سلامت نیوز :  یک متخصص روماتولوژی گفت: زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض مبتلا به بیماری لوپوس هستند.

دکتر سید مردانی در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: بیماری لوپوس اریتماتوی سیستمیک یک اختلال خود ایمنی با علت ناشناخته است که اغلب زنان جوان در سنین باروری را مبتلا می سازد.

وی با بیان اینکه این بیماری تظاهرات بالینی متنوعی دارد و می‌تواند تمام ارگان‌های بدن را درگیر و باعث نارسایی عضو مربوط شود، اظهار کرد: زخم‌های دهانی، ضایعات پوستی، بیماری‌های کلیوی و عصبی از جمله ارگان‌های درگیر در این بیماری است.

سید مردانی در ادامه افزود: علت قطعی این بیماری نامشخص است ولی مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی وعوامل محیطی در بروز این بیماری دخیل هستند که منجر به اشتباه تشخیصی سیستم دفاعی بدن در شناسایی سلول‌های خودی بعنوان سلول بیگانه و مهاجم می‌شود که در نهایت تخریب عضو مربوطه را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: از عوامل محیطی مهم می توان به اشعه ماوراء بنفش، استرس های فیزیکی و روحی و از عوامل هورمونی نیز نقش هورمون های زنانه را مطرح کرد که باعث شیوع بیشتر بیماری لوپوس در زنان و تشدید آن در حاملگی می شود را نام برد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری می تواند تمام ارگان‌های بدن را درگیر کند، تصریح کرد: لذا علایم بالینی آن نیز متنوع و بسیار گسترده خواهد بود. به تبع آن علایم بالینی آن نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت و تشخیص آن نیز مشکل است و با طیفی از علایمی مانند تب، خستگی، درد، تورم مفاصل، ضایعات پوستی تا نارسایی‌های کلیوی و قلبی و سکته مغزی همراه است که به غیر از علایم بالینی می‌توان از علایم آزمایشگاهی مثل تست‌های تشخیصی آنتی بادی‌های ضد هسته‌ای نیز استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: لوپوس پوستی، نوزادی، دارویی و 4 نوع از بیماری لوپوس شایع ترین نوع این بیماری هستند.

سید مردانی با بیان اینکه برای درمان این بیماری نقش کنترل عوامل تشدید کننده مانند استرس، نورخورشید، بارداری، آگاهی بیمار و اطرافیان وی از ماهیت بیماری و مراجعه مکرر به پزشک متخصص نقش محوری دارد، گفت: در درمان این بیماری بر اساس ارگان‌های درگیر نوع داروها متفاوت خواهد بود لذا باید تحت نظر متخصص قرار گیرد تا عوارض ناشی از استفاده از داروها به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه قدرت باروری در افراد مبتلا به بیماری لوپوس مشابه سایر افراد است، گفت: این بیماری باعث افزایش سقط جنین، زایمان زود رس، محدودیت رشد داخل رحمی برای جنین را به وجود می آورد لذا این افراد حداقل 6 ماه قبل از اقدام به بارداری با توجه به نوع داروهای مصرفی تحت مراقبت توسط فوق تخصص روماتولوژی و متخصص زنان زایمان باید قرار گیرند تا احتمال عوارض مادری و جنینی به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha