دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 81615
سلامت نیوز : در صورتی که نوزاد شما نارس متولد شده، ممکن است نه‌تنها ظاهری متفاوت، بلکه رفتاری متفاوت نیز با سایر نوزادان داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جله سیب ؛ در حالی که وزن متوسط نوزاد طبیعی هنگام تولد 5‌/‌2 تا 5‌/‌3 کیلوگرم است،‌ نوزاد نارس کمتر از 5‌/‌2 کیلوگرم وزن دارد و هرچه زودتر متولد شده باشد، جثه کوچک‌تری دارد و اندازه سر او نسبت به بدنش بزرگ‌تر است و چربی کمتری هم در بدن خود دارد. پوست او به سبب داشتن چربی کمتر، شفاف‌تر به نظر می‌رسد و شما می‌توانید حتی عروق خونی را زیر پوستش ببینید.

نوزاد نارس معمولا هنگام تولد بدون ماده پنیری محافظ پوست (ورنیکس) است، چون این ماده اواخر بارداری ترشح و ساخته می‌شود. نوزاد نارس هیچ‌گونه چربی محافظی ندارد و ممکن است در درجه حرارت اتاق سردش شود؛ بنابراین بلافاصله بعد از تولد باید روی یک دستگاه گرم‌کننده (وارمر)‌ یا در یک محفظه به نام انکوباتور قرار داده شود که درجه حرارت آن سبب گرم نگه داشتن نوزاد می‌شود و بعد از معاینه سریع در اتاق زایمان، نوزاد در همین محفظه به اتاق مراقبت مخصوص منتقل می‌شود.

اگر نوزاد نارس شما کمتر یا به آرامی گریه می‌کند یا حتی در تنفس مشکل دارد، علت آن، نارس بودن سیستم تنفسی است.

برای اطمینان از شرایط تنفس، نوزاد باید معاینه شود و در صورت لزوم و به تشخیص متخصص نوزادان، ممکن است به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان که به دستگاه‌ها و وسایل مناسب برای نگهداری نوزادان نارس مجهز است، ‌منتقل شود؛ چون نوزاد نارس ممکن است به مدت طولانی دربخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری شود و تحت مراقبت قرار گیرد، این احتمال می‌رود که مادر شانس بغل کردن و شیر دادن به کودک را بعد از زایمان از دست بدهد.

اگر نوزاد در انکوباتور باشد و نمی‌توانید بغلش کنید، او را از پنجره‌های انکوباتور لمس کنید و در صورت امکان از پستان خود و مستقیما به او شیر بدهید و در صورت عدم امکان، شیر خود را بدوشید و در اختیار پرستاران بگذارید تا از طریق لوله معده یا از راه مناسب دیگری به او داده شود.

سعی کنید زمانی که پرستاران به نوزادتان شیر می‌دهند، او را تماشا کنید، زیرا این کار به تولید بیشتر شیر کمک می‌کند تا بعدا بتوانید به روند شیردهی ادامه دهید.

نوزادانی با وزن تولد کمتر از 2000 گرم، لازم است در یک ماهگی یک نوبت اضافه واکسن هپاتیت B تزریق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha