دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 81627
سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیماران کلیوی و افرادی که به نارسایی کلیه دچارند بهتر است مصرف سبزی را افزایش دهند و میوه‌هایی که پتاسیم کمی دارند،مصرف کنند.

مریم بهادری در گفت وگو با فارس گفت: بیماران کلیوی بهتر است مصرف پروتئین را کاهش دهند چون مواد غذایی حاوی پروتئین بالا باعث افزایش کارکرد کلیه و تشدید بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماران همچنین رژیم غذاهای کم‌نمک را در برنامه روزانه خود قرار دهند و به اندازه کافی آب و مایعات بنوشند.

این متخصص تغذیه گفت:این بیماران از زیاده‌روی در مصرف گروه مواد غذایی چربی‌ها و گوشت پرهیز کنند و در مقابل مصرف میوه و سبزی را افزایش دهند.

بهادری ادامه داد: بیماران کلیوی بهتر است میوه های کم پتاسیم مانند سیب، نارنگی، لیمو، گریپ‌فروت، گیلاس، توت‌فرنگی، هلو، آناناس، هندوانه، تمشک و زغال‌اخته استفاده کنند.

وی افزود: اما مصرف میوه هایی مانند موز، کیوی، گلابی، آلو، شلیل، زردآلو، طالبی و خربزه به دلیل پتاسیم بالا مناسب نیست.خرما نیز بهتر است مصرف نشود و کدو حلوایی هم جزء سبزی‌هایی با نشاسته بالا است که پتاسیم زیادی هم دارد.

بهادری گفت: سبزیجاتی مانندخیار، کاهو، گل کلم، پیاز، فلفل، کدو، بادمجان و شلغم برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی مفید هستند.

این متخصص تغذیه ورژیم درمانی گفت:مصرف میوه و سبزی برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه مفید و موثر است چون افزودن میوه و سبزی به رژیم غذایی این بیماران مانع از تشکیل اسید بیش از حد در کلیه‌های آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha