دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
کد خبر: 81630

افراد باید پاکسازی‌هایی را انجام دهند تا تندرست بمانند و یا اگر دچار بیماری شدند بتوانند سریع تر به سلامتی بازگردند.

آیا حجامت درمانگر دردهاست؟

سلامت نیوز : یک متخصص طب سنتی ایران حجامت را به عنوان یکی از راههای حفظ تندرستی عنوان کرد و افزود: افراد باید پاکسازی‌هایی را انجام دهند تا تندرست بمانند و یا اگر دچار بیماری شدند بتوانند سریع تر به سلامتی بازگردند.

دکتر مجید انوشیروانی در گفت وگو با (ایسنا)، گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌ها‌ی نگهداری تندرستی و پیشگیری از بیماری‌ها، انجام پاکسازی‌های بدنی گوناگون است که حکمای مکتب طب سنتی ایران برای پیشگیری از پیدایش مواد زاید و تباه در بدن و یا دفع آنها تدابیری اندیشیده بودند تا مردمان با مزاج‌ها‌ی گوناگون بدانند که به مقتضای کیفیت سرشتی و اقتضائات بدنی و مشخصات محیطی و زیستی خود چه باید کنند.

وی ادامه داد: براساس نوشتارهای صریح حکما و استدلالات ایشان، حجامت باید در معتدل ترین وقت روز انجام شود و به طور خاص در صبح هنگام توصیه شده است.

این متخصص به افرادی که به قصد کاهش غلظت خون حجامت می‌کنند اشاره کرد و گفت: این افراد باید بدانند که در صورت رعایت نکردن این تدابیر و در نظر نگرفتن زمان مناسب حجامت، غلظت خونشان افزایش می‌یابد.

انوشیروانی افزود: اگر بیماران بسیار تنومند و فربه باشند بازهم نباید حجامت کرد زیرا نمی‌تواند به اندازه کافی مواد تباه یا افزایش‌ یافته را به‌ خصوص از بخش‌های داخلی‌تر و عمقی بدن دفع کند و سودی برای شخص ندارد.

دستیار ارشد رشته تخصصی طب سنتی ایران تاکید کرد: ازسوی دیگر کسانی که تندرست هستند و مزاج سرد یا خشک دارند، یا دچار خشکی و سردی در پوست و عضلات هستند نباید روش‌های دفعی که موجب کاهش گرمی و تری بدن می‌شود به کار ببندند که از جمله این روش‌ها حجامت است.

انوشیروانی در این رابطه افزود: از همین رو گفته شده است که پس از شصت سالگی نباید حجامت کرد زیرا موجب غلبۀ خشکی بر پوست و عضلات می‌گردد.

وی در رابطه با افت فشارخون اظهار کرد: این عارضه به دلیل خارج شدن حدود 30 تا 50 سی سی خون در حجامت روی نمی‌دهد و درصورتی که فرد دچار ترس شود یا احیاناً نسبت به درد واکنش پذیر باشد ممکن است اتفاق بیفتد که اصطلاحاً شوک "وازواگال" vasovagal گفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha