سلامت نیوز : نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه عدالت درمانی برای تمام مردم کشور برقرار نیست، اظهار کرد: متولیان بهداشت بر اجرای برنامه پنجم توسعه تاکید ویژه‌ای دارند، زیرا با اجرایی شدن این برنامه‌ها در کنار برقراری عدالت درمانی در سراسر کشور، هزینه های درمانی نیز کاهش پیدا می کند.

مراد هاشم‌زهی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان داشت: براساس برنامه پنجم توسعه و باتوجه به سخنان مقام معظم رهبری، سمت و سوی تمامی اقدامات مسوولانی که در بخش بهداشت و سلامت از جمله بیمه‌ها و مراکز اموزشی در سطح کشور فعالیت دارند باید در جهتی باشد که بیمار به جز بیماری هیچ دغدغه دیگری نداشته و درد دیگری احساس نکند.

این فوق تخصص جراحی قلب با اشاره به سخت شدن تامین مایحتاج زندگی و تاثیر آن در حوزه غذا و دارو که به طور مستقیم با سلامت افراد در ارتباط است، گفت: چنانچه مردم یک شیوه صحیح زندگی در کنار رژیم غذایی مناسب و سالم نداشته باشند قطعا بیماری‌هایی در جامعه شیوع پیدا می‌کند که درمان آنها علاوه بر صرف هزینه بالا، وقت و انرژی بسیاری خواهد گرفت .

وی با اشاره به اینکه برخی استان‌ها از قبیل خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان با بحران آب سالم مواجه هستند، تصریح کرد: حل مشکلات از جمله بحران آب و سو تغذیه به ویژه در مناطق محروم محتاج یک برنامه ریزی کلان و بلند مدت در کنار یک مدیریت آگاهانه است اما متاسفانه گوش شنوا برای شنیدن این حرف‌ها و عمل به آن کم است.

هاشم زهی با بیان اینکه امکانات درمانی برای تمام مردم کشور یکسان نیست، افزود: عدالت درمانی در نقاط مختلف کشور به طور مساوی تقسیم نشده است و معمولا مناطق محروم با کمبود پزشک و تجهیزات مواجه هستند، باید توجه داشت با اجرا شدن برنامه پنجم توسعه در زمان مورد نظر همانطور که متولیان سلامت کشور بر اجرای آن تاکید ویژه ای دارند بسیاری از مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اولین راه تشخیص مشکل بیمار توسط پزشک، معاینه دقیق و کامل او در کنار برقراری یک ارتباط عاطفی و معنوی است، ابراز تاسف کرد: امروز اکثر پزشکان به جای این کار و استفاده از علم و دانش خود به سراغ تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته همچون تصویربرداری یا سونوگرافی می روند که علاوه بر افزایش هزینه درمان نارضایتی بیماران را نیز به همراه دارد.

وی در مورد کمبود دارو و قیمت بالای آن در کشور که موجب بروز مشکلات روحی برای اقشار ضعیف شده است، اظهار خشنودی کرد: مسوولین جدید به محض شروع به کار با بکارگیری شیوه‌های اورژانسی و اضطراری موضوع دارو را زیر نظر گرفتند و با ترخیص داروها از گمرک و حمایت بر تولید دارو سعی در حل این مشکل دارند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت در پایان اظهار داشت: دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان دولت نوپا که از حمایت حداکثری نمایندگان مجلس برخوردار است و جایگاه ویژه‌ای برای شخص رییس جمهور قائل است، قول اعتبارات حمایتی ویژه برای بحث دارو و حل معضلات آن داده است که با تزریق بودجه در کنار اندیشیدن تدابیر لازم به کمک خدا مشکل حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha