دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
کد خبر: 81620

کشوری چون ایران که در ارتقای انواع شاخص‌های سلامتی موفق بوده است، اینکه اکنون حائز رتبه دوم پس از برزیل و حائز رتبه اول در منطقه در زمینه سزارین باشد، ناراحت‌ کننده است.

آمار 100درصدی سزارین در بیمارستان‌های خصوصی ایران
سلامت نیوز : عضوهیات مدیره جمعیت مامایی ایران با اشاره به اینکه برای کشوری چون ایران که در ارتقای انواع شاخص‌های سلامتی موفق بوده است، اینکه اکنون حائز رتبه دوم پس از برزیل و حائز رتبه اول در منطقه در زمینه سزارین باشد، ناراحت‌ کننده است، تاکید کرد: این در حالی است که 50 هزار مامای تربیت شده در سطح کشور و حتی دورافتاده‌ترین مناطق حاضر به ارائه خدمت‌ هستند.

فرحناز محمدی‌سعادت در گفت‌وگو با (ایسنا)، به سیاست کلان توسعه جمعیت کشور اشاره و اظهارکرد: این موضوع به صورت کاملا کارشناسی شده، سیاست‌گذاری شده است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این سیاست قابل اجرا نخواهد بود مگر با فرهنگ‌سازی صحیح، عنوان کرد: ماماها همواره در امر فرهنگ‌سازی گام اول را برداشته‌اند، همان‌گونه که در دهه‌های گذشته در کاهش جمعیت هم گام اول را برداشتند.

وی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های جمعیتی نیازمند مشاوره‌ قوی و کارآمد است، بر ضرورت کاستن از آمار سزارین تاکید کرد و گفت: کاهش آمار سزارین به افزایش نرخ باروری کمک می‌کند و تا زمانی که نرخ باروری را افزایش ندهیم نباید منتظر افزایش جمعیت باشیم.

ایران، رتبه اول منطقه و دوم دنیا در سزارین

محمدی‌سعادت ادامه داد: برای کشوری چون ایران که در ارتقای انواع شاخص‌های سلامتی موفق بوده است، اینکه اکنون حائز رتبه دوم پس از برزیل و حائز رتبه اول در منطقه در زمینه سزارین باشد، ناراحت‌کننده است. این در حالی است که 50 هزار مامای تربیت شده در سطح کشور و حتی دورافتاده‌ترین مناطق حاضر به ارائه خدمت‌اند.

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر فرهنگ‌ عامه برای کاهش آمار سزارین در کشور عنوان کرد: در تمام کشورهای دنیا، سیستمی پیاده کرده‌اند که برای هر زن از سه ماه پیش از تصمیم‌ به بارداری یک ماما با وی همراه می‌شود و به او مشاوره می‌دهد و حتی نوع زایمان وی را نیز ماما مشخص می‌کند.

وی افزود: درصد بسیار بالایی از زنان ایرانی با توجه به نژادی که دارند می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند. متاسفانه این فرهنگ بین مردم که خودشان مستقیم به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه می‌کنند و مایل هستند در بیمارستان خصوصی زایمان کنند، جا افتاده است و باید تغییر کند.

محمدی سعادت با بیان اینکه متاسفانه صد درصد آمار زایمان‌ها در بیمارستان‌های خصوصی، سزارین است، گفت: اگر سیاست کلان مملکت مبنی بر افزایش جمعیت است باید نرخ باروری را بالا ببریم. انجام سزارین‌های غیرضروری علاوه بر کاهش نرخ باروری زنان و تحمیل عوارضی بر آن‌ها، جز «جنایت» نام دیگری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha