سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
کد خبر: 81653

اگر انتقال پول یارانه و مابه‌التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها درست مدیریت نشود و بموقع پول انتقال نیابد و تعیین فرانشیز پرداختی بیماران به درستی انجام نشود، با توجه به هزینه یارانه‌ای كه برای این بیماران دیده شده است و تقریباً 60 درصد هزینه‌های سال جاری این افراد را پوشش می‌دهد بی‌تردید در حدود 6 ماه آینده مشکلات بیماران تشدید می‌شود.

چشم امید به وعده اصلاح بازار دارو
سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دكتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در آخرین اظهار نظر خود، درباره اصلاح وضع دارو نویدی به مردم داد كه موجب امیدواری و البته انتظار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ گرچه وزیر اعلام نكرد از چه راهی قصد دارد وضع دارو یعنی كمبود برخی داروها و گرانی قیمت همه داروها را بهبود بخشد، اما وی می‌داند مردم به دولت تدبیر و امید، چشم دوخته‌اند و انتظار دارند مردان دولت با تدابیر موثر، تغییراتی در حوزه مدیریتی خود ایجاد كنند.

مشكل از كجا آغاز شد ؟
در یك سال اخیر (پیش از استقرار دولت جدید) واژه‌هایی نظیر تخصیص ارز مرجع، تامین ارز مبادله‌ای، اختصاص یارانه دارو و الفاظی نظیر این فقط توانست گوش مردم را پر كند و هیچ دردی از آن‌ها درمان نكرد.

موضوع تامین اعتبارات بخش دارویی هر كدام از سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای، یكی از چالش‌های اساسی نظام سلامت كشور است كه تبعات آن متوجه بیمه‌شدگان و بیماران است. به طوری كه سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه كشور كه 35 میلیون نفر بیمه شده را تحت پوشش دارد، برای تامین هزینه‌های دارویی در سال جاری رقمی در حدود 1400 میلیاردتومان بودجه اختصاص داده است.

این رقم به گفته سیدتقی نوربخش عضو سابق هیأت مدیره سازمان تامین اجتماعی با كسری مواجه خواهد شد. وی پیش بینی كرده است كه با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین گران شدن قیمت‌ داروها و از سوی دیگر اضافه شدن تعهدات جدید برای تامین داروهای مورد نیاز بیمه‌شدگان، رقمی در حدود 3500 میلیارد تومان مورد نیاز است.

وضعیت خاص، بیماران خاص
به هر ترتیب آنچه قابل اهمیت به نظر می‌رسد وضعیت بیماران خاص است كه بعضاً به دلیل نبود داروی مورد نیاز یا گران بودن آن دچار مشكلات جدی در این بخش شده‌اند.
براساس اعلام انجمن ام اس ایران در حال حاضر حدود 35 تا 40 هزار مبتلا به ام‌اس در ایران وجود دارد كه برخی از این افراد به دلیل اینكه با توصیه پزشك معالج خود مجبور هستند داروی خود را از شركت‌های خارجی با برند خاص خریداری و مصرف كنند، ماهانه بین

5/1 تا 2 میلیون تومان هزینه را متحمل شده‌اند كه بی‌تردید این هزینه‌ها در كوتاه مدت توسط بیمار تامین شدنی نیست چه برسد در طولانی‌مدت.كوروش مالمیر مدیرعامل كانون هموفیلی به ایران می‌گوید: جمع بیماران شناخته شده كشور كه در بانك اطلاعاتی این موسسه ثبت است 8653 نفر است كه این آمار با آمار وزارت بهداشت تفاوت دارد اما تعداد پرونده‌های موجود در كانون هموفیلی این رقم را نشان می‌دهد.

به گفته وی مشكلات بیماران هموفیلی و امثال آن‌ها در زمینه تامین دارو به یك سال و نیم پیش بازمی‌گردد. به طوری كه دسترسی بیماران به دارو در برخی اوقات حدود 20 روز تا یك ماه طول كشیده است یا اگر دارو بود در گمرك مانده بود و این موضوع جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخت.

اگر قرار باشد درباره هزینه‌هایی كه در این اتفاق برخی متحمل شده‌اند حرفی به میان بیاید، باید گفت مهمترین هزینه‌ای كه گرانی دارو به دنبال داشت. معلولیت یك مفصل بود، آن هم در سنین پایین. براساس آمار موجود در معلولیت‌های قابل اندازه‌گیری، حداقل 30 درصد بیمارانی كه درگیر این بیماری هستند، در مدت كمبود یا نبود دارو، دچار معلولیت جزئی و حاد شدند و متاسفانه معلولیت‌ها به سنین پایین‌تر به طوری كه اگر معلولیت قرار بود در سن 20 سالگی بر فرد عارض شود در این مدت بیمار را در سن 7 تا
8 سالگی دچار معلولیت كرده و این بسیار نگران‌كننده است.

پیشنهادی كه معاون اسبق سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایران برای رفع معضل دارو دارد شنیدنی است. شمس علی‌رضازاده معتقد است: تصمیمی كه وزارت بهداشت و وزارت تعاون برای رفاه حال بیماران و بیمه‌شدگان گرفته‌اند مبنی بر انتقال پول یارانه و مابه‌التفاوت نرخ ارز به شركت‌های بیمه‌گر در صورت عملیاتی شدن خواهد توانست از بار مالی كه بر دوش این افراد گذاشته شده است بكاهد.در صورت اجرا نشدن این مصوبه، مبلغ یارانه تخفیفی دولت برای این بخش از بیماران كفاف 8 ماه مصرف داروی بیماران را خواهد داد و برای 5ماه آخر سال به طور قطع این بیماران دچار مشكل خواهند شد.

چاره چیست ؟
در این میان وضعیت بیماران سرطانی و صعب‌العلاج كه از دیرباز تحت هیچ حمایتی نبوده‌اند بسیار وخیم گزارش شده است. در حالی كه لازم است برای این افراد نیز یك رقم ثابت به عنوان فرانشیز را در قالب یارانه در نظر گرفت.

بنابراین سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر در صورتی كه در این بخش نیز به تفاهم برسند مشكل این بیماران قابل حل خواهد بود.
این كارشناس حوزه بهداشت و درمان تبدیل ارز مبادله‌ای به ارز مرجع یعنی بازگشت به فضای سابق را یك حركت خطرناك در بعد اقتصاد دارویی تلقی كرده و می‌گوید: این اتفاق ممكن است تولید داخلی را متوقف كند. بنابراین اگر شركت‌ها بخواهند با ارز مرجع مواد اولیه وارد كنند و براساس آن نرخ‌گذاری كنند تولید دارو در داخل متوقف خواهد شد، چنانكه مسئولان خود نیز به این موضوع اشراف دارند در 2 ماه اول سال دلیل كمبودهای اساسی در دارو این بود كه نرخ‌گذاری‌ها با ارز مرجع انجام می‌شد و شركت‌ها توان پوشش مالی براساس آن را نداشتند.

رضازاده اعتقاد دارد: با انتقال پول یارانه و مابه‌التفاوت نرخ ارز از سازمان دارو به شركت‌های بیمه‌گر، روش پرداخت یارانه بهینه خواهد شد، براین اساس بیماران به آسانی می‌توانند داروی خود را دریافت كنند.

اگر انتقال پول یارانه و مابه‌التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها درست مدیریت نشود و بموقع پول انتقال نیابد و تعیین فرانشیز پرداختی بیماران به درستی انجام نشود، با توجه به هزینه یارانه‌ای كه برای این بیماران دیده شده است و تقریباً 60 درصد هزینه‌های سال جاری این افراد را پوشش می‌دهد بی‌تردید در حدود 6 ماه آینده مشکلات بیماران تشدید می‌شود اما با قولی كه حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم در هفته جاری در حوزه دارو داده است، مبنی بر تصمیمات اخیر دولت برای بازگشت آرامش به بازار دارو طی 6 ماه آینده و خروج از بحران فعلی و نیز بازنگری فهرست دارویی كشور، چشم امید مردم به اصلاح بازار دارو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha