احمدی‌نژاد هم مسئولیت معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت را برعهده داشت و در دولت دهم نیز رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. به این ترتیب دیناروند به جای عباس حاجی‌آخوندی، بر مسند ریاست این سازمان نشست. سازمانی که در چند ماه اخیر، مشکلات و مسائل زیادی داشت و همیشه بحث کمبود، نبود و گرانی دارو در آن وجود داشت.

با این حال، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو وعده می‌دهد که تا پایان سال آرامش را به حوزه دارو برگرداند و قیمتش را هم به دوران از قبل زیاد شدنش تغییر دهد. او گفت: وزارت بهداشت، وزارتخانه بزرگی است که کاستی‌های بزرگی هم دارد اما متاسفانه از نگاه اعتباری و منابع در سختی بوده است ولی مردم و مسئولان انتظار بیشتر از توان وزارتخانه دارند. با این حال، رییس‌جمهوری و دولت با تمام وجود می‌خواهند به وزیر بهداشت کمک کنند تا مشکلات برطرف شود. به گفته او، دسترسی به دارو باید برای مردم آسان باشد ولی در حوزه غذا وضعیت مناسب نیست. دیناروند، مدعی شد که هدف اول سلامت‌محوری است و نگاه اقتصادی در سازمان غذا و دارو وجود ندارد. از طرف دیگر هم قرار است با ریاست او در سازمان غذا و دارو، ثبات بر سازمان غذا و دارو حاکم شود و شفاف‌سازی در دستور کار قرار گیرد.

دیناروند در ادامه گفت: تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و روزانه به هیچ عنوان برای سازمان خوب نیست و هیچ‌کسی نمی‌تواند با سلیقه، اعمال مدیریت کند.دیناروند همین‌طور از تخصیص 2400‌میلیارد تومان اعتبار در سه ردیف برای حوزه دارو خبر داد و گفت: این مبالغ به ترتیب ۱۴۰۰‌میلیارد تومان، ۴۵۰‌میلیارد تومان است و یک مقدار اعتبار دیگر هم وجود دارد که خوشبختانه در پی مصوبات جدید دولت با حمایت شخص رییس‌جمهوری، معاون اول رییس‌جمهوری، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، ۷۰۰‌میلیارد تومان از این اعتبارات تامین و برای هزینه‌کرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌کنیم برای دریافت مابقی آن هم مشکلی نباشد. البته با وجود اعتباراتی که در گذشته تخصیص داده شد، مدیریت صحیحی بر بازار دارویی اعمال نشد ولی امیدواریم در مدیریت جدید مردم از این وضعیت سرگردانی برای تهیه دارو که آن هم بسیار ‌گران است نجات یابند.

از سوی دیگر او درباره پرداخت یارانه دارو به حساب بیمار که توسط طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت و درمان در دولت قبلی قرار بود انجام بگیرد، گفت: مسلما روش قبلی به هیچ عنوان در پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی پاسخگو نبود و ما سعی می‌کنیم با روش‌های جدید و حداقل تا ۱۰ روز آینده در حوزه بیماری‌های خاص مشکلات هزینه‌های دارویی این بیماران را برطرف کنیم. به عبارتی، پرداخت یارانه دارو به بیمار، امری شدنی نیست و ما تصمیم داریم همان سیاست‌های قبلی را دوباره سرلوحه کارهای خود قرار دهیم تا بیمار هیچ دغدغه‌ای برای تهیه دارو نداشته باشد.

او همچنین درباره چگونگی برطرف کردن شائبه‌های مافیای دارویی در کشور به‌خصوص در سازمان غذا و دارو گفت: این شائبه‌ها زمانی مطرح می‌شود که عملکرد شفاف و طبق قانون وجود نداشته باشد که چنین مشکلاتی به وجود می‌آید و متاسفانه هم وجود دارد، البته ما سعی می‌کنیم در مدیریت جدید تمام این شائبه‌ها را برچینیم. با این‌که تا لحظه‌های آخر دولت دهم، مشکلات دارویی همچنان وجود داشت و برطرف شدن آن تنها در لابه‌لای صحبت‌های مسئولان گفته می‌شد، ولی طریقت‌منفرد، در گفت‌وگویی با خانه ملت مدعی شده است که مشکلات دارو مصادف با تحریم‌های شدید بانکی بوده و البته با راه‌حل‌هایی که او پیدا کرده بود، مشکلات دارو هم حل شده است. او درباره مشکلات دارو گفت: با توجه به این‌که ارتباطات بانکی قطع شده بود عملا از ارز و ریالی که در اختیار داشتیم استفاده نکردیم اما خوشبختانه راه‌حل‌های آن را پیدا کردیم و توانستیم مشکلات را رفع کنیم. برنامه‌ریزی بسیاری برای فعال کردن مراکز بهداشت درمانی دولتی انجام دادیم که بدون ‌شک اگر ادامه یابد بسیاری از معضلات درمان سهولت می‌یابد. وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره مهم‌ترین اقدامی که در زمان فعالیت خود انجام داد، تصریح کرد: یک‌سری کارهایی که از گذشته انجام شده بود را ادامه دادم که مهم‌ترین آن احیای جایگاه طب عمومی در لباس پزشک خانواده و گسترش طب سنتی بود.

طریقت‌منفرد در توضیح فعالیت‌های خود بعد از پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: با توجه به این‌که بنده عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هستم بنابراین قصد دارم دوباره در این دانشگاه فعالیت داشته باشم. البته علاوه بر فعالیت در دانشگاه شهید بهشتی، می‌خواهم مسئولیت یکی از مراکز تحقیقاتی را هم برعهده بگیرم. زیرا مسئول فعلی به دلیل مشغله کاری فرصت پذیرش فعالیت این مرکز را نداشت پس قرار است این پست هم به من داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha