سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۹
کد خبر: 81638
سلامت نیوز : نخستین نمایشگاه و جشنواره بزرگ گیاهان داروئی و داروهای گیاهی ایران، فردا سه شنبه با حضور مقامات وزارت بهداشت و روسای کمیسیونهای بهداشت و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران گشایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ در نمایشگاه و جشنواره بزرگ بیش از دو هزار و 500 نوع گیاه داروی و همچنین گونه های دارای خواص عطری، ادویه‌ای، آرایشی و بهداشتی، رنگ دهنده، طعم دهنده و مكمل غذایی و همچنین انواع دستگاه ها و تجهیزات مدرن تبدیل و تولید داروهای گیاهی در معرض دید متخصصان و شهروندان قرار می گیرد.

نخستین جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، صمغ های نباتی و صنایع وابسته ، با اهداف معرفی گونه های گیاهی ایران ، ارتقاء سطح دانش عمومی در زمینه کشت، استخراج، بسته بندی گیاهان دارویی، طب سنتی، تهیه محصولات ارگانی ، معرفی و نمایش انواع عرقیات، عطر، اسانس و محصولات ارگانیک نظیر زعفران، عسل و ادویه جات برپا می شود.

معرفی و تقدیر از برگزیدگان در زمینه های صادرات ، کار آفرینی ، بسته بندی داروها و شناسایی ظرفیت های موجود در زمینه های صادرات ، کار افرینی ، بسته بندی داروها و شناسایی ظرفیتهای موجود در زمینه گیاهان دارویی و ارتقاء سطح عملکرد عاملین این صنعت در کشور و تبدیل آن به ثروت در راستای جهاد اقتصادی ، از دیگر اهداف این جشنواره است

سرزمین ایران از نظر تنوع گیاهی، به خصوص از منظر گیاهان دارویی، جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای گیاهی جهان دارد. تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود 8000 گونه است و تحقیقات دانش‌پژوهان كشور نشان داده است كه از این تعداد ، حدود3000  گونه دارای خواص دارویی است .

هنوز دست آوردهای علمی علما و دانشمندن بنام و كم نظیر این مرز و بوم بویژه شیخ الرئیس ابوعلی سینا از منابع معتبر علمی و دروس دانشگاهی کشورهای پیشرفته محسوب می شود.

تنوع اقلیمی، تنو ع گونه ای و ذخایر ژنتیكی از ویژگیهای بارز این سرزمین بوده و با بهره گیری از هشت هزار گونه گیاهی ، همواره استفاده از گیاهان دارویی و تأمین دارو از منشاً گیاه از ویژگیهای بارز طب ایرانی است . علیرغم این پیشینه تاریخی درخشان و گذشته پرافتخار، عملاً جایگاه ایران امروز در این دانش از موقعیت مناسب و مطلوبی در جهان برخوردار نیست، لذا تمهیدات لازم برای احیاء و بازگرداندن این سیادت فراموش شده و ارتقاء اهداف متعالی طب ایرانی كه گیاهان دارویی سنگ بنای آن را تشكیل می دهد، امری اجتناب ناپذیر است .

نخستین جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، صمغ های نباتی و صنایع وابسته از 12 تا 15 شهریور ماه جاری هر روز از ساعت 9 تا 16 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha