سلامت نیوز : مسئول اتاق زایمان بیمارستان شهید صدوقی یزد با تاکید بر لزوم انجام تکنیک‌های تنفسی در دوران بارداری، گفت: با انجام تمرینات تنفسی کارآیی ریه‌ها و قلب افزایش یافته و آهنگ تنفس و قلب به تدریج آرام‌تر و عمیق‌تر می‌شود، مقدار کافی اکسیژن وارد گردش خون شده و به تمام سلول‌ها می‌رسد و عوارض ناشی از کمبود اکسیژن را از بین می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نازیلا نقسین اظهارداشت: اولین و بهترین ماده‌ای که کودک تا زمان تولد به آن نیاز دارد و نیازش به مادر باردار وابسته است اکسیژن می‌باشد که از طریق تنفس صحیح و تبادلات ریوی مادر به وی می‌رسد.

وی با بیان اینکه تغییرات سیستم تنفسی خیلی زود در دوران بارداری ایجاد می‌شود، اظهارکرد: در ابتدای بارداری افزایش حجم خون به منظور تسهیل انتقال و تبادل با کودک آینده از طریق احتباس نمک و آب صورت می‌گیرد.

نقشین تصریح کرد: حدود 1.4 حجم خون در این جریان افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه این امر موجب می‌شود که فعالیت قلبی هم زیاد شود، ضربان قلب تند‌تر می‌زند و تنفس‌ها نیز تند‌تر و کوتاه‌تر می‌شود در واقع مادر باردار باید برای دو نفر نفس بکشد! در صورتی که انسان شهرنشین بعضی وقت‌ها حتی برای رفع نیازهای تنفسی خود نیز مشکل دارد.

این کارشناس مامایی همچنین خاطرنشان کرد: در پایان بارداری نیز به دلیل بزرگ شدن رحم و در نتیجه محدود شدن حرکات دیافراگم (ماهیچه‌ای که باعث فعال شدن سیستم تنفسی می‌شود) اختلالات تنفسی ادامه می‌یابد، بنابراین باید حتی‌الامکان از طریق اصلاح تنفس که طی تمرینات تنفسی به دست می‌آید از تنفس کوتاه و سریع اجتناب کرد.

وی افزود: با انجام تمرینات تنفسی کارآیی ریه‌ها و قلب افزایش یافته و آهنگ تنفس و قلب به تدریج آرام‌تر و عمیق‌تر می‌شود، مقدار کافی اکسیژن وارد گردش خون شده و به تمام سلول‌ها می‌رسد و عوارض ناشی از کمبود اکسیژن که اغلب ما به آن دچاریم، اما از آن آگاه نیستیم مانند خستگی، افسردگی، کم حوصله بودن و بسیاری عوارض دیگر از بین می‌رود و فرد احساس نشاط و سرزندگی می‌کند.

نقشین با تاکید بر تمرینات تنفسی در دوران بارداری، گفت: یادگیری تکنیک‌های مختلف تنفسی در هر مرحله از زایمان به مادر کمک می‌کند تا به نحو بهتر زایمان خود را هدایت کند. تمرکز بر روی تنفس و سعی در درست انجام دادن آن در مراحل مختلف نه تنها باعث می‌شود تا انتقال اکسیژن به طور صحیح در جنین ایجاد شود، بلکه کمک می‌کند تا فکر مادر از دردهای زایمانی منحرف شود. در واقع زمانی که فرد به چیز دیگری غیر از درد فکر کند و به آن متمرکز شود مانع انتقال سیگنال‌های درد از محل ایجاد درد به مغز می‌شود.

نقشین مسئول برگزاری کلاس‌های آموزشی دوران بارداری در پایان از برگزاری کلاس های آموزشی مراقبت‌های دوران بارداری ویژه مادران باردار در محل بیمارستان شهید صدوقی خبر داد و گفت: در این دوره از کلاس‌ها تمام تکنیک‌ها و تمرینات تنفسی به مادران صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha