یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 81569
سلامت نیوز : پژوهشگران ایرانی موفق شده‌اند با استفاده از دستگاه منبع تغذیه تولید پلاسمای سرد، از عفونت زخم سوختگی متوسط پیشگیری كرده و محیطی پاك برای بهبود بافت آسیب دیده پوست ایجاد كنند. ناهید نیك‌پور، فارغ‌التحصیل رشته فیزیك در مقطع كارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات كه با همراهی تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر محمود قرآن‌نویس، رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما، طرح بهبود بافت آسیب‌دیده از سوختگی با کمک پلاسمای سرد را برای نخستین بار در خاورمیانه اجرا كرده است، می‌گوید: دستگاه منبع تغذیه تولید پلاسمای سرد، پلاسما را به زخم سوختگی می‌تاباند و اجازه رشد میكروب در محل آسیب دیده را نمی‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ این روش محیطی پاك را برای بافت زنده ایجاد می‌كند تا پوست مسیر ترمیمی خود را طی كند. پلاسما گازی یونیزه شده و حالت چهارم ماده است (جامد، مایع و گاز 3 حالت دیگر ماده است). این ماده حاوی یون‌های منفی، مثبت و رادیكال‌های آزاد است كه برای بدن بی خطر است و بهترین نابود كننده عفونت محسوب می‌شود. وی با بیان این كه این دستگاه به شكل كامل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بومی‌سازی شده است، می‌افزاید: در حالت عادی در پوست امكان رشد میكروب وجود ندارد اما پس از سوختگی با از بین رفتن درم و اپیدرم، مواد حساس به آلوده شدن در زیر پوست واكنش نشان می‌دهد و عفونت می‌كند. علاوه بر عفونت، بدن فرد مبتلا به سوختگی هم ضعیف شده و اجازه ترمیم بافت را نمی‌دهد.

در این مرحله، پلاسما می‌تواند با جلوگیری از عفونت پوست را ترمیم كند. پیش از این درمان سوختگی درجه دو با داروی شیمیایی انجام می‌شد كه كل بدن را درگیر و ضعیف می‌كرد. اما مزیت روش درمان با پلاسما این است كه این ماده از خارج بدن تابیده می‌شود و به سایر قسمت‌ها آسیب نمی‌رساند. این طرح در حال حاضر به صورت Animal method و روی نمونه آزمایشگاهی موش انجام شده است و نتایج پاتوبیولوژی و تکه‌برداری نشان از موفقیت عملکرد پلاسمای سرد در بهبود زخم‌های سوختگی دارد. بر اساس نتایج حاصل از تکه‌برداری مشخص شد نمونه‌ای که در معرض تابش پلاسما قرار داده شده، بهبود بیشتری نسبت به نمونه‌ای که در معرض تابش نبوده از خود نشان می‌دهد.

پیشگیری از عفونت زخم سوختگی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده از سوختگی‌های سطحی متوسط یكی از دغدغه‌های كسانی است كه دچار این نوع سوختگی می‌شوند و حتی برخی از آنان برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده بارها جراحی شده و ساعت‌ها بیهوشی را تجربه كرده‌اند. سوختگی را بر اساس عوامل ایجادکننده مانند سوختگی حرارتی، سوختگی شیمیایی و سوختگی الکتریکی یا بر اساس شدت آسیب به 3 دسته سطحی، متوسط و عمیق تقسیم‌بندی می‌کنند.

سوختگی سطحی محدود به اپیدرم است (لایه بیرونی و سطحی پوست است که همراه با درم، پوست بدن را تشکیل می‌دهد) فقط موجب قرمزی، تورم و حساسیت پوست می‌شود و به شكل طبیعی بدون باقی گذاشتن اثری از خود بهبود می‌یابد. این سوختگی نیاز چندانی به مراقبت پزشكی ندارد. سوختگی متوسط محدود به درم(از اپیدرم ضخیم‌تر است و عروق خونی، اعصاب، غدد عرق، فولیكول مو و غدد سباسه یا چربی پوست در این ناحیه واقع شده است) و اپیدرم است. این نوع سوختگی با ایجاد تاول مشخص می‌شود و در صورت درمان نامناسب ممکن است محل زخم عفونت كند. در سوختگی عمیق آسیب به عضلات و حتی استخوان‌ها گسترش می‌یابد. محل سوختگی به رنگ خاكستری درمی‌آید و با وجود وسعت سوختگی، دردی ندارد چون اعصاب مربوط به درد هم در محل سوختگی از بین می‌روند. این سوختگی نیاز به بستری در بیمارستان و گاهی پیوند پوست دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha