سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۸
کد خبر: 81645

باوجود آنکه شاخصی برای سنجش میزان آلودگی ایجاد شده از سوی صنایع و مشاغل وجود ندارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم 11 درصد از آلودگی هوای پایتخت را صنایع ایجاد می‌کنند که باید از شهر خرج شوند.

طرحی با تاثیر 11 درصدی در هوای پایتخت
سلامت نیوز : صنایع و مشاغل آلاینده که به گفته قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست 80 درصد آنها در اطراف کلان‌شهرها مستقرند، به ‌دلیل اینکه سهم زیادی در آلودگی شهرها دارند به یکی از دغدغه‌های مدیران تبدیل شده‌اند؛ مشکلی که برخی برای حل آن طرح خروج مشاغل از کلان‌شهرها را مطرح می‌کنند و عده‌ای نیز راهکار را در بهسازی سیستم تسویه و کنترل آلایندگی این مشاغل می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ «علی‌محمد شاعری» قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست در یک نشست خبری اعلام کرده است که تا دو سال آینده آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور در صورت اجرای طرح جامع آلودگی هوا و همکاری همه وزارتخانه‌های مسئول رفع می‌شود. وی معتقد است که آلودگی تهران، اراک، مشهد و کرج به‌ دلیل متوازن نبودن توسعه با ظرفیت‌های زیست محیطی این مناطق است و با خروج صنایع آلاینده از این مناطق برطرف می‌شود.

این نظر را مدیر واحد کنترل آلودگی هوا و صدای شرکت کنترل کیفی تهران نیز تأیید می‌کند و به «حمایت» می‌گوید: باوجود آنکه شاخصی برای سنجش میزان آلودگی ایجاد شده از سوی صنایع و مشاغل وجود ندارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم 11 درصد از آلودگی هوای پایتخت را صنایع ایجاد می‌کنند که باید از شهر خرج شوند. «حسین مهرآوران» می‌افزاید: البته نمی‌توان این صنایع و مشاغل آلاینده را بدون مطالعه کارشناسی و تعیین محل دقیق، منتقل کرد؛ برای نمونه اگر صنایع را به مکانی منتقل کنیم که در جهت وزش باد قرار گیرند، باد آلودگی را با شهرها باز می‌گرداند.

وی در ادامه با بیان اینکه بعد از خودروها و منابع متحرک که سهم 89 درصدی در آلودگی هوای پایتخت دارند، صنایع آلاینده موجود در منطقه 21 بیشترین تاثیر را دارند، می‌افزاید: طبق برنامه‌ریزی‌های سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، تعدادی از صنایع آلاینده در شهرها تاکنون به حاشیه شهرها منتقل شده‌اند، اما منطقه 21 پایتخت که آلودگی زیادی را در شهر ایجاد می‌کند، در این برنامه‌ها جایی ندارد و نمی‌دانیم چرا فکری برای انتقال صنایع آلاینده موجود در این منطقه نمی‌شود.

لزوم تدوین قانون جدید
بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها که در سال 1334 تصویب شده است، این اجازه را به شهرداری‌ها می‌دهد که با ابزار لازم صنایع و مشاغل آلاینده موجود در شهرها را به خارج از شهر انتقال دهند. مدیر بند 20 شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در این باره به «حمایت» می‌گوید: در این قانون آمده است: «جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکن که به نحوی از انحا موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سرو صدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها و وسائط نقلیه که کار کردن آنها دود ایجاد می‌کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هر گاه تاسیس‌ها مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.»

البته تعدادی از بندهای این قانون را به‌روز کرده‌ایم و برای تایید به شورای شهر فرستاده‌ایم تا از طریق شورای عالی استان‌ها برای مجلس ارسال شود. مهندس «مجتبی یزدانی» در ادامه توضیح می‌دهد: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران رسیدگی به مشکلات مشاغل آلاینده را از صنایع آلاینده جدا و مشاغل مزاحم و آلاینده را به شکایت‌های خصوصی محدود کرده‌ است. البته بعد از تصویب قانون شهرداری‌ها یکسری قوانین تصویب شده است که با قوانین ما همپوشانی دارد و به همین علت ما نمی‌توانیم در برخی از تصمیم‌ها درباره مشاغل آلاینده دخالت داشته باشیم.

وجود 57 هزار پرونده رسیدگی به صنایع آلاینده
به اعتقاد مدیر بند 20 شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در شرایط اقتصادی کنونی نمی‌توان واحد صنعتی‌ای را که دارای ده‌ها کارگر است به آسانی، تعطیل کرد. یزدانی می‌افزاید: اکنون در پایتخت بیش از 57 هزار پرونده رسیدگی به صنایع آلاینده داریم که وظیفه رسیدگی به این پرونده‌ها به عهده شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل آلاینده است؛اما در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها پرونده های صنایع آلاینده به تعداد زیاد وجود ندارند و به همین علت رسیدگی به وضعیت صنایع آلاینده به اعضای شورای شهر محول می‌شود.وی با بیان اینکه مشاغل آلاینده پایتخت به حاشیه شهر انتقال نمی‌یابند، بلکه در 17 پلاک صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شوند و آلایندگی آنها از سوی مسئولان شهرک صنعتی، کنترل می‌شود؛ اما مشاغلی که استقرار آنها در شهرها لزومی ندارد مانند تولیدی مبلمان یا صنایع آلومینیومی به شهرک‌های صنفی خدماتی که در حاشیه شهرها ساخته شده است، منتقل می‌شوند؛ همچنین واحدهای خدماتی که نیاز اساسی مردم هستند باقی می‌مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha