سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۳
کد خبر: 81646
سلامت نیوز : وزیر بهداشت وعده داد كه تا دو هفته آینده قیمت دارو به نرخ سال 91 بر می‌گردد. معضلات ناشی از كمبود وگرانی‌های دارو مشكلات زیادی را برای بیماران به وجود آورده بود. مشكلاتی كه گفته می‌شد ناشی از تحریم‌ها و در نهایت همكاری نكردن بانك مركزی با شركت‌های داروسازی برای ترخیص دارو از كمرگ بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما وزیر بهداشت پس از گذشت 10 روز از انتصابش به این سمت از ارزان شدن دارو و رسیدن نرخ آن به سال 91 می‌گوید. دكتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، می‌گوید: برای بازگشت آرامش به بازار دارویی كشور برنامه‌ریزی شده و با برنامه‌هایی كه سازمان غذا و دارو در دست انجام دارد تلاش می‌شود تا دو هفته آینده قیمت داروها به نرخ سال 91 برگردد. قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به مشكلات دارویی مردم تاكید می‌كند: امروز مشكلی كه مردم با آن مواجه هستند مربوط به داروست. طی این یك هفته - 10 روز اخیر تصمیمات خوبی در امر دارو گرفته شده است.

بحث پزشك خانواده نیز موضوعی دیگر است و مهم‌تر از همه این‌ها كمبود منابع است؛ به‌طوری كه دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها با كسری اعتبار بسیار زیادی مواجه هستند. بیمه‌ها نیز بدهی‌هایشان را به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها پرداخت نكرده‌اند و این امر چالش‌های متعددی را در زمینه پرداخت حقوق پرسنلی و خدمت‌رسانی برای بیمارستان‌ها ایجاد كرده است. وی می‌گوید: بخشی از داروها در كشور وجود دارند و در اختیار شركت‌های پخش هستند، اما این شركت‌ها قادر به تحویل آن به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها نیستند؛ چرا كه بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها بدهی‌های معوقه قابل‌توجهی به شركت‌های پخش دارند و از طرفی این شركت‌ها به دلیل این مطالبات‌شان، نمی‌توانند به امر تهیه دارو مبادرت كنند، بر این اساس است كه این مقوله در یك دور باطل گرفتار می‌شود.

قاضی زاده تاكید می‌كند:‌ واقعیت آن است كه مشكل كمبود دارویی هم وجود دارد، اما تمام این كمبود به دلیل نبود دارو نیست، چون بخشی از آن به این دلیل است كه ریال در اختیار بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها قرار نگرفته است. از طرف دیگر بیمه‌ها 1900 میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهكارند، بنابراین اگر این مطالبات پرداخت شود، قطعا بخشی از این كمبودها برطرف می‌شود، البته بار روانی این موضوع را نیز باید در نظر گرفت. هاشمی با اشاره به كمبودهایی كه سرمنشا تحریم دارند، می‌گوید:مقداری از كمبودها نیز به واردات مربوط می‌شود كه از تحریم‌ها ناشی می‌شود، مقداری هم نیز به تغییر مدیریت‌ها در وزارت بهداشت در پایان دولت دهم و همچنین تغییر نرخ ارز و بخشنامه‌های متعدد باز می‌گردد. تمام این مباحث مانع تهیه به موقع مواد اولیه دارویی شد.

اختصاص 2 میلیارد و 700 میلیون دلار برای واردات دارو

وی درخصوص برنامه مشخص وزارت بهداشت در حوزه دارو می‌گوید: رئیس‌جمهور تكلیف كردند كه با حضور وزرای اقتصادی و معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه تصمیم‌گیری شود. به این ترتیب دو میلیارد و 700 میلیون دلار به امر واردات دارو اختصاص داده شد، البته در مورد حدود 800 میلیون دلار آن قبل از دولت یازدهم اقدام شده است. قاضی‌زاده‌هاشمی مشكل نقدینگی شركت‌های دارویی برای واردات دارو را مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: شركت‌ها می‌بایست 135 درصد از نقدینگی رقم جنسی كه تهیه می‌كنند را نزد بانك عامل سپرده می‌گذاشتند، اما اكنون قرار شد 35 درصد آن حذف و صددرصد را نزد بانك عامل سپرده گذارند، از طرف دیگر بانك ملت به عنوان نخستین بانك پیشقدم شد و به كمپانی‌هایی كه از این ارز استفاده می‌كنند، سه ماه تنفس داد.

به این ترتیب شركت‌ها موظف شدند پس از 90 روز نقدینگی را بازگردانند. به این ترتیب دو میلیارد دلار پول در اختیار بانك‌های عامل قرار می‌گیرد كه اولین بانك نیز بانك ملت است. همچنین شركت‌هایی كه می‌خواهند از این ارز استفاده كنند، سه ماه فرصت بازگرداندن نقدینگی را دارند. به این ترتیب شركت‌ها به سرعت می‌توانند دارو را وارد كنند. وی می‌گوید: بر این اساس مشكل ارز و همچین مشكل نقدینگی شركت‌ها حل شد، همچنین امیدواریم در 10 روز آینده با همكاری دولت و وزارت رفاه نیز بخش عمده‌ای از نقدینگی بیمارستان‌ها و شركت‌های پخش به آنها بازگردانده شود تا مشكلات مربوطه برطرف شود. وزیر بهداشت با اشاره به مصوبه دیگری در این باره می‌گوید: مصوبه دیگری نیز در زمینه دارو داشتیم به‌طوری كه بر اساس این مصوبه تمام اقلام موجود در گمرك با حداقل وثیقه از جمله چك آزاد شدند تا بعدا مدارك تكمیل شود.

در مجموع با تصمیم‌های اتخاذ شده امیدواریم در ماه‌های آینده آرامش به بازار دارویی كشور بازگردد. به گفته وزیر بهداشت بیمه‌ها حاضر نشدند افزایش قیمت داروها را تقبل كنند؛ به عنوان مثال بیمه تامین اجتماعی حدود 35 میلیون دفترچه دست مردم دارد، اما این افزایش قیمت‌ها را نپذیرفت. بر این اساس همه فشار افزایش قیمت داروها به مردم وارد شد. محقق نشدن بودجه 210 هزار میلیاردتومانی وزارت بهداشت موضوع دیگری است كه قاضی‌زاده‌هاشمی به آن اشاره كرده و می‌گوید:‌همانطور كه مطلع هستید بودجه 210 هزار میلیارد تومانی داشتیم كه محقق نمی‌شود و حداقل دو سوم این بودجه قابلیت تحقق دارد. امیدواریم دولت برای این كسری اعتبار راهكاری را در نظر بگیرد كه این كسری اعتبار به بخش دارو تعلق نگیرد. تا جایی‌كه من نیز شاهدم همه تلاش می‌كنند كه بحث‌های مربوط به معیشت مردم را مدنظر داشته باشند كه در مجموع اگر 1800 میلیارد تومان مربوط به جبران مابه‌التفاوت قیمت دارو اختصاص یابد، شاهد ارزان شدن دارو نیز خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha