سلامت نیوز : یک متخصص ارتوپد گفت: پوکی استخوان یا استئوپورز از بیماری نسبتا شایع در جوامع بشری است و از ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان است.

دکتر صراف زاده در گفت وگو با (ایسنا) ، افزود: عدم تحرک و فعالیت‌های بدنی کافی روزانه، کمبود مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D، قرار نگرفتن در معرض تابش نور آفتاب، اختلالات هورمونی، کمبود استروژن بعد از سن یائسگی باعث کاهش حجم مواد معدنی در استخوان شده و از عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان به شمار می‌روند.

وی اظهار کرد: پوکی استخوان در همه سنین حتی در نوزادان نیز شایع است و نیز آمار مبتلایان به این بیماری در زنان نسبت به مردان در کشور ما بیشتر است.

دکتر صراف زاده در مورد بیماری های شایع که باعث بیماری پوکی استخوان می شود، گفت: پرکاری تیروئید، کم کاری غدد جنسی و دیابت باعث بیماری پوکی استخوان می شود.

متخصص ارتوپد برای پیشگیری و درمان این بیماری خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب پوست را برای ساختن ویتامین D تحریک می‌کند، مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D، فسفر، مصرف لبنیات، انجام فعالیت‌های ورزشی نظیر دویدن، شنا، پیاده روی و کنترل دقیق دیابت از راههای موثر است.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که بیمار سابقه بیماری‌های ارثی، سرطان رحم و تخمدان را نداشته باشد از روش HRT در زمان یائسگی و تا 3 سال بعد از یائسگی برای درمان این بیماری می توان استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha