سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۲
کد خبر: 81641

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: در صورت خون در ادرار باید به فواصل بین 6 ماه تا یک سال با انجام یک آزمایش ساده پیگیری انجام شود.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: با اولین نوبت آزمایش که خون در ادرار را نشان دهد هیچ وقت نباید مارک خون در ادرار یا هماچوری را زد، حتما باید دو نوبت آزمایش با فاصله حداقل یک تا دو ماه انجام شود.

وی در ادامه افزود: اگر دو نوبت خون در ادرار باشد و هیچ علائم همراهی وجود نداشته باشد یعنی پروتئین در ادرار نباشد، علائم بالینی فشار خون، سابقه دیابت و بیماری‌هایی که می‌تواند مشکل کلیوی به وجود بیاورد در بیمار وجود نداشته باشد، با انجام سونوگرافی در افراد، پزشک به تشخیص قطعی می رسد.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: اگر مشکلی وجود نداشته باشد و سونوگرافی طبیعی باشد، باید به فواصل بین 6 ماه تا یک سال با انجام یک آزمایش ساده پیگیری انجام شود. در این بررسی ها اگر پروتئین در ادرار اضافه شود یا بیمار علائم اضافی پیدا کند حتماً باید این اطمینان حاصل شود مشکلی در کارکرد کلیه به وجود نیامده باشد.

دکتر وحیدی تاکید کرد: در مواردی که کراتینین به نزدیک مقادیر بالای طبیعی می‌رسد، می‌تواند نشانه‌ای از علائم کارکرد کم کلیه باشد در نتیجه وقتی کراتینین سرم درصد بالای طبیعی است باید مجددا آزمایش ادرار تکرار شود.

وی با بیان اینکه شیوع خون در ادرار در جامعه خصوصا در منطقه مدیترانه که ایران هم جزو آن است شایع است، گفت: شیوع خون در ادرار در بعضی از خانواده‌ها به دلیل ژنتیک وجود دارد که می‌تواند ناشی از بعضی بیماری‌های کلیوی باشد. ولی الزاما به معنی خطر برای بیماران نیست.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری یادآور شد: هماچوری عود کننده خوش خیم نسبتا در میان قهرمانان ورزشی مخصوصا دوندگان مسافت‌های طولانی شایع است. علت حضور خون در ادرار روشن نیست ولی میزان بروز هماچوری ناشی از ورزش نسبت مستقیم با شدت و مدت فعالیت ورزشی دارد.

دکتر وحیدی گفت: معمولا هماچوری 24 ساعت پس از قطع فعالیت ورزشی از میان می‌رود. ورزشکارانی که بافت عضلانی زیادی دارند امکان دارد که کراتینین سرم آنها بالا باشد و نباید به اشتباه به آن مارک نارسایی کلیه زده شود. در این افراد فقط توصیه قطعی این است که مصرف مواد انرژی‌زا و پودرهای پروتئینی در آنها می‌تواند برای کلیه خطرناک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha