سلامت نیوز : معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خبر داد: تفاهمنامه ستاد با سازمان پزشکی قانونی کشور برای ریشه‌یابی علت مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر نهایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ؛‌ بابک دین‌پرست در جلسه شورای هماهنگی سیستان و بلوچستان که در استانداری استان برگزار شد از نهایی‌شدن تفاهمنامه ستاد با سازمان پزشکی قانونی کشور طی دو روز اخیر خبر داد و اظهار داشت: این تفاهمنامه در مورد ریشه‌یابی علل مرگ و میر ناشی از اعتیاد است، چراکه دومین عامل مرگ و میر غیرطبیعی در کشور پس از سوانح رانندگی، مصرف مواد مخدر است.

وی افزود: اگر چه در سال ۹۱ به نسبت سال ۹۰ میزان مرگ و میر ۱۵ درصد کاهش یافته است ولی در سال گذشته ۳۵۰۰ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر کشته شده‌اند، یعنی روزی ۱۰ نفر. لذا با پزشکی قانونی تفاهمنامه‌ای را مصوب کرده‌ایم تا از این به بعد مشخص شود علت فوت این افراد در کوچه‌ها و خیابان‌ها چه بوده است.

معاون کاهش تقاضای ستاد در ادامه زمان اجرای سند جامع پیشگیری را ۵ سال عنوان کرد و گفت: برای این سند ۵ سال برنامه‌ریزی شده است ولی با وجود نقاط ضعف در آن کمیته فرهنگی ستاد، بازنگری مجدد آن را مصوب کرد.

دین‌پرست در توضیح اهداف سند جامع پیشگیری اعتیاد گفت: یکی از اهداف سند کاهش بار اعتیاد بر کشور بوده و هدف دوم آن نیز قرار گرفتن ۴۰ درصد از جمعیت کل کشور در برنامه‌های پیشگیری استاندارد است.

وی با سخت عنوان کردن مبارزه با مواد مخدر در کشور، به تلاش دشمن برای نفوذ مواد مخدر به داخل کشور اشاره کرد و تصریح داشت: با توجه به اینکه در ابتدا دو هدف اصلی آمریکا از حضور در افغانستان مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تولید مواد مخدر عنوان شد اکنون می‌بینیم که دشمن آشکارا و بدون ترس می‌گوید هدفی برای مبارزه با مواد مخدر نداریم.

وی از اجرای طرح پایش و ارزیابی میزان اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی پیشگیری این ستاد خبر داد و افزود: متاسفانه پس از ۲۴ سال ما تازه سال گذشته توانستیم موضوعی را در کتب درسی به مواد مخدر و زیان‌های آن اختصاص دهیم.

این مقام مسئول در ستاد در ادامه یکی از ارکان این سند را در مکانیزم تامین اعتبار آن دانست و گفت: ۲۰ درصد اعتبارات مورد نیاز را ستاد مبارزه با مواد مخدر و ۸۰ درصد دیگر را دستگاه‌ها باید بپردازند، استانداری‌ها نیز باید ۱۰ درصد از اعتبارات فرهنگی خود را به این سند اختصاص دهند.

دین‌پرست در خصوص تفاهمنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت آموزش و پرورش نیز افزود: تفاهمنامه مصون‌سازی دانش‌آموزان در معرض اعتیاد که در آن وزارت آموزش و پرورش پذیرفت تا دانش‌آموزان در معرض خطر که پدر و مادری معتاد، زندانی و یا مطلقه دارند را معرفی کنند.

وی تفاهمنامه بعدی را اخراج نشدن دانش‌آموزان معتاد از مدارس عنوان کرد و تصریح داشت: قرار شده تا اطلاعات دانش‌آموزان معتاد نیز به ستاد ارائه شود.

دین‌پرست در بخش دیگری از سخنانش از ابلاغ سند جامع درمان معتادان بهبودیافته به عنوان دومین سند ستاد مبارزه با مواد مخدر تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد.

معاون کاهش تقاضای ستاد از اجرایی شدن تفاهمنامه سند مبارزه با مواد مخدر با سازمان نهضت سوادآموزی تا چند روز آتی خبر داد و گفت: با این سازمان برای برگزاری کلاس‌های سوادآموزی در مراکز اقامتی میان مدت و بلند مدت اعتیاد تفاهمنامه امضا کرده‌ایم.

وی ارتقا سطح آگاهی‌های جامعه هدف این گروه‌ها را علت اصلی این تفاهمنامه عنوان کرد.

دین‌پرست در ادامه از اختصاص ۲۲۵ میلیارد ریال برای بیمه پایه و بستری این نوع معتادان در حوزه درمان معتادان بهبود یافته در کشور طی سال جاری خبر داد.

هم اکنون ۱۳۹ بیمار در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان استان (تل سیاه) در حال گذراندن دوره درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha