سلامت نیوز : وزیر بهداشت از سرکوب بخش خصوصی درمان به بهانه رقابت با آن در سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: اگر یارانه‌ها به بخش سلامت بیاید بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود، می‌توانیم خدمات پزشکی صادر کنیم، دفترچه‌های بیمه بی‌خاصیت شده، ۱۵ هزار پزشک نیز به مشاغل دیگر رفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» به بیان اولویت‌های کاری خود در دولت یازدهم، پرداخت.

او ابتدا در یک گفت و گوی خودمانی گفت: دوستی و رفاقت من با روحانی رئیس‌جمهوری باعث شد تا به اینجا( وزارت بهداشت) بیایم و از ابتدا متأسفانه می‌دانستم رئیس‌جمهور من را انتخاب می‌کند به همین دلیل در هیچ یک از کارگروهها شرکت نکردم و بعد از انتخاب آقای روحانی به او نزدیک نشدم اما در آخر انتخاب شدم.

در هیچ‌یک از جریانات سیاسی نبوده‌ام

وی ادامه داد: من پزشک هستم و نمی‌توانم فردی سیاسی به معنای مصطلح باشم اما همه مردم ایران به نوعی سیاسی هستند من هم تحلیل سیاسی خودم را دارم اما بنده در هیچ یک از جریانات بعد از انقلاب نبوده‌ام و فرد جناحی نیستم.

هاشمی در پاسخ به این سؤال که آیا کسی تاکنون برای شما نسخه پیچیده گفت: تقدیر الهی است که همه تسلیم آن هستیم و شاید در آینده هم نسخه‌ ما را بپیچنند. در روزهای نسبتاً سخت مجلس دچار کمر‌درد و ناراحتی شدم چرا که قبلاً اختیارم دست خود و وقت کار و استراحتم را خودم تنظیم می کردم و این جور جاها مثل مجلس را تجربه نکرده بودم.

روحانی اجازه داد پنجشنبه‌ها طبابت کنم

وی در پاسخ به این پرسش که بعد از وزارت هم طبابت می کنید گفت: رئیس‌جمهوری اجازه داده روزهای پنجشنبه و جمعه که وقت خودم و خانواده ام است. به کار حرفه‌ای و پزشکی خود بپردازم تا از کارهای علمی و طبابت فاصله نگیرم.

وزیر بهداشت در مورد وضعیت خانواده خود با اینکه فرزندانش نیز پزشک شده اند گفت: فرزندانم داوطلبانه پزشک شدند شاید من خیلی موافق پزشک شدنشان نبودم چون برای زنان، پزشکی سخت‌تر از مردان است چون مسئولیت خانه هم به دوش آنهاست و کار طبابت در کنار مسئولیت خانه خیلی سنگین است البته همسرم جزو اسثناهاست و به خوبی از پس هر دو کار برآمده است.

وی با بیان اینکه 10 روز است سکان وزارت بهداشت را در دست گرفته گفت: وزارت بهداشت وزارتی پرمسئولیت است با 400 هزار پرسنل، 60 دانشگاه علوم پزشکی و 18 هزار خانه روستایی و مراکز بهداشتی است با توجه به جهات مختلف و تخصصهای متنوعی که وجود دارد قطعاً هنوز اطلاعات من کامل نیست اما متناسب با زمان موجود با کلیات مسائل آشنا شده‌ام و البته از قبل هم با مسائل مرتبط با وزارت بهداشت آشنایی دارم.

ساختار ضعیف وزارتخانه؛مهمترین چالش

وی ادامه داد: ساختار وزارت بهداشت مهمترین چالش در وزارت بهداشت است هر وزیری که آمده علی‌رغم اینکه دوست داشته تحول ایجاد کند مانند استقلال دانشگاه‌ها و اقتصادی‌ دیدن نظام سلامت اما در تعریف آن به دلیل فشار روزمره ناکام مانده است.

سیستم سلامت ناکارآمد است

هاشمی گفت: سیستم سلامت ناکارآمد است و نتوانسته‌ایم نظام سلامت درستی را مستقر کنیم. نبود نظام سلامت مقتدر که مردم احساس کنند سلامتشان تأمین شده و برا ساس نیاز به منابع دسترسی داشته باشند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مهمترین دغدغه مسئولان نظام سلامت تحقق عدالت در سلامت است که در بحث بیمه‌ها تعریف می‌شود مردم نیاز به پوشش حمایتی و جامع دارند و از سوی دیگر آموزش، خوداتکایی و عدم وابستگی از موضوعات دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

برنامه 100روزه وزیر بهداشت

وزیر بهداشت در برنامه صد روزه خود در مورد مهمترین اولویت وزارتخانه گفت: مهمترین چالش انتخاب همکاران جدید است دقت زیادی می‌خواهد چرا که هر نوع اشتباهی چهار سال، دستگاه را معطل می‌کند افراد خدومی آمده‌اند که همه سرمایه خود را گذاشته‌اند و خدمت کرده‌اند اما اینکه چه کسی جایگزین شود دغدغه همه وزرا است. اول باید به ضرورت تغییر برسیم و بعد اگر به این ضرورت رسیدیم انتخاب فردی که قویتر باشد و چه ویژگی هایی داشته باشد دقت زیادی می خواهد که در همین 100 روز باید تکلیف آن مشخص شود.

زنده کردن شورای عالی سلامت؛به زودی

وی گفت: مهمترین مشکلی که مردم با آن مواجه‌اند، دارو است در یکی دو هفته گذشته تصمیمات خوبی گرفته شد که در کنار آن اجرای برنامه پزشک خانواده، تأمین منابع دانشگاه‌ها و بیمارستانها که با کسری مواجه‌اند از دیگر اولویتهای وزارتخانه است همچنین شورای عالی سلامت مغفول مانده و یک سال است تشکیل نشده، بیمه‌ها بدهی بیمارستان‌ها را نداده‌اند و آنها را با چالش پرسنل در خدمت‌رسانی مواجه کرده است.

تقویت بیمه ها برای حل مشکلات دارو

وزیر بهداشت برای کمبود دارو راه‌حلی پیشنهاد داد که تقویت بیمه‌هاست و گفت: یک بخش از دارو در کشور تولید می‌شود و در اختیار شرکت‌های پخش است اما این شرکت‌ها قادر به دادن این داروها به داروخانه و بیمارستان نیستند و به دلیل بدهی معوقه بیمارستانها و مراکز پخش، این دارو به موقع وارد چرخه نمی‌شوند.

هاشمی گفت: از سوی دیگر مشکل کمبود دارو هم داریم این کمبود به دلیل نبود دارو نیست بلکه 1900 میلیارد تومان بیمه‌ها به بیمارستان‌ها بدهکارند که اگر پرداخت شود بخشی از مشکل حل خواهد شد.

وی افزود: تحریم‌ها نیز بر روی واردات دارو اثر گذاشته و تغییر مدیریت‌ها در وزارت بهداشت نیز به همراه تغییر نرخ ارز و بخشنامه‌های متعددی که مانع شد به موقع ماده اولیه وارد شود از موضوعات دیگری است که بر وضعیت دارو اثر گذاشته است.

هاشمی گفت: جلسه‌ای را با حضور وزرای اقتصادی و معاون اول رئیس‌جمهوری برای حل مشکلات دارو برگزار کردیم که مشخص شد به 2 هزار و 700 میلیون اعتبار نیاز است و تاکنون 800 میلیون دلار آن در دولت دهم محقق شده است.

مهلت 3 ماهه بانک‌های عامل به شرکتهای پخش دارو

وی ادامه داد: 135 درصد نقدی رقمی که شرکت‌های وارد‌کننده نزد بانک‌های عامل سپرده می‌گذارند قرار شده حذف شود. در این میان بانک‌ ملت پیش قدم شده تا سه ماه به این شرکت‌ها تنفس بدهد.

وزیر بهداشت گفت:به همین دلیل 2 میلیارد دلار اعتبار در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد و شرکت‌های پخش 3 ماه فرصت دارند دارو به کشور وارد کنند. بنابراین مشکل ارز که حل شده و شرکت‌هایی که نقدینگی نداشتند سه ماه فرصت خواهند داشت و به این ترتیب چرخ دارو به جریان می افتد.

تسهیلات ویژه برای دارو از پرداخت بدهی تا ترخیص از گمرک

وی افزود: همچنین قرار شد بخش عمده‌ای از بدهی را با کمک وزارت تعاون وارد چرخه بیمارستان‌ها کنیم و در مورد بارگیری دارو از بنادر نیز دستور داده شد. ترخیص دارو در اولویت قرار گیرد و دارو و تجهیزات خارج از نوبت حمل شود.

وزیر بهداشت گفت: تمام اقلام دارویی در گمرک با حداقل وثیقه از جمله با دادن چک ترخیص خواهد شد تا به راحتی در بازار تأمین شود و آرامش به بازار برگردد.

هاشمی گفت: بیمه‌ها حاضر نشدند افزایش قیمت دارو را قبول کنند. به طور مثال بیمه تأمین اجتماعی 35 میلیون دفترچه دست مردم داد اما قبول نکرده که هزینه‌ها را تأمین کند و این، به مردم فشار وارد کرده است.

بازگشت قیمت دارو به سال 91

وی افزود: اعتبار قابل توجهی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفته تا با بیمه‌ها به اتفاق نظر برسیم و قیمت دارو به سال 91 برگردد. مابه‌التفاوت قیمت را ما پرداخت کنیم و بیمه‌ها با پوشش قبلی آن را حمایت کنند.این برنامه تا زمانی که مجلس و دولت از ما حمایت کند ادامه می‌یابد.

شرط ارزان شدن قیمت دارو از زبان وزیر بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به کسری اعتباری این وزارتخانه گفت: فقط دو سوم بودجه شدنی است و با کسری اعتباری بالایی مواجه‌ایم که اگر یک میلیون و 800 میلیارد تومان به وزارتخانه اختصاص یابد شاهد ارزان شدن قیمت دارو خواهیم بود.

هاشمی در مورد یارانه دارو نیز گفت: یارانه دادن شکل مناسبی نداشت و نمی‌توانست دست بیماران صعب‌العلاج برسد و فقط به دست تعداد محدودی می‌رسید و بنابراین باید بخشی از یارانه را به بیمه‌ها داد تا با روند قبلی پرداخت کنند البته روش‌های دیگری هم است که بعداً اعلام می‌شود.

وزیر بهداشت در مورد توزیع داروی بی‌کیفیت در کشور گفت: هنوز نمی‌توانم این موضوع را تأیید کنم و باید آن را بررسی کرد چون موارد متعددی در رسانه‌ها وجود دارد مانند آلوده بودن سرنگ‌ها که از سوی یک دستگاه دولتی هم اعلام شد اما مدیر کل تجهیزات وزارتخانه آن را رد کرد و گفت اگر نمونه ای هست ارائه کنند.

فضاسازی رسانه‌ها برای نشان دادن داروی بی‌کیفیت

هاشمی گفت: بخشی از این اخبار فضاسازی است و بخشی ممکن است واقعیت داشته باشد در دارو حرف و حدیث زیادی وجود دارد. ممکن است دارویی مناسب باشد اما یک شرکت به دلیل اینکه می‌خواهد محصولش را وارد بازار کند و رقیبش را حذف کند از طریق رسانه‌ها صحنه‌‌سازی کند.

وی تصریح کرد: در مورد داروهای بیهوشی نیز مباحثی مطرح شد که در این فرصت، امکان بررسی وجود نداشته است اما باید به همه موارد توجه کرد و همه را به صحنه‌سازی تعبیر نکرد.

وزیر بهداشت در مورد وضعیت تولید دارو در کشور گفت: 95 درصد اقلام دارویی در کشور تولید می‌شود اما 5 درصد باقیمانده شامل مواد اولیه حدود 7 هزار قلم داروست که  برای تولیدات داخلی مورد نیاز است. در تولید مواد اولیه راه نسبتاً طولانی باقیمانده است.

پزشکان در دولت دهم از داروهای تولید داخل استقبال نکردند

هاشمی گفت: اگر دوران بحران را پشت سر بگذاریم. کمبودها و گرانی را برطرف کنیم مأموریت اصلی ما کاهش وابستگی خواهد بود. در دولت قبلی داروهای زیادی تولید شد اما از سوی جامعه پزشکی استقبال نشد.

وی گفت: شاید دلیل آن عدم رابطه قوی بود که بین سازمان نظام پزشکی، دولت و انجمن‌ها برقرار نشد. ارتباط خوبی برقرار نشده بود.انجمن‌های علمی فعال نبوده‌‌اند اما از این پس باید احساس کنند که کنار هم هستیم. متأسفانه ارتباط با بخش خصوصی هم تاکنون حسنه نبوده است.

اجرای توریسم درمانی از عهده وزارت بهداشت خارج است

وی در مورد توریسم‌درمانی گفت: بخشی از اجرای این برنامه به عهده وزارت بهداشت است که نیاز به مهارت، دانش و بیمارستان مناسب دارد که در بخش خصوصی و شبه‌دولتی فراهم است اما مشکل موجود زیر‌ساخت‌ها است.

هاشمی گفت: این یک بسته است که از ویزا، هواپیما، اقامت، استقرار و دریافت پول همه با هم باید مدیریت شود که در ایران خیلی ضعیف است. در وهله اول باید بخش خصوصی پیش‌قدم شود و وزارتخانه‌های ارشاد، امور خارجه و سازمان گردشگری تسهیلات را روان کنند و اتاق بازرگانی پیش قدم شود و کمک کند.

درخواست وزیر برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور

وی از پزشکان و پیراپزشکان درخواست کرد تا در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند.تا برای کشور ارز‌آوری داشته باشد و از این طریق در کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری شود.

وزیر بهداشت گفت: امکانات قابل عرضه خوبی داریم. سرمایه‌گذاری در خارج می‌تواند کاملاً اقتصادی باشد و از سویی توانمندی را در سطح بین‌المللی نشان دهیم و کارکردهای غیربشر‌دوستانه و غیرپزشکی هم می‌تواند داشته باشد.

به اسم رقابت با بخش خصوصی مقابله کردیم

هاشمی گفت: بخشی از توانمندی در کشور استفاده نمی‌شود. به اسم رقابت با بخش خصوصی مقابله کرده‌ایم این توانمندی در کارهای دیگر پزشکی رفته و تأسف می‌خورم که می‌توانست در عرصه پزشکی به کار گرفته شود.

وی در مورد هزینه‌های درمانی نیز گفت: این هزینه‌ها بسیار کمر‌شکن است و باعث فقر خانواده‌ها شده است. باید قبول کرد هزینه از جیب مردم تا چند سال پیش 53 درصد بود اما اکنون بیش از 65 درصد رسیده است اما طبق قانون برنامه پنجم باید به 30 درصد می‌رسید.

وزیر بهداشت گفت: آنچه کمک می‌کند این است که کل نظام و دولت، سلامت را مسئله اصلی بدانند و در کنار امنیت به آن بها دهند. سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در برخی کشورها 500 دلار است اما در ایران کمتر از 5 دلار است.

وی گفت: اگر 5 هزار میلیارد تومانی که از محل هدفمندی یارانه‌ها سال گذشته قرار بود به وزارت بهداشت داده شود و محقق می‌شد، در اختیار وزارتخانه قرار گیرد به این هدف(کاهش سهم مردم از هزینه های سلامت) نزدیک می‌شویم.

وی با بیان اینکه اگر بیمه‌ها تجمیع شوند مشکل بی‌عدالتی موجود برطرف می‌شود گفت: قانون کافی وجود دارد اما در اجرای قانون سلیقه‌ ای عمل می‌شود و این مشکلات باقی می‌ماند.

بیمه‌هایی که نباید باشند

وزیر بهداشت افزود: برخی دستگاه‌ها بیمه خاصی تعریف کرده‌‌اند. این بیمه ها یا نباید باشند یا برای همه باشند. این یعنی بی‌عدالتی. شاید اجرای بیمه تکمیلی برای همه میسر نباشد اما اکنون دفترچه‌های بیمه ارزش چندانی ندارند. باید بیمه‌های پایه به صورت فراگیر تعریف شود و ارزشش حداقل 4 برابر بیمه فعلی شود.

وزیر بهداشت با تأکید بر تغییر و افزایش تعرفه‌های درمانی گفت: این افزایش به معنای افزودن هزینه‌های از جیب مردم نیست بلکه بیمه‌ها باید پاسخگوی آن باشند نه مثل گران شدن دارو که بیمه کاری نکرد. بیمه در دنیا یک صنعت است اما در کشور ما یک صندوق است که عملکرد بسیار ضعیفی دارد.

هاشمی گفت: این دریافت غیرمتعارف از سوی پزشکان بخشی به دلیل بی‌توجهی به صنف است. به جای مشارکت با سازمان نظام پزشکی با آن مقابله کردیم و تعرفه را تغییر ندادیم و اگر سازمان نظام پزشکی را برای بخش خصوصی اختیار‌دار می‌کردیم جوابگوی این تخلفات می‌بود.

شرط حمایت وزارت بهداشت از سازمان نظام پزشکی

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرط حمایت وزارت بهداشت از سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها رفع این شری است که وجود دارد این سازمان‌ها باید پاسخگوی دریافت‌های غیرمتعارف در بخش خصوصی باشند.

 

15 هزار پزشک عمومی وارد مشاغل دیگر شده‌اند

وی با بیان اینکه ویزیت پزشکان نیز باید اصلاح شود گفت: 15 هزار نفر از پزشکان عمومی به دلیل نبود فرصت‌های شغلی از یک عمر تحصیل خود چشم پوشیده‌اند و به کارهی دیگر رو آورده‌اند،‌بسیاری از پزشکان عمومی در مناطق محروم و در برنامه پزشک خانواده کمتر از یک میلیون تومان می‌گیرند که البته گاهی تا 15 ماه همین حقوق را هم با تأخیر دریافت کرده اند و حقوق نگرفته‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پزشکان عمومی بیشترین دغدغه ما هستند گفت: این پزشکان فقط با ویزیت امرار معاش می‌کنند که اگر ویزیت اصلاح نشود ممکن است به سمت تجویز MRI و آزمایش‌های غیرضروری بروند این واقعیتی است که باید گفته شود تا برطرف شود.

پول هدفمندی باید به سلامت می‌رسید

هاشمی در مورد اینکه آیا ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی مطلوب است گفت: اگر در برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها به جای پول به مردم، این اعتبار در سلامت صرف می‌شد نه تورم موجود را داشتیم نه بی‌پناهی را در سلامت شاهد بودیم. بنابراین اگر مرحله دوم این برنامه اجرا شود بهتر است به نقدینگی تبدیل نشود و در رفاه اجتماعی بیاید که مهمترین بخش رفاه اجتماعی هم سلامت مردم است.

وی گفت: اگر مردم و به خصوص دهکهای بالا مطمئن باشند پول یارانه‌هایشان گم نمی‌شود آمادگی دارند که این 45 هزار تومان ماهانه را به بیماران صعب‌العلاج و بیمارستان‌های نیازمند بدهند.

وزیر بهداشت با تأکید بر افزایش بهره‌وری و مدیریت گفت: برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مدل جدیدی برنامه‌ریزی می‌شود که در این مورد با وزارت علوم هماهنگ خواهیم بود.

هاشمی در مورد وضعیت نیروی انسانی وزارت بهداشت گفت: در آموزش و پژوهش از نظر کمی و در سطح رشته‌ها و تعداد دانشگاه‌ها وضعیت خوبی داریم و از برنامه جلو هستیم اما در تبدیل علوم به فناوری، کارآفرینی و کاربردی شدن تحقیقات مقداری ناکارآمدیم.

تغییرات در راه طرح اجباری خدمت پزشکان

وی تصریح کرد: مشکل موجود در توزیع نیرو در مناطق محروم است طرح اجباری اعزام نیروهای انسانی مشکلات زیادی ایجاد کرد. باید پرسید این برنامه تا چه زمانی باید ادامه یابد چرا که مردم، پزشکان و نمایندگان شهرها از این طرح راضی نیستند.

وزیر بهداشت گفت: قرار شده دانشگاه‌های مناطق محروم خارج از ظرفیت نیرو تربیت کنند و از افراد بومی همان مناطق با نمرات کمتری ورودی پذیرش کنند. این تجربه در خارج از کشور جواب داده و اگر اجرا شود در 10 سال آینده به شرایط مطلوب نیروی انسانی خواهیم رسید. البته در مورد تخصص و فوق تخصص می توانیم 4 تا 5 ساله متخصصان مورد نیاز مناطق محروم را تأمین کنیم

برخی به پزشک خانواده اعتقادی نداشتند

 

هاشمی در مورد برنامه پزشک خانواده نیز گفت: اجرای این برنامه متأسفانه در گذشته خودش تبدیل به هدف شد. در حالی که هدف از اجرای آن مسائل مختلفی در نظام بهداشت و درمان در روستاها و شهرها بود که مغفول ماند ما مجریان متوجه نشدیم دنبال چه هستیم و برخی هم اعتقادی به آن نداشتیم.

اجرای پزشک خانواده شعاری شد

وی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر اتفاقی که افتاد اجرای پزشک خانواده شعاری شد. برنامه 5 ساله به 2 ساله تبدیل شد و بعد گفتند یکساله اجرا کنیم. اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفتند که 50 هزار میلیارد تومان آن محقق شد.

مدیران را بدون اسلحه به میدان جنگ فرستادیم

وزیر بهداشت ادامه داد: این تصمیمات مانند این بود که مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها را بدون اسلحه به وسط میدان جنگ فرستادیم و حمایتی از آنها نکردیم. به برنامه پزشک خانواده نیاز داریم چرا که تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه است اما اصراری به گسترش سریع و کمی آن در سال‌های آینده نداریم.

هاشمی افزود: این برنامه در دو استان شیراز و مازندران که با مشکلات موجود و نارضایتی پزشکان، مدیران و مردم تاکنون اجرایی شده آسیب‌شناسی خواهد شد و همه حمایت را برای استان‌های با پوشش وسیع خواهیم گذاشت و پس از آن در شهرهایی با جمعیت کمتر اجرا می‌کنیم.

وی افزود: به پزشکان باید آموزش‌های لازم داده شود و از آنها حمایت کنیم و معیشتشان را تأمین کنیم نه اینکه پزشک خانواده را جای بهورز بگذاریم و بهورز را بیکار کنیم.

وزیر بهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده برای پیشگیری از بیماری‌ها در نظر گرفته شده است نه برای درمان، که اگر فقط برای درمان به کار گرفته شود هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha