سلامت نیوز: عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران، با انتقاد از پایین بودن ظرفیت نقد پذیری دولت های نهم و دهم با بیان اینکه:« حوزه دارو از حوزه هایی است كه بعلت حساسیت آن در معرض نقد جریان های اجتماعی حامی بیماران قرار می گیرد.» بر افزایش ظرفیت ها در تحمل انتقادات و ضرورت ساز و کار منطقی سازمان غذا و دارو برای تعامل با سازمان ها و انجمن های حامی بیماران تاکید کرد.

احمد قویدل، مدیر عامل سابق و عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران، در یادداشتی اختصاصی برای سلامت نیوز نوشت: انتصاب دكتر دیناروند در سمت ریاست سازمان غذا و دارو و به دنبال آن اظهارات صریح ایشان در نقد سیاست هایی كه طی دوسال گذشته رنج فراوانی را به مردم و به خصوص بیماران دیر درمان تحمیل نمود، خبر از دمیده شدن هوای تازه ای به این تشكیلات می دهد. حال این امیدها كی به بار خواهد نشست؟ و آرامش  و امنیت خاطر كی به حوزه دارو باز خواهد گشت ؟ سوالاتی هستند كه پاسخ دقیق به آنها دشوار است. شاید بتوان به ضرب المثل  ایرانی  و قدیمی دل بست كه گفته است :  " خرابی  چون ز حد بگذرد ، آباد می گردد" انصافا مسئولین قبلی بیش از این نمی توانستند همه چیز را در این حوزه خراب كنند.
متاسفانه حتی ارزش هایی كه سالها برای شكل یافتن آنها زحمت كشیده شده بود آنچنان بی ارزش شده بود كه عملا مسئولین حوزه دارو از كمبود های فاجعه آفرین دارویی ناراحت هم نمی شدند. به هرحال دكتر دیناروند  به درستی به قول یكی از خبرگزاری ها در گام اول پنبه پرداخت یارانه های نقدی دارو را زد. اتفاقی نیست كه برنامه وزیر بهداشت جدید با كلامی از قرآن كریم آغاز می شود كه انسان جانشین خدا و خلیفه زمین نامیده و وعده خدمات درخور و شان این آفریده خدا را به مردم داده اند.

بی تردید دكتر دیناروند با توجه به سوابق قبلی فعالیتشان در این حوزه  هم  توانایی و هم اطلاعات لازم را برای ساماندهی این بخش آسیب خورده را دارد و هم انگیزه  لازم را برای احیاء ارزش های بیمار محور در سازمان عذا و دارو را دارند. امیدوارم با توجه به اینكه تعامل با سازمان های مردم نهاد یكی از مفاد برنامه ای وزیر بهداشت است ، دكتر دیناروند نیز در مسیر اصلاح امور از نیروی سازمان های مردم نهاد حوزه های سلامت نیز بهره مند گردند. از مبارزه با تحریم های ناجوانمردانه و غیر انسانی آمریكا و اتحادیه اروپا گرفته تا تغییرالگوی مصرف غلط دارو سازمان های مردم نهاد یك  بازوی توانمند بریا دولت می توانند باشند.

در سالهای گذشته از این فرصت های ارزشمند برای بهبود شرایط استفاده نشده است. متاسفانه ظرفیت نقد پذیری در دوات های نهم و دهم به شدت پائین بود. اگرچه رئیس دولت همواره آمار نقد های مطرح شده در روزنامه ها و دیگر رسانه ها را انعكاسی از ظرفیت نقدپذیری دولت معرفی می كردند، اما نقد پذیری تا امكان انعكاس نقد دو موضوع جداگانه هستند. حوزه دارو از حوزه هایی است كه بعلت حساسیت آن و نیاز بالفعل و بلافصل بیماران به دارو در معرض نقد جریان های اجتماعی حامی بیماران قرار می گیرد، لذا افزایش ظرفیت ها در تحمل انتقادات و به وجود آوردن ساز و كار منطقی برای تعامل با سازمان ها و انجمن های حامی بیماران می تواند راهگشای اقدامات اصولی تر شود.

این انتصاب با توجه به سیاست های مدیریتی كه از دكتر دیناروند می شناسیم، انتخاب خوبی از طرف وزیری است كه وعده كرده است این خراب های بی حد را در كوتاه مدت اصلاح نماید انتصاب شایسته ای است.


                                                        
                                                                    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha